۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۱۰۵۸۸۹
استاد حوزه و دانشگاه ترسیم کرد؛

مدل رهبری امام خمینی با سه مؤلفه خدامحوری، تکلیف‌مداری و مردم‌دارای

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: مدل رهبری امام راحل را می‌توان به صورت یک هرم با سه مؤلفه خدامحوری، تکلیف‌مداری و مردم‌دارای ترسیم کرد.
امام خميني ره


حجت‌الاسلام عباس شفیعی، مدیر پژوهش و عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی‌(ره) به بررسی مدل رهبری ایشان پرداخت و آن را به صورت یک هرم با سه مؤلفه ترسیم کرد.

وی با بیان این‌که رهبری امام خمینی‌(ره) از نوع رهبری مردمی است که با دیگر رهبری‌ها تفاوت ماهوی دارد، افزود: رهبران دیگر اگر از مردم دم می‌زنند به خاطر خود مردم و رهبری خودشان است؛ اما امام راحل مردم را به خاطر خود مردم مطرح نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام شفیعی تصریح کرد: تفاوت ماهوی رهبری امام خمینی‌(ره) آن است که ایشان، مردم را به خاطر رضای خدا مطرح می‌کنند، نه به خاطر جلب نظر مردم و این امر در وصیت‌نامه ایشان هم مشهود است که هرگز برای خود منفعت شخصی قائل نبوده‌اند.

وی با بیان این‌که انگیزه رهبری امام خمینی‌(ره)، الهی و خدامحوری است که این انگیزه در رهبری دیگران وجود ندارد، گفت: مدل رهبری امام راحل را می‌توان به صورت یک هرم با سه مؤلفه خدامحوری، تکلیف‌مداری و مردم‌دارای ترسیم کرد که خدامحوری در نقطه اوج، تکلیف‌مداری در وسط و مردم‌داری در نقطه پایین آن قرار دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مدل رهبری امام خمینی‌(ره)، هرم معکوس است؛ چراکه ایشان خود را در رأس هرم قرار نمی‌دهد؛ بلکه در قاعده و پایین هرم خود را خاضع و خادم ملت می‌داند و این نکته در جای جای سخنان ایشان به چشم می‌خورد.

وی با بیان این‌که حضرت امام‌(ره) معتقدند هرچقدر انسان بالاتر، داناتر، عالم‌تر، مدیرتر و ارشدتر باشد، باید خود را خاضع‌تر و خادم‌تر بداند، به رابطه حضرت عیسی‌(ع) با حواریون اشاره کرد و گفت: حضرت عیسی‌(ع) از حواریون درخواستی دارد و آن شستن پاهایشان است.

حجت‌الاسلام شفیعی اضافه کرد: اگرچه دیگران باید نسبت به رهبر خاضع‌تر بوده و از او فرمان برند، اما حضرت عیسی‌(ع) درخواست خدمت خالصانه را دارد و البته خطاب به حواریون می‌فرماید «همان‌گونه که من با شما برخورد کردم، با مردم هم این‌گونه برخورد کنید».

وی با بیان این‌که رهبری امام خمینی‌(ره) نوعی رهبری دینی است و در کلام معروف ایشان هست که به من خدمتگزار بگویید، بهتر از آن است که رهبر خطابم کنید»، گفت: البته افرادی مانند سیدجمال‌الدین اسدآبادی و شاگردش اندیشه دینی را مطرح کردند، اما آنگونه که باید، تأثیری در کل منطقه نداشته است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: وقتی اندیشه دینی حضرت امام خمینی‌(ره) مطرح شد، البته ایشان اندیشه ایرانی را که بر مسائل ایران تکیه کند را از آن جدا کردند و تفکر کسانی را که مسأله ملیت‌گرایی را مطرح می‌کنند، طرد می‌کردند.

وی با بیان این‌که امام در تلاش بودند تا اندیشه اسلامی را به جای اندیشه ایرانی مطرح کنند، اضافه کرد: امام راحل در سخنان خود مطرح می‌کنند که بحث ملیت‌گرایی که از سوی ملی‌گراها مطرح می‌شود اندیشه‌ای است که استعمارگران به آن دامن می‌زنند.

حجت‌الاسلام شفیعی به تأثیر اندیشه دینی امام خمینی‌(ره) در کشورهای اسلامی اشاره کرد و با بیان این‌که خیزش‌هایی که در کشور لیبی، مصر، تونس، بحرین و یمن وجود دارد برگرفته از اندیشه امام راحل است، گفت: حضرت امام‌(ره) مردم ایران را مورد ستایش قرار می‌دهد اما نه به معنای ملیت‌گرایی، بلکه مردمی را که با شعار الله اکبر به پا خواسته‌اند، می‌ستاید.

وی تصریح کرد: امام راحل نوع حکومت بر مردم را حکومت بر قلوب مطرح کرده و همین روش را برای کشورهای اسلامی و حاکمان کشورهای اسلامی توصیه می‌کنند، اما متأسفانه حاکمان این کشورها نکته امام را نمی‌فهمند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به خیزش اسلامی و بیداری اسلامی که در کشورهای مختلف وجود دارد، آن را تأثیر پذیرفته از همان جنبه‌های دینی و اسلامی دانست که حضرت امام‌(ره) بر آن تأکید دارند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات