۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۱۰۲۹۰۰
تهیه کننده سینما و تلویزیون:

فیلم‌سازان از سطحی‌نگری و شعارزدگی درباره واقعه عاشورا بپرهیزند

خبرگزاری رسا ـ یک تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت: فیلم سازان ما باید در مورد نشان دادن چهره شخصیت های مذهبی مثل حضرت عباس(ع) محتاطانه و آگاهانه عمل کنند و مراقب باشند ذهنیت مطلوب مردم از این شخصیت ها آسیب نبیند.
فیلم‌سازان از سطحی‌نگری و شعارزدگی درباره  واقعه عاشورا بپرهیزند
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از ستاد خبری سومین سوگواره لحظه های عاشورایی، «عبدالله اسفندیاری» افزود: با وجود این که نشان دادن چهره شخصیت های دینی مانند حضرت اباالفضل(ع) به لحاظ شرعی بلامانع است و منع فقهی ندارد اما به لحاظ هنری بهتر است چهره آن حضرت طوری به تصویر کشیده شود که کاملا واضح و مستقیم نباشد تا خللی به ذهنیت مثبت مردم ما از ایشان وارد نشود.

این منتقد سینما ادامه داد: درفیلم های مشهور تاریخ ادیان جهان مثل«ده فرمان» چهره حضرت موسی(ع) و در سینمای خودمان در فیلم «روز واقعه» که توسط شهرام اسدی درباره عاشورا ساخته شد، چهره حضرت زینب(س) دقیق و مستقیم نمایش داده نشد و فقط عظمت این شخصیت ها با تکنیک های ویژه سینمایی به تصویر کشیده شد.

بازیگر فیلم «روز واقعه» تصریح کرد: البته این مستقیم نشان ندادن چهره شخصیت های دینی به معنای آن نیست که چهره آنها نورانی نمایش داده شود، چون این سبک نمایشی در مورد چهره معصومین در سینما و تلویزیون ما تبدیل به کلیشه شده که مخاطبان هم چندان با آن ارتباط برقرار نمی کنند.

تهیه کننده فیلم عاشورایی«دخیل» سریال مختارنامه و فیلم سینمایی روز واقعه را آثار تصویری مطلوب و آبرومند درباره عاشورا در کشور ما معرفی و خاطر‌نشان کرد: این آثار غیر مستقیم و در حاشیه به واقعه کربلا پرداخته اند و توانسته اند مخاطب را نیز با خود همراه کنند که این تجربه‌های موفق نشان می دهد پرداخت غیر مستقیم به واقعه بزرگ عاشورا به دلیل محدودیت های کم تری که دارد مناسب تر است.

اسفندیاری افزود: پرداخت مستقیم واقعه عاشورا دشواری ها و محدودیت هایی دارد که هر فیلم سازی به راحتی از پس آن بر نمی آید، علاوه بر آن، پرداخت غیر مستقیم این مزیت را دارد که به کارگردانان متعددی فرصت می دهد با نگرش های متنوع به سراغ این واقعه بزرگ و تاریخ ساز بروند و از زاویه نگاه خود به این موضوع بپردازند.

وی با تاکید بر این که فیلم سازان ما باید از سطحی نگری و شعارزدگی در مورد واقعه عاشورا بپرهیزند یادآور شد: متاسفانه یکی از آسیب های جدی در زمینه فیلم های دینی در کشور ما،نگاههای کلیشه ای و نخ نما شده ای است که در این عرصه وجود دارد.

اسفندیاری ادامه داد: فیلم سازی می تواند در مورد عاشورا اثری موفق و تاثیرگذار خلق کند که با تعمق در این موضوع و با نگاهی خلاقانه دست به آفرینش یک اثر عاشورایی بزند.
این تهیه کننده سینما و تلویزیون با اشاره به این که فروش بالای یک فیلم در اکران عمومی به معنای ماندگاری آن اثر در ذهن مخاطب نیست، اظهار داشت: به خصوص در مورد فیلم های دینی ممکن است که آن اثر در اکران، فروش بالایی نداشته باشد اما اگر این فیلم هنرمندانه ساخته شده باشد بعدها با مخاطب ارتباط عمیقی برقرار می کند و تبدیل به یک اثر ماندگار می شود؛ چنان که فیلم سینمایی روز واقعه در نمایش عمومی اش فروش بالایی نداشت اما بعدها تبدیل به یک اثر ماندگار عاشورایی شد.

اسفندیاری برگزاری سوگواره لحظه های عاشورایی در مشهد را تحسین کرد و گفت: جای چنین رویداد هنری در مورد عاشورا در کشور ما خالی بود که این سوگواره این خلا را پر کرد و سومین سوگواره لحظه های عاشورایی در مشهد به دلیل نگاه تخصصی هنری نسبت به عاشورا، جایگاهی ویژه و والا و البته مقدس در بین رویداهای هنری کشور ما دارد.

گفتنی است سومین سوگواره لحظه های عاشورایی در رشته های عکس،فیلم و فیلم نامه از سوی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خرداد ماه سال جاری در مشهد برگزار می شود. /930/د102/س
ارسال نظرات