۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۱۰۴۳۱۲
وزیر علوم:

نباید در برابر مبانی متعارض با قرآن در دانشگاه‌ها تماشاچی بود

خبرگزاری رسا ـ وزیر علوم با انتقاد از آن دسته که اسلامی شدن دانشگاه ها را موضوعی سیاسی می پندارند، گفت: هدف از اسلامی کردن دانشگاه تدریس و غالب شدن افکار برخاسته از اندیشه اسلامی در دانشگاه‌ها است.
کامران دانشجو
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کامران دانشجو، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، امروز در نخستین کنگره ملی دانشجویی‌«دانشگاه اسلامی» که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، با تعریف کوتاهی از دو جهان‌بینی مادی و اسلامی‌ گفت: در جهان بینی مادی که امروز دردنیای غرب بیشتر مورد توجه قرار گرفته انسان یکی موجود مادی شناخته شده و اعتقادی نیز به روح ندارند و بدون این که عقلی مستقل برای انسان قائل شوند، عقل را تجربی می‌دانند و علوم و دستاوردهای علمی آنها نیز برهمین اساس و مبنا شکل‌گرفته است.

وزیر علوم با بیان این که جهان بینی اسلام با جهان‌بینی مادی از زمین تا آسمان با هم فرق دارند، افزود: برخلاف جهان بین مادی، انسان در جهان بینی توحیدی و اسلامی موجودی آرمان‌ها و دارای بقای روح است و باید و نباید‌هایی نیز برای انسان وجود دارد.

وی با اشاره به این که علم در جهان‌بینی اسلامی برای اعتلای بشریت مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: اما در دیگر مکاتب علم ابزاری برای سلطه بر دیگران به ویه انسان‌های مستضعف قرار می گیرد.

وی با بیان این که استفاده ابزاری از علم برای سلطه گری بر انسان ها با هدف اصلی خلقت در تناقض است، افزود: متأسفانه امروز کشورهای مدعی دفاع از حقوق انسان ها ازعلم برای غلبه خود و منافع کشور برعلهی دیگر کشورها استفاده می کنند.

وزیر علوم در ادامه سخنان تعریف مناسب از وضع موجود و دانشگاه اسلامی را نخستین قدم برای تحقق دانشگاهی اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: بررسی مناسب بین وضع موجود و مطلوب یکی از ضرورت‌های رسیدن به دانشگاه اسلامی ایده آل است.

دانشجو با اشاره به این که دانشگاه در کشور ما با الگو‌برداری از دنیای غرب شکل گرفته است، گفت: البته این بدان معنا نیست که ما نمی‌خواهیم از علوم و تجربیات دیگر کشور استفاده کنیم، بلکه ما می‌خواهیم نظریه‌های اسلامی در علوم انسانی وجود داشته و با دیگر نظریه ها نقد وبررسی شود.

وزیر علوم با بیان این که علمی که بر آمده از جهان بینی مادی است نمی تواند نیروی انسانی مورد نظر برای جهان بینی توحیدی را تربیت کند، گفت: در جهان بینی توحیدی اهداف متعالی و ارزشی مورد نظراست.

وی با تأکید براین که همه برنامه ها و فعالیت ها علمی و آموزشی در دانشگاه های ما باید اسلامی باشد، ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید تلاش کرد و نباید به برخی اظهارات توجه شود.

وزیر علوم با انتقاد از آن دسته که اسلامی شدن دانشگاه ها را موضوعی سیاسی می پندارند، گفت: هدف از اسلامی کردن دانشگاه تدریس و غالب شدن افکار برخاسته از اندیشه اسلامی در سطح دانشگاه ها است.

دانشجو با اشاره به دغدغه بنیانگذار کیر انقلاب اسلامی و همچنین مقام معظم رهبری در خصوص اسلامی کردن دانشگاه‌ها، تأکید کرد: همه متولیان دینی و فرهنگی کشور در برابر دغدغه های امام راحل و رهبرمعظم انقلاب اسلامی درخصوص حاکم کردن روح اسلامی در سطح دانشگاه یک تکلیف مهم دارند و چشمان همه ما در این خصوص باید به انگشت اشاره رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد.

وی با تأکید براین که نباید در برابر مبانی متعارض با اسلام و قرآن که در سطح دانشگاه‌های ما تدریس می شوند تماشاچی باشیم، خاطرنشان کرد: رهبرمعظم انقلاب اسلامی همواره نسبت به این مسأله تذکر داده اند که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

دانشجو در پایان با بیان این که اسلامی کردن دانشگاه ها به معنای دیوار کشی در سطح این مراکز علمی نیست، بیان داشت: متأسفانه برخی ها همواره با این گونه القاعات به دنبال ایجاد تنش در سطح جامعه هستند./950/پ201/س
ارسال نظرات