۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۹۹۸۳۱

مسئولیت های مجلس خبرگان در نگاه رهبر معظم انقلاب

خبرگزاری رسا ـ مسئولیت های مجلس خبرگان در نگاه مقام معظم رهبری به مناسبت اجلاس این نهاد در ماه جاری منتشر می شود.
مجلس خبرگان رهبري




27/11/79 بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى

ما امروز در بسیارى از زمینه‏ها احتیاج داریم که وارد میدان اجتهاد شویم و حکم آنها را از اسلام بگیریم. باید علماى بزرگ، علماى حوزه‏ها، اعضاى مجلس خبرگان و دبیرخانه خبرگان در زمینه‏هاى مربوط به خودش، به صورت دقیق و کاملاً عالمانه و فنّى این کارها را بکنند تا کار دست نااهل نیفتد. اگر شما در همه زمینه‏ها، آن فکر ناب اسلامى را از منابعِ صحیح استخراج کنید و در معرض افکار مردم، جویندگان، خواهندگان و بخصوص جوانان قرار دهید، فلان آدمى که نه خبرویّتى دارد، نه آگاهى‏اى دارد و نه خودش در باطنِ خودش ادّعایى دارد، دیگر درنمى‏آید یک کلمه حرفى بزند تا افراد مغرض برایش کف بزنند و او هم به ریش بگیرد که بله، ما هم در این زمینه حرفى زده‏ایم، و از این طریق مسأله‏یى درست شود!

 

27/12/1383 بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى

مجلس خبرگان یک مجلس معتبر و باعظمت است؛ این‌همه شخصیت در این مجلس جمع شده‌اند؛ درباره‌ى موضوعى که به نظرتان مهم مى‌آید، قطعنامه صادر کنید تا پخش شود؛ لااقل مردم ایران بدانند که نظر شما نسبت به فلان مسأله این است؛ گیرم بعضى عمل بکنند یا نکنند. این نکته را ما در جلسه‌ى قبل گفتیم، آقایان هم استقبال کردند؛ اما در این اجلاس هم به آن عمل نشد   

البته مسأله‌ى چهارشنبه‌سورى یک مسأله‌ى دیگر است و برخورد دیگرى را مى‌طلبد؛ لیکن درباره‌ى این دو مسأله‌ى روشن و واضح - یکى بلایاى طبیعى و لزوم رسیدگى و امداد و پیشگیرى مسؤولان؛ به‌طورى‌که تلفات انسانى و خسارتهاى مالى آن کم شود، و دیگرى مسأله‌ى عزادارى‌ها - مى‌توانید قطعنامه صادر کنید و این را از رهبرى بخواهید - اشکالى ندارد - از مسؤولان بخواهید. مسأله‌ى عزادارى‌ها از موضوعات کاملاً متناسب با شماست؛ زیر این مسأله را امضاء کنید و نشان دهید که نسبت به این قضیه نظر و اهتمام دارید و مى‌خواهید این کار صورت بگیرد

 

25/04/1369   بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى

به‌هرحال، امروز مسؤولیت بسیار سنگین است. البته مسؤولیت مجلس خبرگان، به خاطر اهمیت موقع و جایگاه آن، از جهاتى سنگینتر از همه‌ى ارکان جمهورى اسلامى است. این مجموعه ان‌شاءاللَّه مى‌تواند فعالیتها و تلاشهاى خودش را حتّى از این هم که امروز هست، بیشتر و بلکه مضاعف کند.

من از چندى پیش به این طرف، با خودم فکر مى‌کردم که تصمیمى که در دو،سه سال قبل از این در مجلس خبرگان گرفته شد و کمیته‌یى به عنوان کمک به رهبرى تشکیل گردید - که بعضى از برادران در آن کمیته عضو بودند - جزو مهمترین وظایف مجلس خبرگان است و چه خوب و شایسته است که آن کمیته و کمیته‌هاى دیگرى که منشعب و منبعث از وظایف مجلس خبرگان است، فعال بشود. مسائل زیادى هست که باید به آنها رسیدگى بشود. این مجموعه بایستى همیشه آماده و حاضر و به عنوان نقطه‌ى امیدى براى این ملت، مشغول کار باشد و اعضاى آن در جایگاه مسؤولیت خودشان باشند. البته راجع به انتخابات خبرگان و وظیفه‌ى مردم در این مورد، مطالبى هست که در هنگام خودش عرض خواهم کرد و نکاتى را که لازم است به ملت عزیزمان تذکر بدهم، تذکر خواهم داد.

 

02/08/1385 خطبه‌هاى نماز عید سعید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی

کار مهم خبرگان در در درجه‌ى اول، همین انتخاب است و در درجه‌ى دوم، نظارت بر وضع رهبر موجود و حاضر، که متوجه باشند و ببینند آیا صلاحیتها در او باقى است؟ آیا علم او، تقواى او، مدیریت او، تدبیر او، خلوص او و صدق او باقى است؛ یا از حد نصاب پایین افتاده است؟ باید نظارت داشته باشند. این کار مهم مجلس خبرگان است. هیچ دستگاه دیگرى در کشور وجود ندارد که بتواند این کار مهم را انجام بدهد و قانون به آن، چنین اجازه‌اى را داده باشد و چنین تکلیفى را کرده باشد. بنابراین، انتخابات مجلس خبرگان بسیار حساس است.

 

08/08/1377   خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران

کار مجلس خبرگان بسیار مهم است. یک روز به کسى احتیاج است که رهبرى و زعامت این کشور را به دست گیرد؛ این مجلس بایستى حاضر باشد. بعد هم بایستى مراقبت کند که شرایط در کسى که علم و عمل و تدبیر و وجود شرایط در او را تشخیص داده است، حفظ شود. خبرگان، هم ابتدائا و هم استدامتا مسؤولند که مراقبت کنند، مراقب باشند و بفهمند. اینها وظایف بسیار مهمى است. البته کارهاى آنها روزمره نیست. سالى یک بار و یا دوبار بیشتر جلسه ندارند؛ لیکن کمیته‌هایى دارند، هیأتهایى دارند، دور هم جمع مى‌شوند، فکر مى‌کنند، بحث مى‌کنند، کار مى‌کنند. عظمت این کار، عظمتى است که انسانهاى هوشمند آن را درک مى‌کنند و ملت ایران هوشمند بود که این را درک کرد. پروردگارا! از همه‌ى کسانى که در این راه زحمت کشیدند، به فضل و کرمت قبول فرما.

922/ 403

ارسال نظرات