۰۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۹۱۳۲۷
آیت الله خاتمی:

غدیر روز بیعت با ولی فقیه است

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: پس از گذشت هزار و چهار صد سال از غدیر راه آن همچنان ادامه دارد و روز غدیر، روز بیعت با ولی فقیهی است که ولایتش قطره ای از دریای علوی است.
سيد احمد خاتمي


آیت الله سید احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مسأله غدیر را مسأله تعیین رکن اساسی حکومت دینی دانست.

رابطه غدیر خم و مبانی حکومت اسلامی در عصر حاضر

وی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) تصمیم گرفته بودند بعد از خودشان علی بن ابی طالب(ع) را در رأس حکومت دینی قرار دهند؛ این تدبیر بدین معنا بود که دیانت و سیاست در کنار یکدیگر قرار گیرد.

وی افزود: رسول خدا(ص) دین، تقوا و عدالت مجسم، یعنی حضرت علی(ع) را به عنوان رهبر و پیشوای جامعه اسلامی، بعد از خود انتصاب کردند، و این امر به معنای آن است که نگاه حضرت محمد(ص) به سویی است که خط ایشان(نبی اکرم) با محوریت و در رأس قرار گرفتن امیر المؤمنین علی(ع) تداوم یابد.

آیت الله خاتمی در همین خصوص گفت: رسول گرامی اسلام(ص) هدفشان از این امر آن بود که مردم در هر عصری به مسأله ولایت توجه کنند و این مسجل شود که رهبر جامعه اسلامی باید مشروعیت دینی داشته باشد و در غیر این صورت آن رهبر، رهبر دینی نیست.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: هنگامی که با این نگاه به مسأله ولایت نگاه شود، در می یابیم که در اصل امور مشروعیت حکومت دین با حضرت ولیعصر(عج) است و در عصر غیبت نیز مشروعیت هر حکومتی به آن است که قطب عالم امکان حضرت بقیة الله(عج) پای حکم آن ولی(ولی فقیه) را امضا کنند.

این استاد حوزه قم با عنوان اینکه امام خمینی(ره) غدیر را یک روز خاص نمی دانند، و اشاره دارند که غدیر جاودانه و همیشگی است، اظهار داشت: بیعت با امیرالمؤمنین علی(ع) محدود به هجدهم ذی الحجه سال دهم هجری نمی شود، بلکه امروز هم پس از گذشت هزار و چهار صد سال غدیر و راه آن ادامه دارد و بیعت با بزرگی است که در حقیقت تداوم بخش راه اولیاء دین است.

وی در ادامه بیان داشت: غدیر روز بیعت با ولی فقیه است، و ولی فقیه ولایتش قطره ای از دریای علوی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه به سخن امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: ایشان می فرمایند«ولایت فقیه، استمرار ولایت انبیا و امامان است»، این سخن بدین معنا است که مشروعیت ولایت فقیه در حقیقت با ولایت ائمه اطهار(ع) است.

غدیر و وحدت شیعه و سنی

آیت الله خاتمی مسأله تقریب و وحدت را با یکدیگر همسو و هماهنگ دانست و اذعان داشت: تقریب و وحدت باید در جای خاص خود مورد توجه قرار گیرد.

وی به تشریح مسأله تقریب پرداخت و یادآور شد: تقریب در زمانی است که شیعه و سنی در برابر دشمن مشترکی ایستاده اند، که آن دشمن قصد تخریب و براندازی دین مبین اسلام را دارد و اسلام را مورد هدف قرار داده است.

وی ادامه داد: نقش تعیین کننده تقریب بین تشیع و اهل سنت در هنگام مقابله با دشمن مشخص و نمایان می شود.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با ذکر مثالی ابراز داشت: اگر مذاهب چهارگانه اهل سنت و مذهب تشیع را در شرایطی که بین آن ها فاصله وجود دارد همانند پنج انگشت دست بداینم، این انگشتان در هنگام هجوم و فشار دشمن بایکدیگر متحد شده و گره می خورند تا آن دشمن مشترک را براندازند و نابود کنند.

وی در ادامه اشاره کرد: هنگامی که دشمن کینه دوزی اساس اسلام را هدف می گیرد، سخن اهل بیت(ع) این است که علیه آن دشمن ید واحده شوید.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) طرفدار زندگی مسالمت آمیز با اهل سنت بودند، افزود: اهل بیت(ع) همواره شیعیان را بر حفظ فرهنگ وحدت سفارش می کردند.

وی در خصوص غدیر خم و ارتباط آن با وحدت شیعه وسنی گفت: مسأله وحدت در غدیر بدین معنا است که تشیع در عین حالی که به تقریب قائل است اما از حق خود صرف نظر نمی کند و براین باور است که اعتقادات شیعه اثنی عشری جعفری اعتقاداتی محکم، فولادین و بسیار مستند است و برای تک تک اعتقادات خود برهان دارد.

وی افزود: تشیع معتقد به منطق است، و مباحثی همچون مباحث مرحوم علامه امینی که در الغدیر مطرح شده و یا مرحوم شرف الدین که در المراجعات مطرح شده است را از سبک های تحکیم و حدت می داند.

امام جمعه موقت تهران در پایان اشاره کرد: اگر با نگاه و منظر مقالاتی همچون مقاله «الغدیر یوحد الصفوف فی الملاء الاسلامی»، الغدیر صفوف را در کشور های اسلامی متحد می کند، به مسأله غدیر نگاه شود هیچ منافاتی بین تقریب و مسأله غدیر پیش نمی آید./968/ت301/ع

ارسال نظرات