۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۲
کد خبر: ۱۰۲۷۳۱

تأکید استاد حوزه علمیه مشهد بر ضرورت ورود به عرصه فقه رسانه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مشهد بر ضرورت ورود به فقه رسانه تأکید کرد و گفت: برخورداری از یک رسانه اسلامی نیازمند ورود به فقه رسانه و مبانی فقهی آن است.
 دين و رسانه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت ‌الاسلام علوی از استادان حوزه و دانشگاه در همایش اندیشه ماندگار که شب گذشته در تالار اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، تحقق رسانه اسلامی را نیازمند فقه رسانه دانست و اظهار داشت: اگر بخواهیم یک رسانه اسلامی داشته باشیم باید تعدادی از طلاب پس از آشنایی با روانشناسی رسانه، مخاطب شناسی و شناخت عرصه‌ ها و تاثیر رسانه به سراغ مبانی فقهی رسانه روند.

وی با بیان این‌که امروز نیاز است علوم مختلف را بر اساس مبانی اسلامی ارائه کنیم، ادامه داد: در عصر امروز در موضوعات مختلفی از جمله اقتصاد، رسانه، روابط بین ‌الملل، تفریح و طنز و تغذیه به فقه نیاز داریم تا علوم و روابط بر اساس مبانی اسلامی پایه‌ ریزی شود.

حجت الاسلام علوی تحقق علوم انسانی اسلامی را در ورود به مبانی اسلامی آن علوم عنوان کرد و یادآور شد: انتظار وجود یک رسانه اسلامی یک تکلیف مالایطاق است که این وظیفه بر عهده علما و روحانیان است.

وی با بیان این‌که در این موضوع از حوزویان انتظار بیشتری می رود، تصریح کرد: روز به روز این بصیرت در اقشار مختلف به ویژه حوزویان بیشتر می ‌شود‌.

حوزه ها حضور فعال ‌تری در جنگ نرم داشته باشند

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه جنگ نرم از مبانی دینی و اعتقادی کشور ما طرح‌ ریزی شده است، افزود: جایگاه این مبانی در حوزه است از این رو باید حوزه حضور فعال ‌تری در جنگ نرم داشته باشد.

وی با بیان اینکه جنگ نرم همچون سایر سرفصل‌ های بیانات رهبر معظم انقلاب در قالب‌ همایش و نشست ارایه شده است، بیان داشت: البته در مقایسه با موضوعات دیگر جنگ نرم بیشتر مورد توجه قرار گرفته است؛ اما متاسفانه حوزه آن چنان که باید به این موضوع وارد نشده ولی در دانشگاه‌ ها توجه بیشتری به جنگ نرم شده است.

تک قطبی کردن جهان؛ هدف استمعار برای نفوذ در کشورها

حجت ‌الاسلام علوی تغییر مبانی استعماری به نفع دین و اصلاح ایدئولوژی علوم را وظیفه‌ ای عنوان کرد که جز از طریق حوزه‌ های علمیه محقق نمی شود و خاطر نشان کرد: استعمار لازمه حکومت بر کشورهای مختلف را تک قطبی کردن جهان و مدیریت یکسان بر فرهنگ‌های جامعه می ‌داند.

این استاد حوزه یادآور شد: غرب می ‌کوشد آنچه که فرهنگ کشورها را تغییر می ‌دهد از مبانی اصلی آن کشورها گرفته و موضوعات مطلوب و مورد دلخواه خود را در آن کشورها نهادینه کند.

حجت‌الاسلام علوی با اشاره به انواع استعمار کشورها در طول تاریخ، اظهار کرد: در حال حاضر دشمن با استعمار نوین رسانه ‌ای، سعی در نفوذ در کشورها و تغییر فرهنگ ملت ‌ها دارد.

وی با بیان اینکه استفاده و شناخت صحیح از این ابزارها و مصادره مطلوب پیام‌ های دینی از این راه وظیفه امروز طلاب است، گفت: البته این راه تنها مواجهه حداقلی با اقدامات دشمن است لذا باید مبانی در استفاده از این ابزارها تغییر کرده و مبانی اسلامی را جایگزین کنیم./934/پ202/س

ارسال نظرات