۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۱۰۹۸۷۰

ماه مبارک رمضان، ماه تعمیق باوری‌های دینی است

خبرگزاری رسا ـ شماری از استادان حوزه علمیه اهواز به اهمیت ماه مبارک رمضان پرداختند و این ماه را فرصتی برای تعمیق باورهای دینی مردم دانستند.
ماه مبارک رمضان
حجت الاسلام علیرضا پاکباز، استاد حوزه علمیه اهواز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با بیان این که کسانی که خواهان ورود به میهمانی و ضیافت پروردگار متعال هستند باید اعمال، رفتار و کردار خود را بازنگری و بازبینی کنند، اظهار داشت: تطهیر اعمال و اموال از جمله مراحل آمادگی مسلمانان روزه دار پیش از ورود به ماه مبارک رمضان تا بتوانند به صورت احسن از این ماه بهره کافی را ببرند.

وی تقویت ارتباط با خداوند سبحان، توجه به اهمیت نماز و حضور مستمر در مساجد از دیگر مراحل آماده سازی روزه داران برای ورود به ماه مبارک رمضان دانست و گفت: خود سازی در این ماه شروعی مناسب برای آغازی زندگی در پرتو سیره ائمه عصمت و طهارت(ع) است.

استاد حوزه علمیه اهواز، به مستعد بودن قلوب مردم برای پذیرش احکام دینی، موعظه و ارشاد و همچنین آموزش قرآن در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: روحانیان این فرصت بدست آمده را غنیمت بشمارند و با زبانی رسا و کلامی شیوا آموزه های دین را به روزه داران مسلمان فرا دهند.

حجت الاسلام پاکباز، با بیان این که مسجد مهمترین مکان تبلیغ و ارشاد مردم است، بیان داشت: ارتباط چهره به چهره روحانیان پیرامون امر تبلیغ و ترویج معارف اهل بیت(ع) در ماه مبارک رمضان از بهترین راه اثر گذاری مبلّغان بر مردم است.

وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: انس با قرآن، توجه به کسب حلال و کمک کردن به مستمندان و فقیران از جمله کارهایی که باید روزه داران در ماه مبارک رمضان در راستای زندگی کردن بر سیره اهل بیت(ع) انجام دهند. 

ماه مبارک رمضان کارزاری بزرگ برای مقابله با نفس اماره است

حجت الاسلام علیرضا نیل آبکن، مدیر حوزه علمیه سفیران اهواز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با بیان این که آماده سازی روح برای ورود به ماه مبارک رمضان از مهم ترین اعمال یک روزه دار به شمار می آید، اظهار داشت: انجام صحیح عبادات ها، ادعیه و نیایش ها از جمله مقدماتی است که شخص روزه دار باید در ماه مبارک رمضان آنها را لحاظ کند.

مدیر حوزه سفیران هدایت حضرت ولی عصر(عج) اهواز، با تأکید بر این که ماه مبارک رمضان، ماه اسارت شیاطین و هوس های شهوانی در غل و زنجیر است، ابراز داشت: روح و فهم شخص روزه دار در ماه رمضان برای دریافت معارف ناب و گوهر بار محیا است؛ از این رو در این ماه روح شخص روزه دار از پذیرش اعمال زشت و پلید اجتناب می کند.

حجت الاسلام نیل آبکن، ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای تبلیغ دین دانست و گفت: مبلغان حوزه های علمیه باید از این ماه مبارک برای تبلیغ دین به نحو احسن استفاده کنند؛ چراکه در این ماه زشتی ها و ناپاکی ها در روح و باطن روزه داران جایی ندارند و برای دریافت معارف ناب اسلام ناب محمدی(ص) به طور کامل آماده است.

وی، با بیان این که ماه مبارک رمضان، بهار قرآن است، تأکید کرد: در این ماه مبارک تبیین و تفسیر صحیح آیات قرآن کریم از مهم ترین کار ها به شمار می آید؛ چراکه در محتوای قرآن کریم مسایل امامت، توحید، عدل، معاد، روزه و نماز وجود دارد.

مدیر حوزه سفیران اهواز، تصریح کرد: برگزاری جلسات ختم قرآن بعد و قبل از نمازهای یومیه، سخنرانی های دینی و معرفتی بعد از افطار و دیگر برنامه های دینی و فرهنگی ویژه روزه داران از فعالیت هایی است که در ماه مبارک رمضان می تواند برای آنها مفید باشد.

حجت الاسلام نیل آبکن، با تأکید بر این که ماه رمضان بهترین فرصت برای خودسازی روح و جسم انسان است، اذعان داشت: ماه مبارک رمضان کارزاری بزرگ برای مقابله با نفس اماره است که در طول یک ماه شخص روزه دار باید تلاش کند، در این ماه عزیز گرفتار هوس های شهوانی نشود.

مدیر حوزه سفیران هدایت حضرت ولی عصر(عج) اهواز، به وجود لیالی قدر در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت ماه مبارک رمضان ماهی بزرگ است ولی تقارن شب های لیالی قدر در این ماه بر بزرگی و عظمت آن افزوده است؛ چراکه خداوند در قرآن کریم می فرمایند« شب قدر از هزار ماه افضل تر و با عظمت تر است».

حجت الاسلام نیل آبکن، در بخش پایانی سخنان خود با رد این شبهه مبنی بر این که « روزه داری برای سلامتی روح و جسم انسان ضرر دارد»، ابراز داشت: بیان این مطلب که روزه داری برای سلامتی جسم و روح ضرر دارد کاملا غلط و اشتباه است؛ چراکه بزرگ ترین متخصصان علوم پزشکی این امر را برای طراوت و تندرستی روح و بدن بسیار مفید و مثمر ثمر می دانند.

تقویت ارتباط با مساجد عامل تقویت معنویات جوانان خواهد شد

حجت الاسلام عبدالامیر رجب پور قاسمی، مدیر حوزه علمیه آل طیب اهواز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با تبریک فرارسیدن ماه بندگی، رحمت و مغفرت، ماه مبارک رمضان، ابراز داشت: تقوا پیشه کردن و پرهیز از محرمات در این ماه مبارک از مهمترین اعمالی است که پیامبراکرم(ص) به آنها سفارش کرده اند.

استاد حوزه علمیه، با بیان این که خوشبختانه اعمال بسیار زیاد و ارزنده ای در ماه مبارک رمضان موجود است، بیان داشت: شناخت بیش از پیش تفسیر قرآن کریم و معارف اهل بیت(ع) از مهمترین اعمال در این ماه مبارک است.

مدیر حوزه علمیه آل طیب اهواز، به حضور مردم به ویژه جوانان و نوجوانان در عبادت های جمعی همچون نماز صبح در مساجد، قرآن خوانی، احیای شب های قدر و نماز جمعه در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: روحانیان با غنیمت شمردن این فرصت، گامی اساسی را در راستای تبلیغ و ترویج معارف ائمه عصمت و طهارت(ع) بردارند.

مخاطب شناسی اساسی ترین کار مبلّغان در ماه مبارک رمضان است

حجت الاسلام محمد دبیری فر، کارشناس فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ـ نمایندگی خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با تبریک فرارسیدن ماه نزول قرآن، ماه مبارک رمضان، ابراز داشت: انجام برخی از عبادت ها در ماه های رجب و شعبان در واقع فرصتی بود برای آمادگی روحی روزه داران جهت ماه مبارک رمضان است.

وی ماه مبارک رمضان را با ارزش ترین فرصت برای تبلیغ آموزه های دینی دانست و گفت: فضایی که در ماه مبارک رمضان بر جامعه حاکم است، فضای معنوی است که از این رو تبیین و تبلیغ معارف اهل بیت(ع) بهترین فرصت مبلّغان است.

حجت الاسلام دبیری فر، به اساسی ترین کار مبلّغان در این ماه اشاره کرد و افزود: مخاطب شناسی مهمترین کار مبلّغان در ماه مبارک رمضان که در راستای انتخاب موضوع های متناسب و مورد نیاز آنان است.

کارشناس فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ـ نمایندگی خوزستان، با بیان این که بحث های مورد تبلیغ در این ماه باید به صورت مصداقی بیان شود، ادامه داد: مبلّغان باید مسائل زیر بنایی آموزه های اسلام همچون مباحث عدل، معاد، امامت و ولایت را در اولویت کار تبلیغی آنان در ماه مبارک رمضان قرار دهند.

وی با اشاره به این که نباید قرآن کریم در ماه مبارک رمضان مهجور بماند و فقط صرف تلاوت قرآن باشد، تصریح کرد: در این ماه علاوه بر تلاوت قرآن کریم همچنین باید مضمون و تفسیر قرآن هم فرا گیریم.

این مبلّغ حوزه علمیه، با تأکید بر این که دین مبین اسلام تک بعدی نیست، یادآورشد: در ماه مبارک رمضان هم به عبادت های فردی و هم به عبادت های جمعی توصیه شده است./945/ت301/ص
ارسال نظرات