۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۷
کد خبر: ۱۱۰۳۴۳
آیت الله علم الهدی:

تضعیف روحیه انسانی بشر خواسته اصلی استکبار است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد با بیان اینکه خدا صاحب اصلی قدرت است، گفت: مستکبرین می‌خواهند تا آنجا که می‌توانند روحیه انسان‌ها را تضعیف کرده و قدرت خود را بیشتر جلوه دهند.
آيت الله علم الهدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و عضو خبرگان رهبری، ظهر امروز در جلسه تفسیر روزانه خود در مهدیه مشهد با بیان اینکه آیات میانی سوره حشر به مقابله زورمندان با توانمندی حق تعالی و سقوط و نابودی آنان اشاره دارد، افزود: گاهی در زندگی برخی چهره‌ها و ژست‌ها چشم انسان را پر می‌کند به گونه‌ای که زورمند را بیش از آنچه واقعا هست می بیند، این دقیقا همان خواست مستکبرین است.

وی با بیان اینکه مستکبرین می خواهند تا آنجا که می توانند روحیه انسان‌ها را تضعیف کرده و قدرت خود را بیشتر جلوه دهند، ادامه داد: پیام این آیات این است که وقتی این زورمند با این هیبت دروغین سقوط کرد نه تنها هیبت گذشته‌اش می‌ریزد و ژست‌های قدرت نباید در برابر انسان جلوه کند بلکه انسان در این میان باید صاحب قدرت اصلی را بشناسد.

آیت الله علم الهدی گفت: در محتوای قسم های خدا در این سوره نکات گسترده ای مطرح می شود، گستردگی و عظمت ذات رب باید بینش ها را پر کند تا آن دیدی که انسان ها نسبت به زورمند دارند تخلیه شود.

امام جمعه مشهد در ادامه با بیان این‌که برای عبارت «ولیال عشر» به جز مفهوم لفظی مصادیقی هم ذکر شده است، افزود: خود معنای لفظی، حقیقتی در زندگی انسان و در مقام نجات و رهایی از استکبار است که همان انقلاب و انفجار اجتماعی است. در روایات آمده است که حقیقت لیال عشر به یک سری مصادیق اشاره دارد که ولایت امامان معصوم از آن جمله است. افزون بر این، سه تفسیر دیگر نیز در منابع شیعه و اهل سنت وجود دارد.

وی ابراز داشت: در نخستین دیدگاه، «لیال عشر» به معنای شب های ده گانه اول ذی الحجة است که علاوه بر منتهی شدن به ایام حج، همان ده شبی است که به میقات سی روزه موسی(ع)، اضافه شد و این میقات به خاطر جدایی موسی از متعلقاتش و آمادگی برای نزول کتاب الهی بود؛ اما میقات پیامبر اسلام(ص) نه برای نزول قرآن که برای نزول نور زهرا(س) در وجود او بود. چرا که ایشان پیش از نبوت‌، قرآن را می‌دانست.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در برخی تفاسیر نیز مراد از لیالی عشر، ده شب پایانی ماه مبارک رمضان بیان شده که دو شب از شب های قدر در ان واقع شده است.

آیت الله علم الهدی با اشاره به اهمیت دهه آخر ماه رمضان و ضرورت بهره‌مندی از آن طبق سیره نبوی افزود: در تفاسیر سنی نیز آمده است که مراد از این عبارت، ده شب اول ماه محرم است. فخر رازی می‌گوید علت این تعبیر این است که پایان دهه اول محرم، عاشورا است که روز مبارکی است و روزه آن مستحب. این نظر نشانه عناد او با اهل بیت(ع) است چرا که شیعه ضمن حفظ احترام و جایگاه ویژه این دهه، روزه عاشورا را دارای کراهت شدید می‌داند.

وی در ادامه با اشاره به درخواست مکرر حج در دعاهای ماه رمضان اظهار داشت: حج میقات خداست میقاتی که در آن هیچ کس جز خدا نیست.

امام جمعه مشهد با اشاره به زیارت ناحیه مقدسه یادآور شد: در این زیارت مقدس که از سوی سیدمرتضی علم الهدی به ما رسیده است، عباراتی در وصف واقعه عاشورا وجود دارد که در هیچ مقتلی نیامده است و با توجه به مقامات معنوی شیخ مرتضی احتمال دریافت این عبارات توسط امام زمان(عج) وجود دارد‌./930/پ202/س
ارسال نظرات