۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۹۹۴۶۹
معاون پژوهش مدرسه علمیه شهید صدوقی:

راه‌‌اندازی معاونت پژوهش در مدارس علمیه می‌تواند استعدادهای پژوهشی طلاب را به ظهور برساند

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مدرسه علمیه شهید صدوقی قم گفت: اگر در عرصه پژوهش حوزوی تحول ایجاد نشود مظلومیت به تمامی ابعاد علمی حوزه کشیده خواهد شد.
طلاب


حجت‌الاسلام امین دشت‌بزرگ، معاون پژوهش مدرسه علمیه شهید صدوقی قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: پژوهش، تحقیق و تعمیق دادن معلومات است که متاسفانه در حوزه‌های علمیه با مظلومیت روبرو شده است.

وی بیان داشت: امروز اگر در عرصه پژوهش حوزوی تحول ایجاد نشود مظلومیت به تمامی ابعاد علمی حوزه کشیده خواهد شد.

این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: در حوزه های علمیه باید در کنار کلاس های آموزشی، کارگاه‌های پژوهشی ایجاد و روحیه تتبع و پرسش‌گری طلاب تقویت شود.

وی ادامه داد: یکی از آسیب های پژوهش در حوزه، عدم استفاده از ابزارهای پژوهشی است.

حجت الاسلام دشت بزرگ، نبود ابزار لازم پژوهشی در حوزه های علمیه را مشکلی جدی عنوان کرد و گفت: امروز نبود کتابخانه های مجهز، اتاق رایانه و در دسترس نبودن نرم افزارهای علمی پژوهشی، روند پژوهش را کند کرده است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه شهید صدوقی خاطرنشان کرد: در راستای تقویت روحیه پژوهشگری در طلاب، در سال جاری، کارگاه های آموشی پژوهشی را در کنار درس های منطق و اصول راه اندازی کردیم.

وی ادامه داد: طلاب دراین کلاس ها در حضور یک استاد به طرح بحث پرداخته و با انجام مباحثه در مقابل استاد، مشکلات محتوایی و بیانی خود را حل می‌کنند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: در این کارگاه ها، طلاب با ارجاع و تتبع در سایر کتاب‌ها و مطالعه تطبیقی با نظریات و رویکردهای جدید آشنا و با مقایسه مطالب علمی به روند تولید علم سوق داده می شوند.

وی اظهار داشت: در حوزه‌های علمیه توان‌های بالقوه پژوهشی بسیار است که تاسیس معاونت های پژوهشی مدارس می‌تواند آن را به بروز و ظهور برساند.

حجت الاسلام دشت بزرگ گفت: در سال گذشته، با برگزاری کارگاه‌های پژوهشی، سیصد مقاله علمی در مدرسه شهید صدوقی تولید شد. /909/پ202/ع

ارسال نظرات