۰۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۸۸۶۴۸
حاشیه های خبرنگار خبرگزاری رسا از دیدار رهبر معظم انقلاب با نخبگان حوزوی؛

درس بخوانید لله فی الله و بالله

خبرگزاری رسا - مقام معظم رهبری با اشاره به سخنان دوازده استاد فاضل فرمودند که وقتی آقای خسرو پناه صحبت کردند زیر نوشته ایشان نوشتم «آفرین» بعد که آقای زیبایی نژاد صحبت کردند زیر نوشته ایشان هم نوشتم«آفرین».
گفت و شنود نخبگان حوزوي با رهبر معظم انقلاب در مدرسه فيضيه قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دیدار شب گذشته رهبر معظم انقلاب با نخبگان حوزه علمیه و گفت و شنودهای این جلسه حواشی زیبایی داشت که برخی از آنها را با هم مرور می کنیم.

* ساعت 18:30 وارد شبستان زیر زمین فیضیه شدیم. آقایان فضلا و اساتید حوزه با نظم خاصی در قسمت جلوی شبستان نشسته اند و از کمی عقب تر زمزمه جملاتی مانند: «نائب مهدی بیا چشم انتظار توییم»،«ای رهبر آزاده آماده ایم آماده» به گوش می رسد. نخبگان حوزوی اشتیاق خود را برای زیارت حضرت آیت الله خامنه ای اعلام می کنند.

* آیات مقتدایی، خرازی، حسینی بوشهری، مومن، خاتمی، ممدوحی، استادی و شمار دیگری از علما از جمله حاضران در شبستان هستند.

* «ما مکلفیم اسلام را حفظ کنیم. امام خمینی» و « مهم ترین کار در حوزه های علمیه سیاست گذاری است. مقام معظم رهبری » جملاتی است که در دو طرف جایگاه نوشته شده است.

* «سید علی خامنه ای رهبر دلها»
شهر کریمه آمده یار برده خزان آورده بهار
ساقی چشمان و دل منتظر ما
زائر شهر آل رسول خامنه ای فرزند بتول
همچو خمینی تویی آقا پدر ما
ای خانه تو قم ای شادی مردم
«سید علی خامنه ای رهبر دلها»
ما که مقیم کوی توییم مست شمیم بوی توییم
از نفس تو دل ما گشته حسینی
سربند ولایت تا پای شهادت
سروده بالا توسط روحانیان نخبه و اساتید حاضر در شبستان پیش از تشریف فرمایی مقام معظم رهبری با شور و حال وصف ناپذیر خوانده می شود.

* ساعت حدود 18:45 حضرت آقا وارد می شوند.
صل علی محمد نائب مهدی آمد
خامنه ای امام است مرجع شیعیان است
ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند
حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست
خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست
مرجع تقلید ما رساله رساله
شعارهایی که اشتیاق طلاب و فضلای نخبه را برای دیدار با رهبر معظم انقلاب نشان می دهد، فضای سالن را در بر می گیرد.

* حجت الاسلام رضا محمدی با تلاوت آیاتی از قرآن جلسه را رسما آغاز می کند: «وبالحقّ انزلناه و بالحقّ نزل و ما ارسلناک الا مبشرا و نذیراً».

* حجت الاسلام جواد محدثی پشت تریبون قرار می گیرد و از قاری روحانی تشکر می کند و از سوی همه حوزویان، محضر نورانی مقام عظمای ولایت را خیر مقدم عرض می کند.

* برنامه امشب را سخنان 12 تن از اساتید و فضلا تشکیل می دهد. او از سخنرانان می خواهد که وقت را رعایت کرده و از تعارف کم کنند و بر مطلب افزایند. طبق ترتیب حروف الفبا، اولین سخنران حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه است. هر یک از سخنرانان هفت دقیقه نوبت دارند که حجت الاسلام خسرو پناه سخنان خود را درباره علوم عقلی در حوزه ارائه می کند.

* اهم مباحث مطرح شده از سوی حجت الاسلام خسروپناه بدین شرح است: علوم عقلی در سه دهه اخیر انقلاب بیش از سه صده رشد یافته است. مراکز تخصصی حکمت اسلامی رویکرد انتقادی به فلسفه غرب دارد. توان مندی حکمت اسلامی در مقابله با تفکر مارکسیستی و سوسیالیستی توسط علامه طباطبایی و شهید مطهری، نسل آن روز را از انحراف اعتقادی دور کرد. توانمندی دیگر حکمت اسلامی مقابله با تهاجمات غرب است که با هدف پروتستانیسم در عرصه علوم اسلامی آغاز شده است. چند کاستی در حوزه علوم عقلی عبارت است از: حوزه هنوز به مهندسی در عرصه علوم عقلی دست نیافته و نیازهای جهان اسلام را باید بیشتر پاسخ دهد.

* حجت الاسلام محدثی در جایگاه قرار می گیرد و اشعار جالبی می خواند، حضرت آقا با گفتن «آفرین» او را تحسین می کنند.

* حجت الاسلام محمد رضا زیبایی نژاد، فعال در مباحث تحقیقات امور زنان و مولف کتاب در آمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام دومین سخنران است. پیش زمینه های تحول علمی در حوزه، موضوع صحبت های اوست و مطالبی درباره ارائه طبقه بندی جدیدی از علوم اسلامی، علوم مادر را از علوم مصرف کننده جدا کنید، چگونگی تعامل حوزه های علوم با هم مطرح می کند. اگر از علوم پیرامونی بدون پشتیبانی از علوم مادر حمایت کنیم با مشکل روبرو می شویم، تشکیل گروه‌های پژوهشی حول پرسش های اساسی باید منتهی به رشته های تخصصی شود.
نگرانی سرمایه گذاری در حوزه IT مسیر را برای تولید دانش تنگ می‌کند. نخبه پروری لازمه تحول حوزه است. انتقاد از سرمایه گذاری در افراد متوسط به جای نخبگان و انتقاد از سیاست رک گرایی بر اساس نظام دانشگاهی و انتقاد از جریان موجود در فضای آموزش مجازی که منجر به ملا پروری نمی شود، سه انتقاد حجت الاسلام زیبایی نژاد است. در حوزه افرادی گروه ها را تشکیل می دهند تحت«هیچکس»! ضرورت حمایت از حلقه های علمی با محوریت نخبگان بویژه در شهرستان ها؛ مدارس بزرگ سه رقمی و چهار رقمی امکان تربیت را گرفته و پیشنهاد دارم سیستم خوشه ای تقویت شود. مدیریت احساسات و نگرش های طلاب. ضرورت ایجاد هاضمه علمی برای حوزه، در درون موسسات علمی نباید خط قرمز باشد، در داخل موسسات باید فضای علمی باز باشد.

* آیت الله محمد مهدی شب زنده دار، مدرس خارج فقه و اصول، عضو جامعه مدرسین، شارح بخش هایی از کتاب الصوم و کتاب الصلح تحریر الوسیله سومین سخنران است که درباره مباحث اخلاقی سخن می گوید: عن مولانا بقیةالله (عج) : و تفضل علی العلماء بالزهد و النصیحه و علی المتعلمین. موضوع معنویت و اخلاق در حوزه علمیه از جهات مختلف باید مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. ورودی های حوزه علمیه شاید در هیچ مرکز علمی دیگری در جهان، از روی دلدادگی به معنویت نباشد. برای انقلاب به آسمان و انقطاع الی الله و ادبار به دنیا وارد حوزه می شوند. اگر این نیات پایدار بماند نتایج زیادی دارد. حوزه باید جایگاهی باشد تا این خواسته آنها را برآورده کند. اگر ورودی حوزه آنچه را می پنداشته نبیند علاوه بر سرخوردگی به بحران های روحی زیادی بر می خورد. اگر این نیروهای آماده را به مقاصد نرسانیم، آن نیات پاک را تضییع کرده ایم. رسالتی که بر عهده روحانیت است رسالت تزکیه ناس و انذار و تبشیر است. آیه نفر برای تشکیل حوزه های علمیه، هدف تفقه و انذار را ترسیم کرده است. رسالت های حوزه بدون معنویت قابل تحقق نیست. کسی که تزکیه نشده باشد چگونه می تواند انسان ها را تزکیه کند؟ از این رو امام عصر (عج) دو ویژگی زهد و نصیحت را از میان سایر شرایط موفقیت آمیز برای علما از خدا مسالت می کند. سرایت فساد از عالم غیر وارسته به جامعه حائز اهمیت است. اذا فسدالعالم فسد العالم. مساله دیگر حفظ شان و جلالت ائمه دین است، اگر یک روحانی معمم دارای اخلاق حسنه نباشد شان دین را نزد جامعه پایین می آورد. معاونت تهذیب حوزه اقدامات شایسته ای انجام داده است و آثار برنامه های انجام شده، خود را نشان می دهد. بهترین و مهذب ترین انسانها در همین حوزه ها هستند و حوزه ها بقدری مصفاست که گاه نقاط اندک، خودنمایی می کند چون انتظار بالاست.

* حجت الاسلام هادی صادقی ، مدرس کلام و فرق و ادیان و منطق جدید، مولف آثار متعدد سخنران بعدی است. وی می گوید: رسانه ها با استفاده از ظرایف هنری، تقلید، تلقین و کشف واقعیت می کنند ولی این همه کار رسانه ها نیست بلکه خلق واقعیت نیز می کنند، آن هم واقعیت مجازی! امروز نبودن در رسانه ها به معنی نبودن در یک جهانی است که واقعیت یافته، آنگاه آن جهان مجازی واقعی تر و اثر گذارتر از جهان واقعی می نماید. روحانیت در فضای مجازی نباید فرصت را به دیگران بدهد. در تولید علم و به دست گرفتن قدرت رسانه ای روحانیت باید پیشگام باشد.

* حجت الاسلام علی صبوحی تسوجی، از طلاب ممتاز و برگزیده در جشنواره طلاب جوان: تدوین سند چشم انداز حوزه، کاربردی و به روز شدن اخلاق، ارتقای بینش سیاسی طلاب، توجه به تحقیق محوری، توجه به تخصص های اسلامی به شکل بومی، توجه بیشتر به ورزش در حوزه.

* حجت الاسلام علمی: مخاطب پیام اسلام همه بشریت است. حوزه برای انجام رسالت جهانی خود نیازمند زیر ساخت های لازم است. گفتمان عقلانی و وحیانی اهل بیت (ع) تبیین گردد. افکار سنجی و نیازسنجی در بعد بین الملل صورت گیرد.

* حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین و مدرس خارج فقه و صاحب تالیفات متعدد: فقه در مجموعه دانش های اسلامی، جایگاه ویژه ای دارد و گنج رنج هزاران محدث و فقیه است. فقیهان بسیار تلاش کرده اند لکن کارهای بسیار بسیاری باقی است. تلاش فضلای حوزه در عرصه های مختلف علوم اسلامی نوید بخش فردایی درخشنده و محصول تلاش های مراجع و علما و مسؤولان حوزه علمیه است.

* حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا فیاضی: تبریک عرض می کنم به مولایمان صاحب الزمان (عج) به وجود چنین نائبی و از خدا می خواهیم ما حوزویان را قدردان این نعمت قرار دهد. دین دارای سه بخش اعتقادات، اخلاق و فقه است. ضرورت فعالیت حوزه در اعتقادات و اخلاق و تبیین جایگاه علوم عقلی در حوزه از جمله مسائل مورد توجه این استاد علوم عقلی است.

* آقای محمد فتحعلی خانی: حساسیت و جایگاه علوم انسانی در حوزه علمیه. مشکل کانونی علوم انسانی در کشور مباحث بنیادین و بخش کاربرد علوم انسانی است. علوم انسانی در کشور ما ناکارآمد است. علوم انسانی در موطن خودکار آمد هستند و توفیقاتی را برای آن جوامع بوجود آورده است. حوزه می تواند در اصلاح وضعیت علوم انسانی مشارکت کند. وجود قریب به ده موسسه با تجربه در آموزش، پژوهش و حتی مشاوره در حوزه، پنج انجمن علمی، حدود دو هزار عضو فعال حوزوی، مجلات علمی پژوهشی گواه وجود ظرفیت بالا در حوزه برای اصلاح وضعیت علوم انسانی است.

* آیت الله کعبی: شاخصه ها و الزامات حوزه برنامه ریزی و آینده سازی دوران انقلاب اسلامی را دوران بازتولید آموزه های اسلامی بر اساس معارف اهل بیت (ع). چشم انداز ایران 1404 شکل گیری خاور میانه اسلامی و نابودی رژیم صهیونیستی در عصر باز تولید آموزه های اسلام بر اساس معارف اهل بیت (ع). لزوم فعالیت و آماده کردن حوزه برای چنین افقی شاخصه های حوزه امروز حوزه جوان، با انگیزه برای تحول، پایبند به سنت های سلف صالح، اثر گذار بر دین و دنیای جامعه، دارای برنامه و مدیریت موفق، برخورداری از ذخائر علمی و معنوی علما و مراجع، جامعه مدرسین ریشه دار و دیر پا، دارای مخاطب در پنج قاره این فرصت ها رادر حوزه و مدار حضرت امام خمینی (ره) و شهداست.

* ساعت حدود 21:15 است و حجت الاسلام جواد محدثی به دلیل ضیق وقت و اشتیاق طلاب حاضر تصمیم به لغو سخنان دو سخنران بعدی می گیرد که حضرت آقا با آن مخالفت می کنند و می فرمایند آن دو بزرگوار هم صحبت کنند.

* حجت الاسلام مهندسی: توجه حوزه به تبلیغ، نسل امروز به دنبال یافتن هویت خویش. آرمان گرایی و برخی مشکلات آنان را در مشکلاتی گرفتار کرده است که تبلیغ درست حوزه می تواند جوان را از بحران های پیش رو نجات دهد. تبیین حقایق در پرتو معارف قرآن تشکیل انجمن تبلیغ، تشکیل اتاق فکر عالی، تبیین شاخصه های تبلیغ دین،تعیین مرز بندی های تبلیغی، تقویت انجمن خطبای برتر، تدوین متون درسی ویژه منبر، برگزاری کارگاه های تبلیغی در موضوعات روانشناسی تبلیغ و ... یافتن مخاطبان جدید، جلوگیری از حضور غیر متخصصان تبلیغ بویژه تبلیغات خانگی و خرافات، ایجاد کانون مبلغان مرتبط با خارج کشور، کاوش در شیوه های تربیتی قرآن ، هماهنگی بین ارگانها و سازمانهای تبلیغی، جلوگیری از کارهای موازی و جلوگیری از هزینه های کم تاثیر و سرمایه گذاری در خودسازی و تزکیه مبلغان.

* حجت الاسلام احمد مبلغی: توسعه و ارتقای علمی، مهارتی و جایگاهی استاد، محور سخنان حجت الاسلام مبلغی است.

* پس از سخنان حجت الاسلام مبلغی یکی از طلاب حاضر بلند شد و با کسب اجازه از آقا سخنانی ایراد کرد: یکی از مشکلات حوزه دغدغه معیشتی طلاب جدید الورود به حوزه بویژه در بعد مسکن است. طرح هجرت قرار بود مسن ها را به هجرت وا دارد، بخاطر مشکلات زندگی برخی طلاب جوان مجبور به هجرت شدند. زی طلبگی که امام فرمود پایین است و در گزارشات نیست. فیضیه منزل حضرت عالی است. حوزه ما در نظام است. حضرت عالی در منزل خودتان سالی یک بار ، دوسالی یکبار تشریف بیاورید.

* سخنان آقا ساعت 21:45 آغاز شد. پس از طلیعه چنین آغاز کردند: « یکی از شبهای خوب عمر ما امشب بود، یکی از بهترین جلسات و به یادماندی ترین جلسات ، این جلسه بود....

* حضرت آقا در ضمن فرمایشات خود روایتی را فرمودند: در وسائل، در ابواب جهاد نفس، قال اباعبدالله « اوحی الله الی موسی أنّ عبادی لم یتقرّ بوا الیّ بشیء احبّ الیّ من ثلاث حضال . قال موسی یا رب و ماهی قال یا موسی الزهد فی الدنیا قال موسی یا رب....

* در بخشی از بیانات حضرت آقا فرمودند: درس بخوانید لله فی الله و بالله

* در فرازهای آخر نیز مقام معظم رهبری با اشاره به سخنان دوازده استاد فاضل فرمودند که وقتی آقای خسرو پناه صحبت کردند زیر نوشته ایشان نوشتم «آفرین» بعد که آقای زیبایی نژاد صحبت کردند زیر نوشته ایشان هم نوشتم«آفرین». بعد که نفر بعد صحبت کرد یک آفرین نوشتم و فلش زدم تا آخر.

* پس از رهنمودها و فرمایشات حضرت آقا، یکی از اعضای دفتر معظم له (آقای وحید) جمع طلاب و فضلا را برای صرف شام و پذیرایی دعوت و راهنمایی کرد.

* در بیرون از فیضیه ، شماری ازطلاب ساکن حجره های مدرسه دارالشفاء به کنار پنجره ها آمده بودند تا از نزدیک ،سیمای نورانی و مبارک مولا و مقتدای خود را زیارت کنند. /916/پ201/ج
ارسال نظرات