گزارشی از نخستین نشست تخصصی طب اسلامی سنتی
خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: زیر ساخت های طب اسلامی ـ سنتی از سوی حوزههای علمیه فراهم شود، زیرا این مبحث، مبحثی حوزوی است و پزشکان تنها تجربیات درمانی را می توانند آموزش دهند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در مشهد، رضا منتظر، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، سیزدهم آبانماه، در نشست طب اسلامی ـ سنتی که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، گفت: طب سنتی در ایران از پشتوانه قوی علمی و تاریخی برخوردار است و ریشه آن به قرنها قبل از ظهور اسلام مىرسد. در آن زمان طب ایران از طب یونانى تغذیه می کرده؛ اما با ظهور اسلام طب اسلامی در کشور گسترش یافته است.
حمایت از طب اسلامی سنتی ضروری است
عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات حجامت ایران طب استعماری را طب رایج در کشورها تلقی کرد و حمایت از طب اسلامی سنتی و حجامت را ضروری دانست و با بیان اینکه مسؤولان باید از این امر حمایت کنند، خاطر نشان کرد: استفتاء رهبرمعظم انقلاب اسلامی در حجامت بسیار راهگشا بوده است، به گونه ای که بعد از این استفتای فقهای شورای نگهبان قوانین وضع شده از سوی وزارت درمان و بهداشت را خلاف شرع دانستند.
مؤلف کتاب طب اسلامی گنجینه تن درستی، باعنوان این مطلب که عده ای حجامت را منسوخ شده می دانند و می گویند افرادی که تمایل دارند خون بدهند به پایگاه های انتقال خون مراجعه کنند، گفت: امروز از نظر علمی ثابت شده است که میانگین چربی خون، تری گلیسیرید و... در حجامت بیشتر از سایر موارد خونگیری است.
مبانی علمی طب شیمیای و تناقض های آن با اصول اسلامی برسی شود
منتظر، با عنوان این مطلب که اگر بخواهیم قضاوت صحیحی از طب رایج(شیمیایی) داشته باشیم باید بر اصالت تاریخی این طب مروری داشته باشیم، خاطر نشان کرد: دومین مرحله برای برسی طب رایج توجه به مبانی علمی این طب و تناقض های آن با اصول اسلامی است.
وی در ادامه بیان داشت: در مرحله سوم باید برسی کرد که آیا طب رایج، علم است یا ابزار، و آیا اقتضای زمان حکم می کند که از طب رایج استفاده کنیم یا خیر.
وی در خصوص مرحله نخست(اصالت تاریخی) به کلام حضرت علی(ع) در نامه 31 نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: حضرت در این نامه به امام حسن(ع) توصیه می کنند «در کردار پیشنیان نظر کن؛ من قسمتهای روشن و شیرین زندگیشان را از دوران تیرگی شناختم و زندگانی سودمند آنان را با دوران زیانبارش شناسایی کردم و از هر حادثه ای زیبا و شیرین آن را برای تو برگزیدم و ناشناخته های آنان را دور کرد»؛ و در خطبه 145 در بحث بدعت و سنت می فرمایند« هیچ بدعتی در دین پیدا نمی شود مگر اینکه سنتی ترک گردد پس از بدعتها بپرهیزید و ملازم راه راست و جاده آشکار حق باشید. نیکوترین کارها سنتی است که سالیانی بر آن گذشته و درستی آن ثابت شده باشد و بدترین کارها آن است که تازه پیدا شده».
استعمار با جایگزین کردن تألیفات پزشکی خود به مقابله با طب اسلامی ـ سنتی پرداخته است
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به پنج قرن تدریس طب سنتی ایران در اروپا اشاره کرد و یادآور شد: گوستاولوبون بیان می کند« بدبختانه از سالیان دراز در ما چنین القا کردهاند که تمام علوم و فنون قدیمه از یونان و روم سرچشمه گرفته. بعضىها عار دارند اقرار کنند، مسلمانان سبب شدهاند که اروپاى مسیحى از حال توحش و جهالت خارج شود لذا آن را مکتوم نگاه مىدارند ولى این نظر به حدّى بىاساس و تأسفآور است که به آسانى مىتوان آن را رد کرد».
وی با بیان اینکه استعمار علوم یونانى را جانشین علوم اسلامى ساخت و دانشمندان معروف یونان قدیم را به جاى دانشمندان بزرگ اسلام که غالباً ایرانى بودند، نشاند و بر سر زبان ها انداخت، اظهار داشت: اروپاییان با تصمیمی فورى و قاطع، خود را از یوغ تمدن عرب و اسلام نجات دادند و به تمدن قدیم یونان دودستى چسبیدند و این تمدن را از مفاخر باستانى خود به شمار آوردند. این اقدام تمام علوم و فنون عملى از جمله دانش پزشکى، را شامل شد و تالیفات بقراط و جالینوس، جاى قانون ابن سینا را گرفت.
مبارزه استعمار با طب اسلامی ـ سنتی بیش از گذشته است
منتظر با اشاره به برخی از مستندات و مدارک تاریخی پیرامون طب اسلامی- سنتی، بیان داشت: مبارزه با طب سنتی از زمان شاه عباس صفوی و مقارن با ورود کمپانی شرق در ایران آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد.
این استاد دانشگاه، با بیان اینکه مردم آن زمان با این جریان به شدت مخالفت کردند، گفت: یکی از پزشکان هند شرقی در این باره می گوید«اینها اصلا عادت ندارند با مطلاعات و تحقیقات جدید پیشرفت کنند؛ با همان تعصبی که به مقدسات خود دارند به اصول خود چسبیده اند».
طب شیمیایی بدون هیچ تقحیق و بررسی جایگزین طب اسلامی شده است
وی بیماری را سود آورترین صنعت جهان دانست و با بیان اینکه طب شیمیایی بدون هیچ تقحیق و برسی جایگزین طب اسلامی شده است، اظهار داشت: استعمار برای تأمین منافع اقتصادی خود تصمیم گرفت تا ملت ها را دچار خود باختگی کرده، و سلامتی آنان را متکی به غرب کند، بدین جهت طب شیمیایی را جایگزین طب سنتی در کشور ها کرد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تبلیغات کاذب رنگارنگ و مبالغه آمیز، بیمارسازی، نفوذ در مراکزعلمی دانشگاهی و مسؤولان بهداشتی، جلب همکاری پزشکان، سرقت های علمی و تحریف تاریخ، مبارزه با تغذیه طبیعی وترویج اغذیه مصنوعی و مضر را از جمله اقدامات استعمار برای نابودی طب اسلامی - سنتی دانست.
وی طب شیمیایی را جامع عاریت برشمرد و تأکید داشت: احیای طب سنتی ضروری است حتی اگر در طب شیمیایی به نتیجه رسیده ایم.
مدیر طب اسلامی سایت انجمن درمانگران ایران به نفوذ طب استعماری به دانشگاه ها و مراکز آموزشی اشاره کرد و ابراز داشت: طب استعمار برای موجه نشان دادن چهره خود تبلیغات وسیع و گسترده ای انجام داده است.
منتظر، افزود: امام خمینی در کتاب کشف الاسرار می فرمایند«غرب همه چیز استعمارى دارد، طب استعمارى، فرهنگ استعمارى که براى کشورهاى عقبافتاده صادر مىکند و آنها مىخواهند ما وابسته باشیم و چیزهایى که به ما مىدهند وابستگى مىآورد اگر می خواهید رشد حقیقى پیدا کنید و مستقل شوید، اول این وابستگى فکرى و قلبى را کنار بگذارید».
اصول درمان در طب اسلامی
استاددانشگاه علوم پزشکی تهران، طب اسلامی را مجموعه تعالیم طبى در قرآن کریم یا کلام معصومین(ع) برشمرد و گفت: شیخ مفید در پیرامون این امر می گوید«طب دانشی است درست که آگاهی از آن امری ثابت است و راه دسترسی بدان نیز وحی است. آگاهان به این دانش، آن را تنها از پیامبران بهره گرفته اند چه آن که نه برای آگاهی یافتن از حقیقت بیماری، جز به کمک سمع (ادله نقلی) راهی هست و نه برای آگاه شدن به درمان، راهی جز توفیق. بدین سان، ثابت می شود که یگانه راه این آگاهی، شنیدن از همان خدایی است که به همه نهفته ها آگاه است».
وی با بیان اینکه مبدأ طب اسلامی وحی است گفت: در دانشنامه احادیث پزشکی آمده است«خداوند آدم را از بهشت فرود آورد و او را از آگاهی به همه چیز برخوردار ساخت. نجوم و پزشکی از آن جمله بود»، در نتیجه این امر باعث می شود که پزشکان در تحقیقات و معالجات برای تعالیم وحی ارزش قائل شده و اسیر روشهای آزمون و خطا نشوند.
منتظر، با اشاره به آیه « و اذا مرضت فهو یشفین»، و با بیان اینکه طبابت کار خدا و طبیب از اسامی پرودگاراست، اظهار داشت: وظیفه اصلی طبیب شاد کردن دل بیمار است.
وی افزود: حاصل دیدگاه توحیدی پیرامون طبابت باعث می شود که در گام نخست پزشک خود را واسطه شفای الهی می بیند، بنابراین مغرورنمی شود و سعی می کند تا ارتباط خود را با خالق متعال روز به روز قوی تر کند؛ و در مرحله بعد با بیماران خوشرفتاری می کند و برخورد خوب با آنها را جزء اصلی درمان بداند و در گام بعد هیچگاه به بیمار تضمین نمی دهد که او را خوب کند.
این استاد مبانی طب سنتی، با بیان اینکه امام صادق(ع) می فرمایند«بیماری بر چند گونه است، بیماری آزمون، بیماری کیفر و بیماری که علت مرگ قرار داده شده است...»، اذعان داشت: بیماری حکمت دارد و فردی که این نگاه را به بیمار شدن داشته باشد هیچگاه دچار غم و غصه و افسردگی نشده و با مقایسه خودش با افراد سالم احساس ضرر و زیان نمی کند.
وی با استناد به سخن پیامبر گرامی اسلام که می فرمایند« تداووا، فان الله لم ینزل داء الا و انزل له شفاء»، ابراز داشت: هر دردی درمان دارد و پزشک و بیمار نباید از درمان ناامید شوند.
گفتنی است، سلسله نشست های طب اسلامی- سنتی برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه های علمیه در دو سطح مقدماتی و پایه برگزار می شود. /968/ز502/س
ارسال نظرات