۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۹۳۵۳۶
بخش پایانی/ سخنگوی قوه قضاییه:

قوه قضاییه باید مقتدر، مستقل و صحیح العمل باشد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای‌ در نشست خبری خود گفت: اگر قوه قضاییه را تحت فشار قرار دهیم، آیا دستگاه قضا می‌تواند کار خود را انجام بدهد، به طور قطع قوه قضاییه اگر مقتدر نباشد نمی تواند کار خود را قوی و مؤثر انجام دهد.
حجت الاسلام محسني اژه اي دادستان كل كشور حجت الاسلام محسني اژه اي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه کشور، طی نشست خود با اصحاب رسانه در خصوص برخی انتقادات به دستگاه قضایی کشور اظهار داشت: ادعایی نداریم که قوه قضاییه بی نقص است‌، نه، حتما در دستگاه قضایی عیب و نقص وجود دارد آن‌گونه که هیچ نهادی نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد از این رو انتقادات سازنده را می‌پذیریم.

وی افزود: این اعتقاد بنده و تمامی مسؤولان قضایی است که باید پذیرای انتقاد سازنده برای بهتر عمل کردن باشیم چرا که باور داریم بدون اعتقاد نمی توان عیب خود را دید.

وی با بیان این‌که قوه قضاییه باید مقتدر‌، مستقل و صحیح العمل باشد، ابراز داشت: اگر کسی بیاید و تخریب و تضعیف قوا و نهادها را بکند این به نفع کیست؟! آری از شما می بپرسم که اگر قوه قضاییه را تحت فشار قرار دهیم، آیا دستگاه قضا می‌تواند کار خود را انجام بدهد، به طور قطع قوه قضاییه اگر مقتدر نباشد نمی تواند کار خود را قوی و موثر انجام دهد.

وی در خصوص انتقادی که نسبت به برخورد دوگانه دستگاه قضایی در خصوص وبلاگ نویسان و اهانت کنندگان به مسؤولان نظام جمهوری اسلامی وارد شده بود، گفت: من شخصا آقای قدیانی را ندیده بودم، اما شنیده بودم که فرد خوب و شناخته شده ای است؛ ولی سؤال این است که اگر یک آدم خوب و بسیجی و حزب اللهی کار خلافی کرد، نباید مورد تعقیب قرار گیرد.

وی ادامه داد: لیستی تنظیم کرده‌اند از اسامی افرادی که در آن اعلام کرده‌اند باید این افراد اعدام شوند و با اعتراض به قوه قضاییه اظهار داشتند، اگر این افراد اعدام نشوند ما خودمان اقدام خواهیم کرد.

حجت الاسلام اژه‌ای با انتقاد از این رفتار متهم خاطر‌نشان کرد: چه کسی از این عبارت‌ها استفاده می‌کند و این واکنش ها خوشایند چه کسانی است، ضمن این‌که باید اشاره داشته باشیم افرادی که معرفی شده اند فتنه گر هستند و این کاملا صحیح است؛ ولی باید ملاحظه داشته باشیم که می گوید این موارد را قوه قضاییه انجام نداده ولی به طور ضمنی می خواهد همراهی با آنها کند‌، به طوری که می گوید من کارمند نظام جمهوری اسلامی نیستم که ضوابط دست و پای من را ببندد؛ بنابراین قانون اساسی من وصیت نامه پدرم است حال شما بگویید این بصیرت و دلسوزی است.

سخنگوی دستگاه قضایی همچنین در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی دیگر در خصوص علت عدم محاکمه سران فتنه در صورتی که رییس قوه قضاییه سال گذشته تاکید داشت که این افراد مجرم هستند در موقعیتی که با انتقاد‌گرانی چون قدیانی سریعا برخورد می شود، گفت: افرادی که در فتنه سال گذشته دخالت کردند ظلم بزرگی به نظام و مردم کردند، این افراد که اطلاعیه می دهند، مجرم هستند و بدون تردید باید تحت تعقیب قرار گیرند و اصلا نمی‌شود این افراد را تعقیب نکنیم اما لازم است نسبت به بعضی افراد اقتضای سیاست نظام را لحاظ کنیم.

دادستان کل کشور تصریح کرد: این تنها قوه قضاییه نیست که تصمیم می گیرد، هر وقت این اقتضای سیاست نظام، فراهم شد شما تردید نداشته باشید که محاکمه این افراد حتی به فردای آن روز موکول نخواهد شد.

وی همچنین در خصوص اقدامات قوه قضاییه نسبت به مفاسد اقتصادی و سؤال خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا به پرونده معاون اول رییس جمهور که طبق گفته توکلی متهم است، رسیدگی خواهد شد، گفت: در 9 ماه اخیر تعداد 187‌پرونده اقتصادی در قوه قضاییه رسیدگی شده است و حکم قطعی نسبت به آن صادر گردیده که شامل حبس، جزای نقدی و مسائل دیگر است.

وی ادامه داد: درباره مسأله یادشده قوه قضاییه مصمم است تا گزارش‌هایی را که از نهادهای زیربط و مردم می رسد بدون هیچ تبعیضی دنبال کند؛ در مورد معاون اول این اتهام متوجه ایشان است؛ ولی باید این اتهام رسیدگی شود و دید آیا منجر به تبرئه ایشان می‌شود یا خیر./955/پ202/س
ارسال نظرات