۳۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۱۱۳۲۲۹
رییس سازمان حج و زیارت خبر داد؛

اعزام یکصد هزار زائر ایرانی به کنگره عظیم حج

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان حج و زیارت کشورمان، از اعزام صدهزار زائر ایرانی به کنگره عظیم حج خبر داد و 16 مهرماه را زمان نخستین گروه اعزامی ذکر کرد.
علي ليالي، رييس سازمان حج و زيارت کشور


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لیالی رییس سازمان حج و زیارت، روز پنج شنبه در دیدار با حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید، گزارشی از اقدامات سازمان حج و زیارت ارائه کرد.

وی گفت: هر ساله قبل از ورود به عملیات حج مسؤولان سازمان حج و زیارت کشور به منظور ارائه گزارش به محضر مراجع تقلید و علما شرفیاب می شوند و از رهنمودهای آنان استفاده می کنند.

رییس سازمان حج و زیارت کشور در ادامه از اعزام صد هزار زائر ایرانی به کنگره عظیم حج خبر داد و ابرازداشت: امسال با مذاکرات صورت گرفته در قالب 97 هزار زائر ایرانی در کنگره عظیم حج شرکت می کنیم و سه هزار ایرانی مقیم سایر بلاد نیز در کنگره عظیم حج به زائران اضافه خواهند شد.

وی با اشاره به اقدامات و فعالیت های انجام شده به منظور اسکان، برنامه های تغذیه، حمل و نقل و سایر نیازمندی های زائران برای خدمات رسانی مطلوب به آنان ابرازداشت: اولین گروه زائران ایرانی 16 مهرماه به سرزمین های وحی اعزام خواهند شد و مدت زمان اقامت آنان نیز حدود سی و پنج روز خواهد بود.

لیالی بیان داشت: با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب51 قلم کالای مورد نیاز زائران را از ایران تهیه می کنیم و به عربستان می فرستیم که این میزان در سال گذشته حدود 30 قلم بود و در تلاش هستیم این میزان را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه کلیه زائران ایرانی در سال جاری به وسلیه شرکت های هواپیمایی ایرانی ماهان و ایران ایر به سرزمین های وحی اعزام خواهند شد، گفت: زائران بیت الله الحرام از طریق 17 ایستگاه پروازی به سرزمین های وحی انتقال داده خواهند شد.

لیالی همچنین از اعزام 800 هزار ایرانی به عمره مفرده در یک دوره شش ماهه خبر داد و با بیان اینکه این مساله بی سابقه بوده است، گفت: سال گذشته جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای اسلامی در تعداد عمره گذاران مقام نخست را به دست آورد.

رییس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: زائران ایرانی امسال در یک شرایط عزت مند بودند و در حال حاضر هیچ زائر ایرانی در بند زندان های عربستان نیست و تنها سه مورد جزیی برای زائران حادثه اتفاق افتاد.

رییس سازمان حج و زیارت کشورمان با بیان اینکه طرف های سعودی که متعدی به زائران ایرانی بودند در زندان هستند، تصریح کرد: ما در پایان عملیات حج و عمره نقاط اشکالی که از ماموران سعودی مشاهده می کنیم را یادداشت کرده و به وزارت حج عربستان اعلام می کنیم و آنها نیز در تلاش هستند که مشکلات را مرتفع کنند.

لیالی با اشاره به اینکه در عمره گذشته در مجموع رضایت مندی نسبی حاصل شد، گفت: در مذاکراتی که با وزیر حج عربستان داشته ایم، آنها نوعا از رفتار زائران ایرانی ابراز رضایت می کنند و البته روحانیان کاروان ها نیز مراقبت خوبی دارند و نکات لازم را به زوار تذکر می دهند.

وی با اشاره به اینکه اگر مسائل سیاسی در مساله اعزام حجاج و عمره گذاران ایرانی بین دو کشور ایران و عربستان دخالت نداشته باشد، شاید شرایط برای حضور زائران ایرانی مناسب تر باشد، افزود: آنها تلاش می کنند روابط سرد سیاسی دو کشور در این مساله دخالت نداشته باشد، البته ما در تفاهم نامه ای که با طرف سعودی امضا کردیم مراسم دعای کمیل و برائت از مشرکین را امضا کردیم که آنها هم قبول کردند. /924/پ202/ص

ارسال نظرات