۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۹۵۲
محقق حوزه علمیه قم:

حوزه‌های علمیه رابطه مومنان با حکومت را تبیین کنند

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: طرح بحث حکومت اسلامی و تفاوت با حکومت جور و رابطه مومن با حکومت اسلامی از مباحثی است که حتی در حوزه‌های علمیه کمتر مطرح شده است.
حجت الاسلام رمضاني


حجت الاسلام رضا رمضانی، عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: وقت آن رسیده است که تحولی در علوم اسلامی انسانی رقم زنیم و با اسلامی کردن علوم که با ورود عالمانه حوزویان محقق می شود تمدنی اسلامی را رقم زنیم.

وی با اشاره به لزوم تحول در دانش‌های اسلامی بیان داشت: علوم انسانی غربی برای به انحراف کشیدن و استعمار مردم وارد کشور ما شد و امروز این رسالت حوزویان است که در همه عرصه‌های دانش‌های انسانی ورود پیدا کنند.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: امروز دانش فقه و اصول به تحول نیاز دارد تا بتواند به سوال های جدید و عرصه های نوپدید جواب دهد.

وی با اشاره به اینکه مساله حکومت و ولایت، شایسته تاملات فقه پژوهانه است، گفت: امروز ما در جامعه‌ای اسلامی زندگی می‌کنیم اما به دلیل وجود سابقه فرهنگی زندگی در حکومت‌های جور، ناخودآگاه قوانین ما با احکام اسلامی هماهنگ نیست به عنوان مثال چون در ناخودآگاه افراد جامعه تمرد از حکومت طاغوت شکل گرفته امروز هم این فرار از قانون دیده می شود و از چزاغ قرمز که طبق فتوای امام خمینی و مقام معظم رهبری حرام است گذر می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخش‌های مختلف فقه حکومتی باید به صورت فرهنگ بین مردم تبدیل شود، گفت: اگر آموزه‌ای به صورت فرهنگ بین مردم درآید به صورت ناخودآگاه آن را رعایت می‌کنند.

این محقق علوم اجتماعی با اشاره به اینکه در طول تاریخ، شیعه کمتر حکومتی را به رسمیت شناخته است و روابط صمیمانه مردم و حکومت کم بوده است، گفت: امروز در کشور ما هر فردی بتواند با ترفندی مالیات ندهد زرنگی محسوب می شود در حالی که این کار در کشور های دیگر به چشم دزدی دیده می‌شود.

محقق حوزه علمیه قم با تاکید بر تکرار مطالب پیرامون وظایف حاکمیتی مردم اظهار داشت: طرح بحث حکومت اسلامی و تفاوت با حکومت جور و رابطه مومن با حکومت اسلامی از مباحثی است که حتی در حوزه های علمیه کمتر مطرح شده است.

وی گفت: روشن شدن وظایف مومنان نسبت به جکومت اسلامی نشان دهنده تکالیف افراد در جامعه اسلامی است که هر چقدر این بحث بیشتر تکرار و مطرح شود، و به صورت روزمره درآید، به یک فرهنگ کارگشا تبدیل خواهد شد.

این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: بسیاری از بخش‌های فقه سیاسی به دلیل اینکه مورد ابتلای ما نبوده روشن نیست و امروز زمانش فرا رسیده تا با دقتی دو چندان این مباحث را مورد تحلیل قرار دهیم.

وی گفت: روزگاری بحث می شد که آیا نماز جمعه واجب است یا حرام، اگر واجب است تخییری یا تعینی، اما این بحث ها در فضای حکومت غیر عدال و نامشروع مطرح بوده و سبک این گونه مباحث در زمان حکومت اسلامی باید تغییر کند.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: نزدیک به صد رساله از سوی فقیهان در دوره صفویه در مورد نماز جمعه نوشته شده است که نشان دهنده توجه عالمان به مساله زمان و مکان بوده است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات