۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۸۷۳۳۰
بازخوانی پرونده تحول در حوزه (23)؛

نگاه متن محور باعث کندی روند پژوهش در حوزه علمیه شده است

خبرگزاری رسا ـ دبیر پژوهش گروه فلسفه و کلام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: نگاه‌ها در تالیف متون حوزوی باید تغییر کرده و انگیزه و توان پژوهشی در رده‌های گوناگون حوزویان ایجاد شود.
پژوهش در حوزه

حجت الاسلام تبار سفر، دبیر پژوهش گروه فلسفه و کلام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: در بحث های پژوهشی در حوزه باید بین متن حوزه و موسسات برخواسته از دل حوزه تفاوت گذاشت.

وی بیان داشت: در بخش مراکز حوزوی و سازمان های حوزوی امروز شاهد تحول خوبی هستیم و خروجی های ارزنده ای به جامعه علمی کشور تقدیم شده است و حتی در برخی بخش ها گوی سبقت از دانشگاه ها ربوده شده است.

این پژوهشگر حوزوی بیان داشت: اما مشکل درباره حوزه علمیه است که سیر پژوهشی در حوزه بسیار پایین است و دروس، متون و فضا واقعا بر مبنای پژوهش سامان نیافته است.

وی اظهار داشت: حوزه فاقد فضای پژوهشی است و نقص از آنجا است که پارادایم های پژوهشی در حوزه وجود ندارد و در تمام سطوح حوزوی این مساله مشهود است.

این محقق حوزوی اظهار داشت: حوزه دارای نگاه آموزشی متن محور است و برخی نتوانسته اند این اشکال را قبول کنند که فراتر از متن بیندیشند.

وی با تاکید بر اینکه، ضرورت پژوهش باید برای مسؤولان، اساتید و طلاب مطرح شود، ادامه داد: متون درسی حوزه های علمیه با وجود غنای بالا، دارای ظرفیت پژوهشی نیست و یا اینکه این متون با نگاه پژوهشی تبیین نشده است.

دبیر کارگروه پژوهشی کلام موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه در حوزه، نه استاد و نه طلبه و نه ساختار، پژوهشی نیست، ادامه داد: باید نگاه ها در تالیف متون تغییر کند و انگیزه و توان پژوهشی در رده های گوناگون حوزه ایجاد شود.

وی در ادامه این گفت و گو به راهکارهای ارتقای پژوهش در حوزه اشاره کرد و بیان داشت: باید محور قرار گرفتن پژوهش برای مسؤولان به درستی تبیین شود و این یک خواسته جهانی از حوزه است.

حجت الاسلام تبار سفر اظهار داشت: کار گروه روش پژوهش برای اساتید و طلاب باید ایجاد شود و اساتیدی برای آموزش روش پژوهش تربیت شوند. /909/پ202/ع

ارسال نظرات