۳۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۱۰۲۴۷۹
مدیرکل اوقاف خراسان رضوی:

شبکه سازی‌ها در عرصه تبلیغ بر اساس ظرفیت‌ها و ارزش‌های حوزوی شکل گیرد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت توجه به ظرفیت‌ها و ارزش های حوزوی در شبکه سازی اجتماعی تبلیغ، گفت: التزام مبلغ به محوریت ولایت و امامت جامعه اسلامی از مهمترین نیازهای مأموریت تبلیغی حوزه های علمیه به شمار می رود.
حجت‌الاسلام حجت گنابادي نژاد مدير كل اوقاف خراسان رضوي
حجت الاسلام حجت‌گنابادی‌نژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اشاره به ضرورت هجرت و تبلیغ دین، آیه 122 سوره توبه را شعار‌ حوزه دانست و گفت: در این آیه، پاسخ شرط تفقه در دین، بازگشت و انذار است؛ بنابراین هجرت و تبلیغ از فسلفه‌های وجودی حوزه‌ها است به گونه‌ای که حوزه و روحانیت بدون این‌ها یک حوزه کارآمد نخواهد بود.

وی تأکید کرد: هر میزان و جایگاهی که آموزش و پرورش، تزکیه و تربیت در حوزه دارد هجرت هم باید دارا باشد چنانچه سابقا نیز در پیشینه حوزه و روش و سیره علما مورد توجه بوده و در مقاطع تاریخی با اهتمام اساتید، الگوهای تبلیغی و هجرت پایه‌گذاری شده است.

حجت الاسلام گنابادی‌نژاد در خصوص شرایط یک مبلغ دین تصریح کرد: تبلیغ نیز همچون سایر مأموریت‌های حوزه(تدریس و پژوهش)، افزون بر شرایط عمومی همچون مسائل تربیتی، اعتقادی و آمادگی های روحی، شرایط خود را می‌طلبد. ویژگی‌های اختصاصی مبلغ، در بخش مهارتی و توانمندی‌های گفتاری، ارتباطی، اجتماعی است به گونه‌ای که با بهره‌مندی از این توانایی‌ها بتواند از جهت رفتاری خود را متناسب با زی طلبگی مدیریت کند. امروزه مهم‌ترین توانمندی مورد نیاز برای یک مبلغ، توانایی علمی است؛ نمی‌توان مبلغ با یک سری اطلاعات عمومی پاسخگوی همه اقشار مخاطبین بوده و کارآمد باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان این‌که مخاطبان مبلغ، تنها مخاطبان درون دینی و درون مذهبی نیستند، افزود: عرصه تبلیغ باید مخاطبان برون دینی همچون مسیحیت یا اهل سنت را نیز در سطوح مختلف پوشش دهد. در بخش مهارتی تبلیغ نیازمند یک تقسیم بندی هستیم تا ضمن پاسداشت سنگرهای تبلیغی سنتی، از عرصه‌های جدید با مخاطبان و تأثیرگذاری بیشتر غافل نمانیم. توجه به عرصه‌های جدید تبلیغ نباید به معنای فراموشی عرصه‌های سنتی باشد.

وی در ادامه، تفقه را به معنای فهم دقیق و عمیق دین دانست و ابراز داشت: این فهم عمیق در مقابل با برداشت‌های سطحی و قشری از دین است. کسی که مدعی دین‌شناسی است باید برای اطلاعات علمی خود پشتوانه منطقی و استدلالی داشته باشد. اجتهاد نیز به معنای فهم عمیق دینی است که ما به ازای نظریه پردازی و صاحب نظر بودن در حوزه دین است. اصولا خصوصیت و متدولوژی آموزش و پژوهش حوزه همین تفقه است. اگر برنامه‌ریزی درسی را ملاحظه کنید از صرف ساده و سیوطی و مغنی گرفته تا الموجز و اصول استنباط و .... هیچ کتاب گزارشی نداریم که الزاما فقط یک ترجمه و گزارش تیتروار از موضوعات علمی باشد. چرا که روش علمی کتاب های حوزوی، استدلالی است که در سوطح بالاتر این روش تقویت شده و به اجتهاد و درس خارج می رسد. این وجه تمایز روش علمی در مقابل سایر مجموعه های آموزشی است.

مدیر مدرسه علمیه عالی نواب در خصوص ویژگی های تبلیغ مطلوب از دیدگاه ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: از نظر ایشان، ویزگی‌های درونی، معرفتی، تربیتی در تبلیغ مد نظر است که اخلاص در رأس همه آن‌ها قرار می‌گیرد. اکنون سی سال از شهادت استاد مطهری می‌گذرد و بسیاری از آثارش که حاصل نشست‌های چندنفره مردم با او است بیش از 50 سال از انتشارشان می گذرد؛ اما همچنان شاهد تقاضای بالا در داخل و خارج کشور برای مطالعه این کتاب‌ها هستیم؛ به گونه‌ای که تاکنون چندین هزار جلد از آن‌ها در داخل و خارج کشور به چاپ رسیده است، این همه تنها به دلیل محتوای غنی علمی کتاب‌های ایشان نیست؛ بلکه این ماندگاری حاصل اخلاص بالای استاد است.

ضرورت ارتباط با یک قرارگاه مرکزی بررسی اولویت‌ها و مسائل اصلی و فرعی نظام اسلامی در عرصه تبلیغی

حجت الاسلام گنابادی‌نژاد، مخاطب‌شناسی را از دیگر ویژگی‌های خاص مبلغان عنوان کرد و گفت: این مسأله به حدی مهم است که حتی با اخلاص‌ترین مبلغان هم بدون آن نمی‌توانند وظیفه خود را به خوبی ایفا کنند، زیرا این عدم اطلاع باعث می‌شود سند محتوایی و روشی که برای مخاطب تهیه می‌شود مناسب او نبوده و بازدهی لازم را نداشته باشد. همچنین زبان‌شناسی مخاطب نیز اهمیت دارد چه بسا تعدادی از مخاطبان نیازمند یک زبان استدلالی فلسفی یا تربیتی عاطفی باشند.

وی، التزام مبلغ به محوریت ولایت و امامت جامعه اسلامی را از مهم‌ترین نیازهای مأموریت تبلیغی حوزه برشمرد و افزود: امروز در درون و برون جامعه اسلامی صدها و هزاران موضوع اعم از فرصت و تهدید وجود دارد، اگر نتوانیم با یک قرارگاه مرکزی که اولویت‌ها و مسائل اصلی و فرعی نظام اسلامی و ارزش‌های انقلابی در آن تنظیم می‌شود مرتبط باشیم نمی‌توانیم نقش تبلیغی خود را به خوبی ایفا کنیم.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به برخی موازی کاری هادر عرصه تبلیغ که با وجود نیروی انسانی و توان اقتصادی کافی، در اثر عدم رعایت اولویت ها و اشراف بر نیازها ایجاد می‌شود، بیان داشت: با بهره‌مندی از توصیه‌ها و رهنمودهای رهبری، علما و مراجع عظام می توان یک هم افزایی کم نظیر را در عرصه های تبلیغی رقم زد.

درخصوص ایجاد شبکه‌های اجتماعی تبلیغ و وحدت محتوای تبلیغی اظهار داشت: در ضرورت ایجاد این مهم و مسؤولیت نهادهای تبلیغی در این زمینه تردیدی نیست، اما باید به چند نکته نیز توجه داشت؛ نخست آن‌که شبکه‌سازی‌ها باید برگرفته از ظرفیت ها و الگوهای برخاسته از تجربیات و ارزش های حوزوی باشد. این‌که در تبلیغ هم مانند عرصه آموزش، تقلید کورکورانه از تجارب نظام‌های دینی بروکراتیک داشته باشیم، خود خیانتی آشکار به تبلیغ دین است؛ از این رو توجه جدی مسؤولان به این مسأله ضرورت دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: این شبکه اجتماعی، می بایست نیازهای جدی مبلغان در عرصه علمی و مهارتی را خصوصا در حین مأموریت تأمین کند. اگر از اساتید و مبلغان انتظار هجرت داریم باید رشد علمی و اخلاقی را به عنوان مهمترین دغدغه آنان، در یک بازه زمانی بلندمدت پاسخگو باشیم. مادامی که مبلغان این نگرش را داشته باشند که در تبلیغ، رشد علمی متناسب خود را از دست می دهند نمی توان انتظار چندانی از اثرگذاری تبلیغ داشت.

حجت الاسلام گنابادی نژاد،، استفاده از ظرفیت های مردمی را از دیگر نکات قابل توجه در شکل گیری شبکه اجتماعی تبلیغ عنوان کرد و گفت: اتفاق بسیار نگران کننده ای که اکنون شاهد آن هستیم، اکتفا کردن نهادهای تبلیغی به منابع مالی دولتی است؛ در این‌که دولت وظیفه فراگیر، پاسخگوی زیرساخت های مأموریت های دینی باشد تردیدی نیست؛ اما استفاده از این منابع باید به حدی باشد که از توانمندی های مردمی که از گذشته در ساخت حوزه ها و مساجد و .... وجود داشته است غافل شویم.

وی با بیان این‌که هجرت در هر دو بخش کوتاه و بلندمدت مورد نیاز است، افزود: ایام نوروز و تابستان نیز بایستی در فهرست جدید مأموریت های تبلیغی قرار گیرد. نباید از عرصه های جدید مخاطبان غافل بود./930/ت301/س
ارسال نظرات