۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۱۰۷۰۴۲
مدیر کل تبلیغات اسلامی گلستان:

اعتکاف بستری مناسب برای رسیدن به مقام بندگی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: نقش اساسی اعتکاف را در رسیدن به عبودیت الهی است و این مراسم معنوی بستری مناسب برای رسیدن به بندگی و عبودیت الهی ایجاد می کند.
مدير کل تبليغات اسلامي گلستان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، حجت الاسلام نورالله ولی نژاد، مدیر کل تبلیغات اسلامی گلستان امروز در آخرین روز مراسم معنوی اعتکاف در جمع معتکفان مسجد گلشن گرگان، یکی از شیوه های اسلامی برای تربیت نفس و درمان سرکشی‌های آن معتکف شدن در مساجد دانست و گفت: اعتکاف، بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است، عبادتى مستحبى و تقرب جویانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ وجوب مى ‏گیرد.

وی اذعان داشت: اعتکاف شرایطی را فراهم می کند تا انسان ها با توشه معنوى و اعتقادى راسخ و ایمان و امیدى بیشتر، به زندگى خود ادامه داده، خود را براى صحنه‏ هاى خطر و جهاد در راه خدا آماده سازند، همیشه با یاد خدا تلاش کنند، خود را در محضر پروردگار ببینند، از نافرمانى او بپرهیزند و به سوى سعادت دنیا و آخرت گام بردارند.

حجت الاسلام ولی نژاد با اشاره به این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گرایش به معنویات موجب توجه مردم به سنت های حسنه ای چون اعتکاف شد، گفت: آثار و برکات فردی و اجتماعی این عبادت انسان ساز زمینه گسترش و رشد آن را فراهم کرد و این سنت نبوی در سراسر کشور به گونه ای فراگیر مورد توجه قرار گرفت، به طوری که هر سال آمار معتکفان افزایش می یابد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی گلستان با اشاره به این که در فرهنگ اسلامی روی آوردن به اعتکاف افزون بر بهره‌برداری از فیض معنوی آن جهاد مقدس نیز شمرده می شود، افزود: نقش اساسی اعتکاف را در رسیدن به عبودیت الهی است و این مراسم معنوی بستری مناسب برای رسیدن به بندگی و عبودیت الهی ایجاد می کند.

وی با اشاره به این که اعتکاف این است که انسان به قصد تقرب به خداوند متعال و به منظور عبادت او با شرایط خاصی در مسجد بماند، گفت: در اعتکاف اهدافی چون رسیدن به آرامش روحی، دستیابی به صبر، حضور در مسجد، دعا و توبه و استغفار همه و همه در این عمل، مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام ولی نژاد با بیان این که معتکف اراده خود را در مسیر اراده خدا قرار داده در طول روز به خاطر او، دست از خوردن و آشامیدن کشیده و به روزه داری قیام می کند، ادامه داد: بی شک اگر معتکف، بتواند در ایام اعتکاف، آن گونه که باید و شاید رفتار و رضایت حق تعالی را جلب کند؛ به درجاتی که برای مؤمنان، در نظر گرفته شده خواهد رسید.

وی همچنین از اعزام بیش از 150 مبلغ همزمان با برگزاری مراسم معنوی اعتکاف به مساجد استان خبر داد و گفت:  این مبلغان به منظور تبلیغ، سخنرانی و اجرای برنامه‌های فرهنگی به 145 مسجد محل برگزاری مراسم معنوی اعتکاف اعزام شدند.
 
حجت الاسلام ولی نژاد با اشاره به این که مبلغان اعزامی از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، روحانیان مستقر، طرح هجرت و بومی استان بودند، خاطرنشان کرد: حضور این مبلغان در مراسم معنوی اعتکاف سبب افزایش معنویت این برنامه معنوی شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان همچنین به میلاد حضرت علی(ع) اشاره کرد و عدالت را یکی از خصوصیات بارز حضرت علی(ع) دانست و بیان داشت: آن امام همام به عنوان مظهر عدل الهی بر روی زمین بودند و در مورد در زندگی و شخصیت امیرالمؤمنین، واژه و مفهوم «عدالت» برجستگی خاصی دارد.

وی با بیان این که وجود امیرالمومنین، شخصیت او، تربیت او، اوج مقام او، و بعد نصب او به خلافت، این مظهر عدل الهی است، ادامه داد: این درحالی است که عدالت به معنای انسانی آن هم به صورت کامل متجلی است. 

حجت الاسلام ولی نژاد، توجه به ضعفا، قدرت و قاطعیت در مقابل زورگویان و ناحق‌طلبان و بهره‌مندی کم از منابع اموال عمومی، خصوصیات دیگر امیرالمومنین دانست و بیان داشت: آن امام همام به معنای واقعی کلمه مدافع حقوق محرومان و انسان های دردمند بود./950/پ202/س
ارسال نظرات