۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۹۸۴۱۲
عضو مجلس خبرگان رهبری:

بحث تقریب و وحدت شیعه و سنی نه یک شعار و تشریفات، بلکه یک راهبرد است

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبی گفت: طرح بحث وحدت بر اساس تقیه، یعنی تقیه خوفی انجام نمی‌شود بلکه وحدت یک واجب پایه‌ای است که اگر به آن عمل نشود بسیاری از واجبات دیگر تعطیل و محرمات انجام می‌شود.
آيت الله عباس كعبي


آیت الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در نشست علمی کاربردی تبلیغ ویژه مبلغان اعزامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در هفته وحدت، با تبریک به مناسبت فرا رسیدن این ایام گفت: بحث وحدت که در طول 32 سال گذشته در نظام مقدس جمهوری اسلامی مطرح می شود و مورد توجه امام راحل(ره)،‌ مقام معظم رهبری،‌ مراجع تقلید و بزرگان حوزه های علمیه است، یک امر تشریفاتی و در حد تعارف نیست.

وی در ادامه افزود: بحث وحدت به عنوان یک راهبرد بنیادی و پایه ای برای پیشرفت، عزت و گسترش اسلام مطرح شده است و لازم است بیش از پیش به آن توجه شود.

آیت الله کعبی با اشاره به سابقه مسأله وحدت اظهار داشت: راهبرد بحث وحدت و تقریب پیشینه ای دیرینه دارد و از زمان حضرت آیت الله بروجردی و حتی قبل از تأسیس حوزه علمیه قم مورد توجه بوده است.

این استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: بحث تقریب و وحدت بین سنی و شیعه نه تنها تشریفاتی نیست بلکه یک دستور واجب دینی است و بر اساس ادله اربعه یعنی کتاب، عقل، اجماع و سنت اثبات می شود.

این عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: طرح بحث وحدت بر اساس تقیه، یعنی تقیه خوفی انجام نمی شود بلکه وحدت یک واجب پایه‌ای است که اگر به آن عمل نشود بسیاری از واجبات دیگر تعطیل و محرمات انجام می شود.

وی تأکید کرد:‌ بروز جنگ های طایفه ای،‌ ریختن خون و بردن آبروی دیگران بخشی از محرماتی است که در صورت عمل نکردن به مسأله وحدت در جامعه اسلامی بروز می کند.

آیت الله کعبی با بیان مطلبی از زبان حضرت آیت الله صافی گلپایگانی ادامه داد: حضرت آیت الله صافی گلپایگانی گفتند از آقای محمد تقی قمی که دبیر تقریب مذاهب اسلامی بود و از سوی آیت الله بروجردی به مصر اعزام شده بود، شنیدم که شیخ محمود شلتوت، رییس الازهر مصر گفته بود «من بر اساس فتوای محقق حلی در مختصر النافع عمل می کنم» و دستور چاپ مختصر النافع را در مصر داده بود.

وی تصریح کرد: آخرین وصیت پیامبر بحث وحدت است، پیامبر در حجة الوداع در کنار بیان مسأله ولایت از منشور جامع حقوق بشر،‌ وحدت اسلامی و تلاش برای تحکیم هویت اسلامی سخن گفته اند.

آیت الله کعبی ادامه داد: رسول رحمت(ص) پس از تبیین و ابلاغ پیام وحدت اسلامی دستور دادند که این پیام از سوی حاضران به غایبان ابلاغ شود،‌ از این رو ابلاغ پیام وحدت یک وظیفه عمومی است.

وی با اشاره به کسانی که برای تفرقه بین مسلمانان تلاش می کنند، بیان داشت: هر نوع اختلاف پراکنی بین مسلمانان، حرکتی غیر اسلامی است و ما نباید به گونه ای حرف بزنیم که دشمنان اسلام،‌ پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و دشمنان وحدت اسلامی از ما سوء استفاده کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: ما نباید با بیان سخنان اختلافی بهانه ای برای تشکیل گروه های افراطی و ریختن خون مسلمانان ایجاد کنیم، کسانی که صحبت کردنشان سبب ریخته شدن خون، آبرو، جان و تلف شدن مال دیگران می شوند، ‌در این جنایت ها شریک هستند.

وی مدارات و حسن معاشرت با اهل مذاهب چهارگانه را از توصیه های اهل بیت(ع) دانست و گفت: حضرت آیت الله وحید خراسانی درباره معاشرت با اهل سنت در فتوایی بیان داشتند «وظیفه شرعی شما آن است که با گوینده شهادتین هر چند شما را کافر بداند به حسن معاشرت رفتار کنید، و اگر آنها به ناحق با شما رفتار کردند شما از صراط مستقیم حق و عدل منحرف نشوید، اگر کسی از آنها مریض شد به عیادت او بروید، و اگر از دنیا رفت به تشییع جنازه او حاضر شوید، و اگر حاجتی به شما داشت حاجت او را برآورید، و به حکم خدا تسلیم باشید».

آیت الله کعبی ایجاد امید و نشاط در مناطق محروم را ضروری توصیف کرد و بیان داشت: اقدامات تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در کنار فعالیت های آموزشی و پژوهشی قابل تقدیر و تشکر است.

وی در ادامه گفت: در کنار برگزاری مراسم شهادت اهل بیت(ع) و برگزاری مراسم سوگواری،‌ ایام جشن و سرور ائمه طاهرین(ع) هر چه با شکوه تر برگزار شود./919/پ202/ع

ارسال نظرات