۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۹۷۴۷۸
آیت الله جوادی آملی:

سربازان در گهواره امام راحل امروز در سراسر جهان افتخار آفرینی می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به اینکه سخن امام راحل که فرمودند، طرفداران و سربازان ما در گهواره ها هستند، تصریح کرد: این سربازان نه تنها در گهواره های ایران، بلکه در گهواره های مصر و تونس و الجزایر و... بودند که الان افتخارآفرینی می کنند.
آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در دیدار فرمانده نیروی هوایی کشور و تعدادی از معاونان و مدیران این نیرو، فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی را به عموم ملت بزرگ ایران تهنیت گفت و اظهار داشت: نیروی هوایی در این ایام افتخاری را برای خود کسب کرد که پیش از دیگران وفاداری خود را به نظام اسلامی اعلام کرد و تعدادی از فرماندهان و افسران نیروی هوایی در همین رابطه با امام خمینی(ره) دیداری داشتند که شما وارث چنین عظمتی هستید.

وی افزود: این ویژگی نصیب شما شد که از آن روز تاکنون آمار شهادت شهیدان، ایثار ایثارگران و جانبازی جانبازان بیشتر شده و نمونه آن در تونس و مصر و دیگر کشورهای اسلامی و عربی نمایان شد.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: اینکه امام بزرگوار فرمودند طرفداران و سربازان ما در گهواره ها هستند، این سربازان نه تنها در گهواره های ایران، بلکه در گهواره های مصر و تونس و الجزایر و... بودند که الان افتخارآفرینی می کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی همه افرادی که در شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند را در اجر و پاداش نهضت های مردمی در کشورهای اسلامی و عربی سهیم دانست و تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران به برکت کوشش امام خمینی(ره) و تلاش مسئولان و خون های پاک شهیدان سامان پذیرفت و هر موفقیتی که در شرق و غرب عالم ایجاد شود، تلاش این بزرگواران هم در این موفقیت ها سهیم خواهد بود.

وی در بخش دیگری از فرمایشات خود با بیان اینکه هر کدام از ما برای چند روز فرصت انجام کار را داریم و دوران کهنسالی که فرا می رسد در واقع دوران هجرت است که انسان باید آن را سپری کند، تصریح کرد: اگر دید ما نسبت به دوران کهنسالی، دید یأس و پوچی باشد در ایام اشتغال سعی می کنیم تن آرایی کنیم و رفاه خود و خانواده را در نظر بگیریم ولی اگر نگاه ما به آن دوران نگاه پختگی و کمال باشد سعی می کنیم در دوران اشتغال، امور را فراهم کنیم که برای دوران هجرت و سازندگی ما موثر باشد.

مفسر بزرگ قرآن کریم تاکید کرد: برخی ها خیال می کنند که وقتی می میرند، می پوسند و یا فکر می کنند که بعد از مرگ خبری نیست، اما هاورد رسمی دین این است که مرگ پوسیدنی نیست.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: بنای آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) بر این است که به ما بفهمانند مرگ از پوست در آمدن است نه پوسیدن. ما چه بخواهیم، چه نخواهیم در مصاف با مرگ هستیم و ممکن است کسی میانگین عمر خود را بیشتر کند اما از مرگ گریزی نیست.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به آیاتی از قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) پیرامون ابدیت انسان، اظهار کرد: دین می گوید که انسان در مصاف با مرگ، مرگ را می میراند و نه اینکه بمیرد؛ این حرف دین برای همیشه تازه است.

وی تصریح کرد: خدای سبحان نفرموده که هر کسی مرگ را می چشد بلکه فرمود هر کسی مرگ را می میراند و در خودش هضم می کند.

وی با اشاره به این آیه قرآن کریم که فرمود «إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلاقِیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ» اظهار داشت: خدا نفرمود که شما و مرگ با هم برخورد می کنید و شما می پوسید و مرگ می رود و یا نفرمود که شما و مرگ با هم به طرف خدا می روید، بلکه فرمود شما در برخورد با مرگ، مرگ را می پوسانید و شما به طرف خدا می روید.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه این فکر انسان را وادار می کند که یک کالای ابدی برای برزخ تهیه کند تا برای ابد زنده و ماندگار شود، تصریح کرد: کاری که «لوجه الله» باشد برای ابد می ماند اما اگر کاری خیانت و بازی با مردم باشد می پوسد.

استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر کسی به اینجا برسد که انسان یک موجود ابدی و فاتح بر مرگ است، عمیق تر و بلندتر فکر می کند.

مفسر بزرگ قرآن کریم همچنین به اشعاری از مولوی درباره ابدی بودن انسان اشاره کرد و یادآور شد: درست است که بزرگانی همچون مولوی درباره ابدیت انسان و پوسیدن مرگ حرف هایی را در قالب اشعار بیان کردند اما اگر نبود آیات قرآن کریم، مولوی و امثال او نمی توانستند چنین حرف هایی را بیان کنند.

وی تاکید کرد: دین آمده تا کرامت انسان را به او یادآوری کند و اگر فرمود « لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَم» راز این کرامت را تشریح کرده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی ضمن تشریح فلسفه آفرینش انسان، جمال و جلال و جایگاه انسان را نزد خدای سبحان از اهمیت قابل توجهی برشمرد و یادآور شد: اگر انسانی با این همه جمال و جلال، خود را ارزان فروخت باید جوابگو باشد.

وی اظهار داشت: عده ای که مرگ به آنها فشار می آورد به این خاطر است که این افراد شدیداً به چیزی دل بسته اند و وقتی مرگ فرا می رسد، بین محب و محبوب جدایی می افتد، محبوب را می گیرد ولی محبت را نگه می دارد و محبت به این محبوب دردآور است اما به عده ای دیگر دسته گلی عطا می شود که با بوکردن آن، همه چیزهایی که مورد علاقه اشان است از یادشان می رود و به آسانی سفر می کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه با تاکید مجدد در این موضوع گفت: مرگ از آن جهت دردآور است که انسان به سلسله اموری دل بسته و در هنگام مرگ متعلقات را از او می گیرند، اما تعلق می ماند و تعلق بدون متعلق دردآور است. /901/د101/ص


ارسال نظرات