۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۹۲۵۶۶
عاشورا؛ نبرد فتنه و بصیرت(14)؛

استاد حوزه علمیه قم: همراهی با ولی فقیه از مصادیق بارز عبرت‌آموزی از نهضت عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ استاد مرکز تربیت مدرس حوزه علمیه قم، همراهی با ولی فقیه را از مصادیق عبرت‌آموزی نهضت عاشورا معرفی کرد و گفت: جامعه اسلامی با رصد شرایط نهضت عاشورا و تحلیل صحیح آن هرگز دچار انحراف نمی‌شود.
امام حسين(ع)


حجت‌الاسلام والمسلمین محمود احمدی میانجی از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ایام سوگواری امام حسین(ع)، با بیان این‌که ‌عاشورا ملاک‌ها و مناط‌‌ هایی دارد که در همه نسل‌ها و اعصار، جاری و ساری است، گفت: پدیده عاشورا مختص زمان و مکان خاصی نیست؛ بلکه تقابل جریان حق و باطل است.

وی، تحلیل زمینه‌های پیدایش عاشورا را برای عبرت‌آموزی از آن ضروری دانست و با بیان این‌که حق‌مداران همواره نیازمند تحلیل شرایط عاشورا هستند، ابراز داشت: حادثه عاشورا در شرایطی اتفاق افتاد که بیش از پنجاه سال از هجرت پیامبر اکرم(ص) نگذشته و روایت آن حضرت که فرمودند «الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة» همچنان باقی بود.

مدرس حوزه در مرکز تخصصی حدیث با بیان این‌که تحلیل صحیح جریان عاشورا از تکرار این حادثه جلوگیری می‌کند، روایت «حسین منی و انا من حسین» را تعیین کننده رابطه قیام عاشورا با اصل اسلام و رسالت پیامبر اکرم(ص) عنوان کرد.

وی در ادامه به فلسفه عاشورا اشاره کرد و با بیان این‌که امام حسین(ع) در وصیت به محمد حنفیه، علل قیام خود را برشمردند، گفت: نهضت امام حسین(ع) یک نهضت اصلاحی و بازگشت به سنت نبوی بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی با بیان این‌که جامعه اسلامی با رصد شرایط نهضت عاشورا و تحلیل صحیح آن هرگز دچار انحراف نمی‌شود، خاطرنشان کرد: عدم شناخت زمان و بی‌بصیرتی از جمله عواملی بود که حادثه عاشورا را رقم زد.

استاد مرکز تربیت مدرس حوزه علمیه قم اضافه کرد: بی‌بصیرتی برخی خواص در دوران امام حسین(ع) سبب شد که عده‌ای همچون تِرِماح که از باوفاترین یاران حضرت علی(ع) بود از قافله سالار شهیدان جا مانده و سلیمان بن صرد خزاعی که از بزرگان کوفه بود پایش بلغزد، در کربلا حاضر نشود و بعدها نهضت توابین به راه اندازد.

وی با بیان این‌که اگر نهضت عاشورا به خوبی تبیین شود، نهضت توابین راه نخواهد افتاد، اذعان داشت: کسانی که در نهضت عاشورا شرکت نکردند، تا دیروز جزء فرماندهان سپاه امام علی(ع) بودند؛ این امر نشان می‌دهد در صراط حق بودن نیازمند بصیرت و رصد لحظه لحظه آن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی، همراهی با ولی فقیه را یکی از مصادیق بارز عبرت‌آموزی از صحنه عاشورا و کربلا عنوان کرد و با بیان این‌که حق در امام عصر(عج) و ولی امر تبلور پیدا می‌کند، گفت: برای این‌که دچار انحراف‌ از مسیر حق نشویم، نیازمند بصیرت و حمایت همه‌جانبه از ولی فقیه هستیم.‌/920/ت302/س

ارسال نظرات