۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۹۲۶۲۰
عاشورا؛ نبرد فتنه و بصیرت (23)؛

استاد حوزه و دانشگاه: واقعه عاشورا محصول دنیاگرایی خواص اهل حق بود

خبرگزاری رسا ـ یکی از تحلیل‌گران مسائل سیاسی با اشاره به نقش خواص در بقای نظام اسلامی گفت: بقای نظام اسلامی در گرو صبر و بصیرت خواص اهل حق و استقامت عموم جامعه و همراهی با ولی امر است.
حجت‌الاسلام سيدكميل باقرزاده


حجت‌الاسلام سیدکمیل باقرزاده، استاد حوزه و دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تحلیلی از نقش خواص در حادثه عاشورا پرداخت و گفت: خواص گروهی از مردم هستند که از روی فکر، تحلیل و آگاهی تصمیم می‌گیرند و عمل می‌کنند.

وی، افزود: خواص خلاف عوام که فارق از تشخیص و تحلیل حرکت می‌کنند، بنا بر علل مختلف از قدرت تحلیل و توان تشخیص مسائل برخوردارند؛ در حقیقت چشم عوام به خواص است و در تصمیم‌گیری‌های عوام این‌که خواص چه تصمیمی بگیرند مؤثر است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که عملکرد خواص جو حاکم بر جامعه را شکل می‌دهد و بر تصمیمات و حرکات عوام مؤثر است، خواص را به دو گروه خواص اهل حق و خواص اهل باطل تقسیم کرد و گفت: اهل حق آن دسته از خواصند که برای حق و اعتلای حق کار می‌کنند.

وی، اضافه کرد: خواص اهل باطل، اهل تشخصیند، قدرت فهم و درک مسائل را دارند؛ اما در جهت باطل اقدام می‌کنند و در خدمت باطل قرار گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام باقرزاده با بیان این‌که خواص اهل حق در دیدگاه مقام معظم رهبری به خواص اهل حق اهل بصیرت و استقامت و خواص اهل حق فاقد صبر و بصیرت تقسیم شده‌اند، خاطرنشان کرد: خواص اهل حق به دو دسته می‌شوند؛ آنان که در جبهه حق هستند، اما در مواقع حساس بر سر دوراهی دین و دنیا، دین را برمی‌گزینند و عده‌ای که مغلوب هواهای نفسانی می‌شوند و دنیا را بر دین ترجیح می‌دهند؛ خواص دنیاگرا و خواص دین‌گرا.

وی، اظهار داشت: اگر کسی بتواند در برابر دنیازدگی و حب جاه، مال و نفس استقامت کند، اهل صبر و بصیرت است؛ اما برخی برای رسیدن به طعم جایگاه دنیوی و گاهی از ترس از دست دادن جایگاه و جان خود در یاری کردن حق کوتاهی می‌کنند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان این‌که بصیرت عامل نجات انسان و مشخصه خواص دین‌گرای اهل حق است، گفت: بصیرت اهل حق نتیجه صبر و استقامت در برابر دنیازدگی است که نقطه اصلی تقوا نیز همین است؛ تقوا میوه استقامت در برابر دنیا، هوا و هوس‌ها است.

وی در ادامه تصریح کرد: در جامعه‌ای که خواص اهل حق آن که اهل تقوا و دین هستند و در برابر دنیاگرایی مقاومت می‌کنند، بیشترند، هیچ‌گاه حادثه‌ای مانند واقعه عاشورا اتفاق نخواهد افتاد؛ چرا که واقعه عاشورا محصول دنیاگرایی خواص اهل حق است.

حجت‌الاسلام باقرزاده، ابراز داشت: از اهل باطل توقعی جز دشمنی با حق نداریم؛ چرا که کارشان دشمنی با حق و مقابله با امام حق است، اما اگر امام حق بخواهد در جامعه پیروز شود و حاکمیت جامعه را آنچنان که شایسته است در دست بگیرد؛ باید خواص اهل حق به وظیفه خود به درستی عمل کنند.

وی با بیان این‌که دنیاگرایی خواص با امتیازطلبی خواص اهل حق پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) شروع شد به نقش خواص اهل حق در خانه‌نشینی حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، خواص اهل حقی که اهل بصیرت هم بودند و تشخیص می‌دادند و می‌دانستند حق با علی(ع) است و چه بسا آن حضرت را در دل دوست داشتند؛ اما زمانی که باید قیام کرده و از امام بر حق دفاع می‌کردند، این کار را نکردند.

استاد دانشکده خبر، دوران خلیفه سوم را دوران تعمیق دنیاگرایی خواص نامید و با بیان این‌که در این دوران کشورگشایی‌های اسلام بسیاری از خواص اهل حق را به طمع انداخت، آلوده و فریفته دنیا کرد، ادامه داد: ریشه دواندن دنیا در خواص اهل حق و دل بسته شدن این‌ها به دنیا در فتنه‌های زمان حکومت امام علی(ع) اثر گذاشت به طوری که در برابر ولی خدا ایستادند؛ چون دنیا را بر دین ترجیح دادند.

حجت‌الاسلام باقرزاده با اشاره به دوران امام حسن(ع)، افزود: صلح تحمیلی به امام حسن(ع) نیز نتیجه دنیاگرایی خواص اهل حق بود که اگر می‌ایستادند هیچ‌گاه حضرت مجتبی(ع) تن به پذیرش آتش‌بس با کسی مثل معاویه نمی‌داد.

وی، نقش خواص اهل حقی که اهل صبر و بصیرت نبودند و دنیاگرایی آنان را به زمین زد را در حادثه کربلا نقشی بسیار پررنگ معرفی کرد و با بیان این‌که عاشورا میوه تلخ دلبستگی خواص اهل حق به دنیا بود، از شریح قاضی‌ها، حر جعفی‌ها و سلیمان بن صردها، از جمله بزرگانی بودند که حق را تشخیص دادند و می‌دانستند حق با امام حسین(ع) است؛ اما به میدان مبارزه با باطل نیامدند.

این استاد حوزه و دانشگاه با یادآوری این مطلب که تصمیم‌گیری‌های عوام جامعه مبتنی بر تصمیم‌های خواص است، بیان داشت: نقش خواص اهل حق بی‌بصیرت، سبب شد که چند هزار نفری که به امام حسین(ع) نامه نوشته بودند، در نقطه مقابل ایشان ایستاده و بر روی حضرت شمشیر ‌کشند.

وی با بیان این‌که هرچند حرکت عوام تعجب‌برانگیز نیست، اما حرکت خواص تعجب‌برانگیز است که در سر دوراهی دین و دنیا دست از دین برداشتند و دنیا را ترجیح دادند، گفت: وقتی خواص اهل حق به میدان مبارزه نمی‌آیند، میدان برای باطل باز می‌شود و باطل به شیوه تهدید، تطمیع و تحمیق، عوام را به مبارزه با حق می‌کشد و عرصه را بر امام تنگ می‌کند؛ یعنی عوام سیاهی لشکر اهل باطل می‌شوند و برای تحقق اهداف باطل حرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام باقرزاده، تصریح کرد: عاشورا بیش از هرچیزی محصول بی‌بصیرتی خواص اهل حقی است که خواص بی‌خاصیت می‌شوند؛ چرا که می‌توانستند جامعه و عوام را به میدان مبارزه با باطل بکشانند.

وی با بیان این‌که حضرت مسلم(ع) در کوفه به سبب بی‌بصیرتی اهل حق بی‌یار و یاور ماند، نقش خواص را در ماجرای مسلم بن عقیل و کوفه بسیار پررنگ دانست و گفت: اگر خواص اهل حق اسیر دنیا نمی‌شدند، مسلم بن عقیل تنها نمی‌ماند؛ در نتیجه با ایستادگی خواص اهل حق در کنار حضرت مسلم(ع)، عوام تسلیم تهدید، تطمیع و تحمیق نمی‌شدند و قطعاً هم کار به کربلا و روز عاشورا کشیده نمی‌شد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در پایان وضع امروز جامعه اسلامی را همانند دوران امامان(ع) دانست و با بیان این‌که دشمن در صدد فرصتی است تا اهل حق میدان را خالی کنند، اظهار داشت: بقای نظام اسلامی در گرو صبر و بصیرت خواص اهل حق و استقامت عموم جامعه و همراهی با ولی امر است. /920/ت302/ع

ارسال نظرات