۲۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۱۰۸۹۰۲

یکی دیگر از مساجد تبریز در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

خبرگزاری رسا ـ رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی از ثبت مسجد اندبیلی‌های شهر تبریز در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.
مسجد
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تراب محمدی تصریح کرد: مسجد اندبیلی‌ها قدمتی معادل دوره قاجار دارد و از ظرایف و زیبایی‌های ابنیه آن دوره برخوردار است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ادامه داد: بنا با پلان مستطیل شکل ساخته شده و دارای سه ستون سنگی زیبا، گچ‌بری، مقرنس‌ها و تزئینات زیبای روی محراب‌ها است.

محمدی افزود: مسجد اندبیلی‌ها که مالکیت وقفی دارد، به ابعاد 10 در 26 متر و در یک طبقه ساخته شده و دارای فضاهای کف‌شکنی، ورودی، شبستان مردانه، آبدارخانه و سردابه است.

وی یادآور شد: تعمیر ناودان‌ها، تعویض آجرهای فرسوده و بندکشی آنها، ایزوگام گنبدها، تعویض کف مسجد از چوبی به سیمانی و رنگ کردن محراب‌ها از جمله تعمیرات انجام شده در مسجد اندبیلی‌ها در این اواخر به شمار می‌رود.

محمدی تصریح کرد: ثبت آثار در فهرست آثار ملی کشور سبب نظم بخشیدن و دقت عمل بیشتر در حفظ و احیا و معرفی آثار تاریخی می‌شود و به همین دلیل بر افزایش دامنه بناها و آثار ثبت شده تاکید داریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی افزود: در سال گذشته، بناهای تاریخی و فرهنگی بسیاری در سطح استان شناسایی شد و به ثبت ملی رسید و زمینه برای مرمت و حفظ آنها هموارتر شده است.

محمدی تاکید کرد: آثار ثبت شده، تحت نظارت و مراقبت سازمان میراث فرهنگی بوده و هر گونه اقدام و عملیاتی که موجب تغییر هویت اثر شود، ممنوع است و بازسازی آنها با تایید و نظارت سازمان انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون بیش از یک‌هزار و 800 اثر فرهنگی، معنوی و تاریخی استان آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی ثبت شده است که از این تعداد دو اثر مجموعه کلیساهای ارامنه در شهرستان جلفا و بازار تاریخی بزرگ تبریز در فهرست آثار جهانی ثبت شده است./935/د102/س
ارسال نظرات