۲۳ دی ۱۳۸۹ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۹۵۶۵۶
استاد فیزیک ایران:

حوزه به مسائل بنیادین علوم ورود پیدا کند

خبرگزاری رسا ـ یکی از اساتید فیزیک و فلسفه کشور، حضور مؤثر حوزه های علمیه و پاسخگویی به نیازهای جهانی را نیازمند ورود حوزه به عرصه های علوم جدید دانست و گفت: امروز عرصه های بسیاری در مسائل بنیادین وجود دارد که نیاز به حضور حوزه در آن احساس می شود.
حوزه به مسائل بنیادین علوم ورود پیدا کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر گلشنی از اساتید فیزیک و فلسفه دانشگاه های کشور، در میزگرد علمی «ماده در فلسفه و فیزیک» که روز پنج شنبه23 دی ماه به همت مجمع عالی حکمت اسلامی در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد، در سخنان خود ابراز داشت: ماده از اجزا لایتجزای فیزیک جدید است و در این مساله هیچ فیزیک دانی اختلاف ندارد.

وی در ادامه به بررسی واقعیت فیزیک پرداخت و با اشاره به سیر تاریخی فلاسفه غربی در تحولات و تغییرهای شان، بیان داشت: حوزه باید خود را درگیر مسائل بنیادین علوم کند و منشا اثر باشد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: حوزه می توند در عرصه های جدید منشا تحولات بسیاری باشد و با توجه به مشکلات فلسفه غربی باید فلسفه ای وارد معرکه شود که به یک اصولی معتقد است تا بتواند مشکلات را حل نماید.

گلشنی تصریح کرد: فلاسفه اسلامی بزرگی همچون شهید مطهری و شهید صدر در نقد فلسفه غربی مطالب بسیار دقیقی را بیان کرده اند و دقیقا دست روی مسائل و اشکالاتی گذاشته اند که خود غربی ها هم به آن اذعان داشته و به آن رسیده اند.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: اگر در این گونه عرصه ها حوزه خود را درگیر کند می تواند آثار و برکات بسیاری را به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تفاوت های پیروان مکتب فلسفه رئالیسم و ایدئالیسم، تصریح کرد: بسیاری از فلاسفه معتقد به روش ایدئالیستی در مقام نظر محکم و استوار از این نظریه دفاع می کنند، اما زمانی که به مرحله عمل می رسند از روش رئالیستی پیروی می کنند.

گلشنی تاکید کرد: برای یافتن تصویر واقعی و درست از قضایا و مسائل، تعامل و هم اندیشی فلاسفه و فیزیک دانان امری ضروری است.

وی با بیان اینکه فیزیک به تنهایی نمی تواند مشکلات را حل کند، یادآورشد: در فیزیک امروزی بحث های جالب و متعددی است که می طلبد به خاطر فلسفه هم که شده، حوزه در این عرصه ها ورود پیدا کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: حوزه برای اینکه بتواند برای جهان امروز حرف داشته باشد، باید نظریه های روز را بداند و باید توجه داشت امروز مطالب و عرصه های بسیاری وجود دارد که می طلبد حوزه های علمیه به صورت عمیق وارد بحث شوند. /924/پ202/ص
ارسال نظرات