۱۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۸۹۵۴۵
استاد حوزه و دانشگاه:

اجتهاد منحصر به تتبع در فروعات فقهی نیست

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) گفت: تفسیر، کلام، فلسفه و حتی قرآن از جانب فقه محوران با کم لطفی مواجه شده است.
فلسفه


حجت الاسلام محمد مهدی گرجیان، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر توجه حوزه های علمیه به فلسفه بیان داشت: فلسفه، مادر علوم اسلامی محسوب می شود و با توجه به گستره وسیع آن، پاسخگویی به مباحث اعتقادی توسط آن امکان پذیر است.

استاد جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: باید قبول کنیم که تمام کلام، فقه و اصول نیست و اگرچه فقه دارای جایگاه والایی است اما مباحث اعتقادی باید در درجه اول، اخلاق در جایگاه دوم و سپس به فقه پرداخته شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از منحصر کردن مقام اجتهاد به متتبعان فقه، گفت: اجتهاد به معنای دانستن فروعات فقهی نیست بلکه اجتهاد در مباحث اعتقادی که اصل دین را حفظ می کند نیز باید مطرح شود.

مدرس حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه خط سیر حوزه‌های علمیه بر مدار فقه و اصول است، گفت: تفسیر، کلام، فلسفه و حتی قرآن از جانب فقه محوران با کم لطفی مواجه شده است.

وی بیان داشت: ما باید از سیره اهلبیت(ع) پیروی کنیم و همان گونه که امام صادق به مباحث دیگر علمی می پرداختند و شاگرد تربیت می کردند ما نیز آنگونه عمل کنیم.

استاد فلسفه و عرفان تاکید کرد: نباید علم را به فقه و اصول منحصر کنیم بلکه باید مراکز تخصصی برای فلسفه و اعتقادات داشته باشیم و به استاد و شاگرد و مدارس اختصاصی این علوم بها دهیم. /909/پ202/ع


ارسال نظرات