۳۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۱۱۱۱۸۱
مسؤول دفتر سیاسی حوزه علمیه خراسان:

خواص در تبیین جایگاه ولایت کوتاهی می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دفتر سیاسی حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: این خواص هستند که نباید در معرفی جایگاه ولایت کم بگذارند، علما و اندیشمندان ما هنوز نتوانسته اند مقام ولایت را آن طور که باید تبیین کنند.
حجت الاسلام سيدجعفر حسيني يگانه، مسؤول دفتر سياسي مرکز مديريت حوزه علميه خراسان
حجت الاسلام سیدجعفر حسینی یگانه، مسؤول دفتر سیاسی حوزه علمیه خراسان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: ولایت و ولایتمداری شاخصه مهم شناخت حق است؛ هر که در این مسیر گام نهاد همراهی‌اش می کنیم و هرکه از حریم ولایت پا را فراتر نهد مسلما طرد خواهد شد.

امر و نهی ولی فقیه، همان امر و نهی امیر مؤمنان است

وی افزود: امروز امر و نهی و سخن ولایت فقیه، از روی هوای نفس نبوده و همان سخن حضرت علی(ع) است. باید دید ولی فقیه چه می گوید همان را عمل کرد.

حجت الاسلام حسینی یگانه با اشاره به علل خانه نشینی حضرت علی(ع) خاطرنشان کرد: ایشان نه تنها در زمان خود که اکنون نیز مظلوم است؛ اصولا ولایت مظلوم است چراکه امام علی(ع) جایگاه ولایی دارد که از سوی خدا تعیین شده است نه جایگاه فردی و شخصی؛ بنابر این تازمانی که مردم جایگاه و شخصیت ایشان را نشناسند همچنان مظلوم خواهد ماند‌.

نبود معرفت مردم به جایگاه ولایت، حضرت علی را خانه نشین کرد

مسؤول دفتر سیاسی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: در طول تاریخ هر قشر و گروهی بنا به منافع خود بعدی از ابعاد شخصیتی ایشان همچون قهرمانی، زهد، تقوی، مجاهدت ها و گذشت ‌را برجسته کرده و بدان پرداخته‌اند در حالی که معرفی حضرت باید به صورت جامع و همه جانبه باشد.

وی اظهار داشت: اگر علما و بزرگان بتوانند شخصیت والای ایشان را معرفی کنند، انسان‌ها برای الگوگیری نیازمند هیچ شخصیتی نخواهند بود چرا که پیروی از امیر مؤمنان(ع)، سعادت دنیا و اخرت را برای انسان در پی دارد. ابعاد مختلف شخصیت بی‌نظیر حضرت علی(ع) باید برای مردم تبیین شود تا جایگاه ایشان را شناخته و از روی معرفت، علاقه پیدا کنند زیرا محبت از روی معرفت هیچ گاه از بین نمی رود و هیچ چیز نمی تواند محب را از محبوب جدا کند.

محبت امیرمؤمنان بدون شناخت جایگاه ولایت حضرت، ادعایی بیش نیست

حجت الاسلام حسینی یگانه تصریح کرد: در زمان امیر مؤمنان(ع)، مردم از روی جهل، عناد، خودخواهی و هواپرستی به دنبال شناخت این شخصیت والا نبودند، عده ای هم خود را وابسته و محب حضرت معرفی می‌کردند؛ اما چون حضرت را نشناخته بودند فقط مدعی بصیرت بودند و محبت، لقلقه زبانشان بود زیرا اگر کسی امیر مؤمنان(ع) را بشناسد سخن و عملش تفاوت نخواهد داشت، این‌گونه نیست که امروز دنبال امام باشد و فردا که سخنی خلاف منافعش از او شنید، عقب بنشیند.

وی با بیان این‌که وظیفه علما و اندیشمندان آن روز تبیین شخصیت حضرت علی(ع) بود که کوتاهی کردند، افزود: کسی که امام علی(ع) را شناخته باشد هیچ گاه و به هیچ قیمتی حتی زمانی که منافعش در خطر است از امام دست برنخواهد داشت چرا که هدف او هدف امام است. امروز هم کسانی که مدعی محبت حضرت هستند و دم از عشق مولا می زنند باید سخن و عملشان یکی باشد، ببینند تأکید و امر و نهی امیرالمومنین(ع) در چه زمینه هایی است و طبق همان عمل کنند و هوای نفس خود را کنار بگذارند.

جایگاه ولایت آن‌گونه که باید در جامعه تبیین نشده است

مسؤول دفتر سیاسی حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: این خواص هستند که نباید در معرفی جایگاه ولایت کم بگذارند، علما و اندیشمندان ما هنوز نتوانسته اند مقام ولایت را آن طور که باید تبیین کنند. امروز برخی افراد که دم از محبت حضرت علی(ع) می زنند فکر معرفی خود به جامعه هستند نه به فکر معرفی و تبیین ولایت حال آنکه مردم نیازمند معرفت و تبیین جایگاه ولایت هستند.

مردم اگر معرفت داشته باشند در اطاعت‌پذیری کوتاهی نمی‌کنند

وی با بیان این‌که مردم اگر معرفت داشته باشند در اطاعت پذیری کوتاهی نمی کنند، یادآور شد: مردم باید هوشیار باشند، ممکن است عده ای در لباس حق خود را ولایت مدار معرفی کنند؛ اما مسیرشان خلاف مسیر امیر مؤمنان(ع) باشد، بنابراین باید افراد را با حق سنجید نه بالعکس./930/ت302/س
ارسال نظرات