۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۱۱۴۹۵۸
رییس حوزه علمیه خوی:

زندگی طلبگی نیازمند اخلاص و همت بلند علمی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسوی شکوری به عوامل مؤثر در موفقیت طلاب اشاره و اظهار کرد: اراده و همّت خود طلبه از اساسی‌ترین رمز موفقیت طلاب به شمار می‌رود چراکه اگر طالب علم نتواند شرایط لازم را در خویش ایجاد کند عوامل دیگر نیز مؤثر نخواهد شد.
امام جمعه خوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، رییس حوزه‌های علمیه شهرستان خوی، صبح امروز در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه نمازی با بیان روایتی از امام صادق(ع) اظهار داشت: عمل خالص، عملی است که از غیر خداوند قصد تشویق و سپاسگزاری نداشته باشی.

وی گفت: اگر انسان علم داشته باشد و از آن به درستی استفاده کند اعمال خویش را خالص خواهد ساخت چراکه امیر مؤمنان‌(ع) می‌فرماید‌«ثمره دانش، اخلاص در عمل است.»

حجت الاسلام شکوری در ادامه هوای نفس را مانع اخلاص ارزیابی و بیان کرد: امیرمؤمنان‌(ع) تبعیت و پیروی از هوای نفس را در تقابل با اخلاص معرفی و بیان فرموده است«چگونه قدرت اخلاص خواهد داشت کسی که هوای نفس بر او غالب است؟»

بلند همتی اساسی‌ترین رمز موفقیت طلاب

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عوامل مؤثر در موفقیت طلاب اشاره و اظهار کرد: اراده و همّت خود طلبه از اساسی‌ترین رمز موفقیت طلاب به شمار می‌رود چراکه اگر طالب علم نتواند شرایط لازم را در خویش ایجاد کند عوامل دیگر نیز مؤثر نخواهد شد.

نایب رییس شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی در ادامه انتخاب سربازی امام زمان‌(عج) از روی شناخت و آگاهی، احترام گذاشتن به ضوابط و مقررات حوزه، در اولویت اول قرار دادن فراگیری دانش و تلاش در جهت از بین بردن موانع تحصیل را از ‌مواردی برشمرد که در موفقیت طلاب نقش اساسی دارند.

اخلاص در اعمال از عوامل موفقیت طلاب

وی همچنین داشتن همت عالی در تحصیلات، عمل به واجبات و ترک محرمات، به دست آوردن اخلاص در اعمال به ویژه در تحصیل علم، دوری جستن از ساده‌لوحی و ساده‌اندیشی و حفظ احترام پدر و مادر، استادان و بزرگان دانش را از دیگر عوامل مؤثر در موفقیت طلاب برشمرد.

امام جمعه خوی با تأکید بر هماهنگی و همیاری خانواده‌ها بویژه والدین در موفقیت طلاب اذعان داشت: البته باید توجه داشت که خانواده ها یکسان نیستند و می توان آن ها را در گروه های مختلف شهری یا روستایی، با سواد یا بی سواد، روحانی یا غیر روحانی، آشنا با فرهنگ حوزه و غیر آشنا، ثروتمند و غیر ثروتمند، موافق با طلبه و غیر موافق دسته بندی کرد و هر گروه ویژگی های خاص خودش را دارد که باید انتظارات ما متناسب با شرایط حاکم بر خانواده و اولیاء آن ها باشد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه آموزشی حوزه های علمیه در ادوار مختلف بیان داشت: حوزه های علمیه شیعه در طول تاریخ از نظر محتوای آموزشی و متون درسی مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است ولی متأسفانه در این زمینه تحقیقات و بررسی های لازم صورت نگرفته است.

معیار انتخاب متون درسی در حوزه ها، اتقان و اعتبار علمی نویسنده کتاب است

رییس حوزه های علمیه خوی ادامه داد: این که در حوزه های علمیه معروف شیعه در ادوار گذشته کدام کتاب ها در ادبیات، کلام، اصول و منطق متن درسی بوده دقیقا مشخص نیست ولی آنچه مسلم است این که اتقان و اعتبار لازم علمی متن، اعتبار علمی نویسنده، روان و سلیس بودن، پذیرش از سوی استادان و شخصیت های برجسته حوزه از اصول حاکم در انتخاب متون درسی و برنامه آموزشی حوزه های علمیه شیعه در طول تاریخ بوده است.

وی در ادامه خاطر‌نشان کرد: هر کدام از حوزه ها بر اساس سلیقه خود متون لازم را انتخاب می کردند مگر در موارد خاص که معمولاً همه حوزه ها تسلیم یک متن می شدند مثلاً در دورانی کتاب «شرایع الاسلام» در اکثر حوزه های علمیه متن درسی بوده و یا اکنون کتاب های «فرائد الاصول» و «مکاسب» شیخ انصاری و «روضه البهیه فی شرح لمعة الدمشقیة» شهید ثانی در تمامی حوزه های علمیّه متن درسی هستند.

نایب رییس شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی در بخش پایانی سخنان خود خطاب به طلاب حوزه نمازی اذعان داشت: عنوان کلی سال تحصیلی 90 حوزه های علمیه خوی «تفاهم و اعتماد متقابل» است که در جلسات اساتید بزرگوار و مدیریت مورد بررسی قرار گرفته است که امیدواریم طلاب محترم نیز توجه جدی داشته باشند چراکه در تقسیم مواد درسی در میان اساتید محترم نظریات و دیدگاه های سال گذشته شما طلاب عزیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی در پایان یادآور شد‌: سیاست کلی مدیریت این است که ضوابط ابلاغ شده از سوی مرکز مدیریت کاملاً هم از ناحیه مدیریت و هم از ناحیه طلاب مورد توجه جدی قرار بگیرد و خارج از آن، شرایط مضاعفی ایجاد نشود و همچنین تلاش جدی و شبانه روزی ما در اتمام هرچه سریع‌تر فاز اول ساختمان جدید حوزه علمیه است که امیدواریم حضرت ولی عصر(عج) ما را در این مسیر بیش از گذشته یاری کنند./938/پ202/س
ارسال نظرات