۲۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۱۱۳۰۳۲
رییس مجلس در جمع خبرنگاران:

دولتمردان ترکیه رفتار مسؤولانه ای در قبال انقلاب های مردمی منطقه داشته باشند

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص موضع سؤال برانگیز دولتمردان ترکیه در مورد تحولات منطقه، به مسؤولان این کشور توصیه کرد که رفتار مسؤولانه ای در قبال این تحولات داشته باشند.
علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی عصر امروز، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به منظور برگزاری همایش بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در محل ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، پاسخگوی سؤالات متعدد خبرنگاران بود.

وی در مورد سؤال از رییس جمهور و اینکه این مساله چه زمان به مرحله اجرا می رسد و آیا شرایط آن محقق شده است، گفت: ما کاری به شرایط نداریم، باید نظامات قانونی را در هر طرح و موضوعی رعایت کنیم.

اینکه گفته می شود دولت بسیاری از قوانین را اجرا نمی کند درست نیست

لاریجانی افزود: اینکه گفته می شود بسیاری از قوانین از سوی دولت اجرا نمی شود درست نیست، ممکن است در برخی تعلل داشته باشند که مربوط به موارد اختلافی است و البته برای آن راه حل نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از عللی که رهبری هیات حل اختلاف قوا تعیین کردند که ابتکار جالبی بود برای همین موارد بود، روش هایی دیگری نیز وجود دارد، در بسیاری از دولت ها تخلفات بوده است و ما موظف هستیم پیگیری کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در مورد سؤال از رییس جمهور نیز ما باید نص قانون را رعایت کنیم که اگر نمایندگان به حد نصاب رسیده و پیگیر باشند ما باید دنبال کنیم و اینها با ما در تماس هستند و ممکن است ملاحظاتی داشته باشند.

لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص ارزیابی خود از روند فعالیت کمیته 8+7 و پیش بینی از وحدت اصولگرایان، تصریح کرد: من نگاه خوشبینانه ای به حرکتی که حضرت آیت الله مهدوی کنی دنبال می کنند دارم.

وی افزود: من اصل اینکه روحانیت باید محور کار باشد را یک کار درست می دانم و امیدواریم همه گروه ها به این مساله توجه نموده، احترام ایشان را حفظ کنند و در این مسیر همراهی داشته باشند.

رییس مجلس در پاسخ به سؤالی در خصوص سهم خواهی نزدیکان دولت نیز گفت: من هم شنیده ام که چنین مسائلی گفته می شود، اما باید با خود این گروه صحبت کنید.

اوباما اهل شعار و عملکرد او فضاحت بار است

علی لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص فلسطین و عضویت این کشور به عنوان یک کشور مستقل و موضع آمریکا و اوباما در این باره، تصریح کرد: انتظار بیشتری از آقای اوباما در این زمینه نیست، ایشان از سیاستمداران اهل شعار است و از ابتدای روی کارآمدنشان این را نشان داد، اما عملکردش فضاحت بار است.

وی افزود: اگر دو سوم اعضای سازمان ملل به این مساله رای دهند این باید اجرا شود، اما آمریکایی ها می گویند وتو می کنیم، اما اینکه رییس جمهور آمریکا می گوید این کار نفعی برای فلسطینیان ندارد، آقای اوباما اجازه دهد خود فلسطینی ها کمک کنند، لازم نیست ایشان اظهار نظر کند.

لاریجانی بیان داشت: رژیم صهیونیستی زیر بار اینکه در یک معادله دیپلماسی حقوق فلسطینی ها را به رسمیت بشناسند، نخواهد رفت، بنابراین تنها راه مقاومت است.

رییس مجلس گفت: رژیم صهیونیستی در یک سراشیبی به سر می برد، کشورهای اسلامی در این شرایط باید همت و از حقوق فلسطین دفاع کنند.

جریان های سیاسی انتظار سهم ویژه نداشته باشند

لاریجانی در خصوص سؤال دیگری مبنی بر اینکه شرایط برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات وجود ندارد، گفت: پایبندی بخش ها و گروه های مختلف کشور به اجرای قانون مهم و اصل است، همه چه اصولگرا چه اصلاح طلب و چه دیگران باید بپذیرند که شورای نگهبان بررسی می کند.

رییس مجلس ادامه داد: جریانات سیاسی نباید انتظار داشته باشند در این قضیه شرایط ویژه ای برای آنها قائل شوند، البته ممکن است در فراز و فرودها اختلافاتی داشته باشند و این مسائل وجود دارد و همیشه هم وجود داشته است.

رییس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر عدم عزم جدی دولت برای اجرای برخی از قوانین مجلس از جمله پرداخت بودجه متروی تهران، گفت: در بودجه سال جدید ساز و کار جدیدی گذاشته شده است، البته به نظر ما دولت باید اینها را بپردازد و ما در حال پیگیری هستیم و قانون باید اجرا شود، علت عدم اجرا را باید از خودشان سؤال کرد.

هنوز به نتیجه نرسیده ام از چه استانی نامزد شوم

نماینده مردم قم در پاسخ به این سؤال که در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از کدام استان نامزد خواهید شد گفت: در حال فکر کردن هستم وقتی به نتیجه رسیدم به شما اطلاع می دهم.

رییس مجلس شورای اسلامی درباره دیدارها و سفرهای خود به کشورهای مختلف نیز گفت: اینکه در نظام از همه ظرفیت ها استفاده شود عقل به آن حکم می کند و چیز بدی نیست و باید از ظرفیت همه نهادها از جمله مجلس برای پیشبرد امور استفاده کرد.

ترکیه رفتار مسؤولانه داشته باشد

لاریجانی در خصوص موضع گیری برخی از مقامات ترکیه برای انقلاب های مردمی منطقه، خاطرنشان کرد: آقای اردوغان و گل از دوستان ما هستند اما باید توجه داشت و رفتار مسؤولانه در صحنه انقلاب های منطقه داشت.

وی اضافه کرد: انتظار می رود ترکیه چه درباره سوریه و چه درباره سایر مسائل رفتار مسؤولانه ای داشته باشد، انتظار از این کشور این است که توجه داشته باشند برخی از این رفتارها در بین مسلمانان مورد سؤال است و باید پاسخگو باشند، به ویژه دولت ترکیه که شعارهای خاصی داشت اینها باید رفتاری داشته باشند که مسلمانان را قانع کند و ما هم پیگیر این مساله هستیم.

قوه مقننه به دنبال ایجاد اختلاف نیست

رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص تاکید رهبری بر تعامل قوا و اظهار نظرهای تند برخی از نمایندگان به نزدیکان دولت، گفت: در قوه مقننه نمایندگان دنبال ایجاد مساله نیستند، همچنین در قوه قضاییه. هر قوه ای وظیفه ای دارد، اصل اینکه قوا در تعامل باشند بسیار درست است، اما این به معنای تعطیل وظایف شان نیست، در کشوری که دموکراسی است نظرات مختلفی وجود دارد، نباید گذاشت برخی از حرف ها شنیده نشود.

وی تاکید کرد: باید بپذیریم نمایندگان هم حرف هایی دارند و باید بگویند، نباید کارشان تعطیل شود این ضعف نیست قوت است سایر قوا نیز این گونه هستند و این به معنای چوب لای چرخ گذاشتن نیست.

رییس مجلس در خصوص تهمت زدن به نزدیکان دولت، از سوی برخی از نمایندگان گفت: مجلس این کار را نمی کند، ممکن است چند نماینده حرفی داشته باشند، البته باید از آن طرف هم نگاه کرد که با وجود تصریح امام و رهبری می گویند مجلس در راس امور نیست.

وی بیان داشت: گاهی مباحثی مطرح می شود که مصلحت کشور نیست، رسانه ها باید حالت خود انتقادی داشته باشند، صف کشی نباشد، اگر کسی خارج از دایره حقوقی و قانونی و شرعی مطلبی را بگوید این یک مطلب دیگر است.

رییس مجلس همچنین درباره شروع زود هنگام تبلیغات انتخاباتی از سوی برخی از نمایندگان مجلس، گفت: در انتخابات مجلس از شش ماه قبل باید افراد خود را در معرض افکار عمومی قرار دهند، تا جایی که من اطلاع دارم این تبلیغات چندان شدید نیست و البته تبلیغ کردن که افراد خود و افکارشان را نشان دهند بد نیست.

وی همچنین درباره انتشار ویژه نامه هایی از نمایندگان مجلس در برخی از مطبوعات محلی نیز تصریح کرد: از ابتدای مجلس هشتم از رسانه های محلی استفاده می شد تا نمایندگان با مردم در ارتباط باشند و ارائه گزارش بدهند و این خوب است و اشکالی ندارد.

جزئیات جلسه محرمانه مشترک سران قوا

لاریجانی درباره جلسه محرمانه سران قوا و عدم انتشار خبر آن گفت: در این جلسه راجع به مسائل منطقه ای بحث شد، تصمیماتی گرفته شد که چگونه می توان حمایت کرد، برخی از مسائل داخلی از جمله طرح هدفمند کردن یارانه ها و همچنین مسائلی که می تواند به همگرایی بیشتر کمک کند مطرح شد.

رییس قوه مقننه در خصوص طرح کاهش روابط با انگلیس ابراز داشت: این یک مساله ای است که ذاتا به قوه مجریه مربوط است، این موضوعات با رایزنی با شورای عالی امنیت ملی و در مجلس نیز در کمیسیون مربوطه باید انجام شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا جبهه پایداری را نماینده دولت می دانید، گفت: من نمی دانم، اما ارتباطات شان با دولت و دفاع از دولت قوی است، در مجلس فراکسیون اصولگرایان شعباتی دارند، یک قسم شان همین برادران هستند، برخی نیز نگاه انتقادی با روش خودشان دارند مثل آقای توکلی؛ یک بدنه وسیعی نیز هستند که اصولگرایان مستقل هستند و روی آرمان های اصولگرایی با روش خودشان تاکید دارند، این تفاوت رای ها در آنها هست.

رییس مجلس همچنین با اشاره به موج بیداری اسلامی و اقدامات مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: مجلس در این قضیه و تحولات کشورهای مختلف موضع داشت، اعضایی سفر کردند و مراوداتی بین دوستان هست، من فکر نمی کنم از پارلمان بیش از آن انتظار وجود داشت، بقیه کارها اجرایی است که در آن زمینه نیز رایزنی هایی در حال انجام هست. /924/پ201/ج
ارسال نظرات