۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۱۰۳۳۰۸
با حضور رییس فرهنگستان علوم اسلامی؛

نخستین نشست تخصصی حوزه علمیه آینده نگری و آینده نگاری در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی «حوزه علمیه؛ آینده نگری و آینده نگاری» در راستای فرمایشات رهبری مبنی بر تحول حوزه با حضور رییس فرهنگستان علوم اسلامی و رییس مرکز توسعه وترویج فعالیت های قرآنی کشور در مشهد برگزار شد.
نشست علمي، همايش علمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نخستین همایش «حوزه علمیه؛ آینده نگری و آینده نگاری» به همت موسسه مطالعات راهبردی در علوم و معارف اسلامی، امروز در مشهد برگزار شد.

در نوبت صبح این همایش، مقالاتی با عنوان«حوزه عبودیت محور»، «نقش مطالعات آینده شناسانه در افق دید حوزویان» و «نقش مطالعات تمدن شناسانه در افق دید حوزویان» از سوی پژوهشگران حوزوی ارائه شد.

در ادامه میزگرد تخصصی «تمدن اسلامی و روندهای آینده جهانی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی و مهندس عقیل ملکی فر، رییس اندیشکده عاصف برگزار شد.

حجت الاسلام میرباقری در این نشست، تمدن را حاصل حرکت روح جمعی به سمت یک سلسله مقاصد در قالب مانفیست دانست که تعین آن، حاصل توسعه گرایش ها و تمایلات جمعی و عقلانی و کارکردهای جمعی است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تمدن ها در ظرفیت گرایش، بینش ودانش آن ها نهفته است افزود: با این تعریف از تمدن، دو جریان تمدنی بیشتر در تاریخ بشر وجود نداشته و ندارد؛ جریان تمدنی حاصل از تفکر حق(انبیامحور) و جریان تمدنی حاصل از باطل(طاغوت محور) .

رییس فرهنگستان علوم اسلامی تأکید کرد: تمدن اسلامی مبتنی بر وحی است یعنی استنادات وحی در مقیاس فرآیندهای تاریخی در ان شکل می گیرد و گرچه در بستر عقلانیت وتجربه بشری عبور می کند اما اینطور نیست که تمدنی باشد که عرفان و عقلانیت و دانش خود را عاریه گرفته باشد.

حجت الاسلام میرباقری خاطرنشان کرد: شکل گیری یک ایدئولوژی، انقلاب سیاسی، انقلاب فرهنگی و اقتصادی و... از مراحل مختلف تشکیل یک تمدن است و ما در میانه راه تمدن اسلامی هستیم نه آغاز کننده آن.

در ادامه این میزگرد، مهندس ملکی فر اظهار در خصوص پگونگی تحقق تمدن اسلامی اظهار داشت: در طول قرون اخیر، تشکیل دو تمدن غرب و سرمایه داری را شاهد بوده ایم و در آینده نزدیک نیز ایجاد تمدن های چین و هند را در آسیا شاهد خواهیم بود.

وی گفت: نقطه آغاز هر تمدن، داشتن یک مبنا و مانیفست روشن است از این رو باید دکترین پیشرفت را در اندیشه اسلامی تبیین و مشخص کرده و دورنمای کاملی از تمدن اسلامی در راستای تحقق آرمان شهر قدسی و جامعه مهدوی ترسیم کنیم.

بر اساس این گزارش، در نوبت عصر این همایش نیز، پس از ارائه مقاله چشم انداز حوزه، میزگرد تخصصی «حوزه و روندهای آینده جهانی» و«راهبردهای حوزه برای مدیریت تغییر در آینده» با حضور حجج الاسلام عماد، معاون پژوهش حوزه علمیه قم و حمید محمدی، رییس مرکز توسعه و ترویج فعالیت های قرانی کشور تشکیل و نتایج نشست در قالب بیانیه قرائت شد.

گفتنی است، این همایش با توجه به توصیه های رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت داشتن نگاه آینده نگرانه و مبتنی بر افق های فراروی تمدن اسلامی امروز هشتم اردیبهشت در محل موسسه مطالعات راهبردی در علوم اسلامی مشهد برگزار شد./930/پ201/س
ارسال نظرات