۰۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۹۹۰۴۴
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

عدول انسان از اصول به دلیل غلبه عواطف است

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان سمت، با بیان اینکه معرفت کلی و اخلاق مطلق است، اظهار داشت: دلیل عدول انسان از اصول، غلبه عواطف است.
حجت الاسلام و المسلمين احمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین احمد احمدی، رییس سازمان سمت در همایش ملی مبانی فلسفی علوم انسانی بیان داشت: قاعده حکم الامثال باید مورد بحث و بررسی بیشتری قرار گیرد.

وی بیان داشت: آسیب نرساندن به هرکس و لذت بردن از احسان کردن بر خلاف نظر کانت در قاعده حکم الامثال مطلق است و درباره همگی قابل صدق است.

این استاد علوم عقلی، با اشاره به اینکه احسان از عدل عام تر است و ایثار را نیز شامل می شود، گفت: این سوال مطرح است که گزینه قبیح بودن ظلم و حسن بودن عدل با فرض یک انسان معمولی و به هنجار، مطلبی نسبی است یا مطلق؟

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اساس اخلاق فطرت است، گفت: در تمامی مذاهب دیگر، اخلاق پذیرفته شده است و از همین رو قبیح بودن آسیب رساندن به غیر یک امر مشترک است.

وی بیان داشت: علامه جعفری در مورد ذبح حیوانات روایات زیادی را متذکر شده اند و در اسلام کشتن حیوان جز برای امرار معاش صحیح نیست.

این استاد فلسفه گفت: سخن امام علی(ع) به امام حسن(ع) مبنی بر اینکه هرچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند، یک اصل نیست بلکه یک تذکر است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه معرفت کلی و اخلاق مطلق است، گفت: اگر دیده می شود که در برخی موارد از این اصول عدول می شود، به دلیل غلبه عواطف بر انسان است. /909/پ202/ع

ارسال نظرات