۰۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۱۱۵۵۲۸

عناوین چند خبر از استان خوزستان‌

خبرگزاری رسا ـ تولید مستند پرواز در هور در سیمای مرکز خوزستان، حضور معاون رییس جمهور در خوزستان‌، اعزام بیش از دو هزار دانشجو به حج عمره، تدوین گنجینه مفاخر استان خوزستان، اختصاص بیش از 166 میلیارد ریال میلیارد ریال به اعتبارات توسعه و بازسازی خوزستان و برگزاری اختتامیه جشنواره شهر و رسانه در اهواز، از عناوین چند خبر کوتاه از خوزستان هستند.
عناوین چند خبر از استان خوزستان‌
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، سید عزیزالله پژوهیده، از سرداران هشت سال دفاع مقدس، در گردهمایی گردان 211 عاشورا اظهار داشت: متأسفانه جونان این مرز و بوم شناخت عمیقی از جوانان هشت سال دفاع مقدس ندارند؛ از این رو باید برنامه ریزی طرحی را برای ارتباط و شناخت بیشتر جوانان از شهدا به اجرا در آوردیم.

وی در ادامه سخنان خود، بیان داشت: در برنامه ریزی های اجرا شده هر بسیجی را با خصوصیات یکی از شهدای هشت سال دفاع مقدس آشنا کرده و خصوصیات اخلاقی و رفتاری این شهید بزرگوار را به این فرد بسیجی آموزش می دهیم؛ به طوری که در پایان این پروسه که در حدود یک سال به طول می انجامند، فرد مورد نظر با خصوصیات کامل اخلاقی و رفتاری شهید آشنا شده و او به عنوان الگویی برای این جوان در نظر گرفته می شود.

این رزمنده دفاع مقدس افزود: در این برنامه هر نیرو بایستی با نصب نام شهید مد نظر بر روی سینه خود، ضمن شناسایی ابعاد معنوی و اخلاقی آن شهید روزی یکصد صلوات، هفته‌ای یکبار خواندن زیارت عاشورا و زیارت مزار شهید یک بار در ماه و سرزدن به خانواده شهید و ختم کل قرآن در سال را در برنامه خود قرار دهد.

پژوهیده، خاطر نشان کرد: بنا به گفته شرکت کنندگان، این طرح تاثیر بسیاری بر روح و روان و حالات معنوی و اعتقادی آنها گذاشته است.

این رزمنده دوران دفاع مقدس، در پایان سخنان خود، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، مبنی بر این که «دفاع مقدس یک گنجینه است ولی ما هنوز نتوانسته‌ایم به طور مناسب و جدی از این گنجینه برداشت نماییم»، اظهار داشت: باید به هر نحو ممکن جوانانمان را با معرفت شهدا آشنا ساخته و فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه نهادینه کنیم.

تولید مستند پرواز در هور در سیمای مرکز خوزستان

مستند پرواز در هور، با موضوع شهیدان مهدی نریمی و علی هاشمی در سیمای مرکز خوزستان تولید می‌شود.

این مستند، عنوان فیلم مستندی است که به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی قاسم عبادی‌فر در سیمای مرکز تولید می‌شود.

این مستند نگاهی به زندگی، مبارزات انقلابی و چگونگی شهادت سردار شهید مهدی نریمی، فرمانده مخابرات قرارگاه سری نصرت و هم رزم سردار شهید علی هاشمی در جزایر مجنون دارد.

در این مستند علاوه بر زندگی‌نامه شهید، اعضای خانواده و همرزمانش در زمینه ویژگیهای کاری و اخلاقی شهید نظرات خود را بازگو می‌کنند.

مستند پرواز در هور در یک قسمت 27 دقیقه‌ای به روی آنتن می‌رود و تحقیقات و مراحل پیش تولید آن از جمله مصاحبه با همرزمان شهید و گردآوری مطالب تحقیقی از همرزمان شهید همچون سرهنگ عباس عفری، سرهنگ کلاه کج و دکتر بوستانی در سه ماه انجام شده تا اطلاعات این مستند هرچه دقیق‌تر به مخاطب ارایه شود.

این مستند در لوکیشن ‌های مختلف در شهرستان های اهواز و امیدیه در محل زندگی، خدمت و تحصیل شهید نریمی ضبط شده است.

گفتنی است این مستند با تصویربرداری، نورپردازی و صدابرداری مصطفی فولادی و گویندگی و تدوین‌گری افشین خورشیدی، ساخته می شود.

اعزام بیش از دو هزار دانشجو به حج عمره

علیرضا میرسلیم، مدیر اجرایی شورای هماهنگی عمره و عتبات و عالیات دانشگاهیان استان خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اعزام بیش از دو هزار دانشجو به حج عمره، اظهار داشت: اعزام دانشجویان مجرد و متاهل دانشگاه‌های خوزستان از نیمه بهمن‌ماه سال 90 آغاز می‌شود و تا اردیبهشت‌ماه سال 91 به طول می‌انجامد.

وی همچنین از اعزام دانشجویان به عتبات و عالیات سخن گفت و بیان اشت: دانشجویان مجرد 12 آبان‌ماه، در قالب 1 کاروان به عتبات عالیات اعزام می شوند و دانشجویان متاهل و دانشجویان دختر نیز همراه با محارم، 19 آبان ‌ماه در قالب یک کاروان به عتبات عالیات مشرف می‌شوند.

مدیر اجرایی شورای هماهنگی عمره و عتبات دانشگاهیان استان خوزستان گفت: زمان اعزام اساتید دانشگاه‌های خوزستان از ابتدای اسفندماه تا اواخر فروردین‌ماه 91 است.

میرسلیم، با بیان این‌که اعزام دانشجویان و اساتید به حج عمره در 10 کاروان انجام می‌شود، بیان داشت: دانشجویان مجرد در 4 کاروان، دانشجویان متاهل در 2 کاروان و اساتید در 4 کاروان به حج عمره مشرف می‌شوند.

وی، در پایان سخنان خود، اظهار داشت: دانشجویان تا 10 آبان‌ ماه فرصت دارند که همه مدارک مورد نیاز برای تشرف به عمره را به نماینده ستاد عمره و عتبات مستقر در دانشگاه تحویل دهند.

تدوین گنجینه مفاخر استان خوزستان

بهنام مریدی، مدیرکل ثبت احوال خوزستان، از تدوین گنجینه مفاخر استان خبر داد و اظهار داشت: این اقدام در راستای مصوبه ثبت احوال کشور صورت گرفته تا با تدوین آن، سند هویتی هر استان مشخص و در دسترس قرار گیرد.

این مقام مسؤول، خاطر نشان کرد: در این گنجینه اطلاعات کاملی در خصوص مفاخر علمی، سرداران شهید، علما و ورزشکاران صاحب نام هر استان ارایه می شود.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان، با بیان اینکه برای تدوین این گنجینه اعتباری بالغ بر 50 میلیون تومان از سوی استاندار در نظر گرفته شده، اظهار داشت: امیدواریم کار تدوین این گنجینه به عنوان سند هویتی استان تا پایان سال جاری به پایان برسد.

مریدی، تصریح کرد: پس از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، این اطلاعات توسط کمیته ارزیابی متشکل از نماینده ولی فقیه، ثبت احوال و معاونت سیاسی استانداری مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

اختصاص بیش از 166 میلیارد ریال به اعتبارات توسعه و بازسازی خوزستان

سید جعفر حجازی، استاندار خوزستان، در جلسه شورای برنامه ریزی استان، با اشاره به تخصیص اعتبارات ارتقای شاخص های فرهنگی سال 90 که بر اساس درصد های تعیین شده در بودجه و قانون مشخص شده اند، اظهار داشت: این بودجه برای استان خوزستان 793 میلیارد و 847 میلیون ریال است که با اختیارات استانی استاندار 10 درصد از کل اعتبارات از سهم هزینه ای و جاری کسر و به عمرانی اضافه شده است.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه تا سه هفته آینده لایحه بودجه سال 91 تدوین می شود، مدیران دستگاه ها باید از طریق وزارت خانه های مربوطه مجوز ماده 215 را برای طرح هایی که نیاز به این مصوبه برای تکمیل در سال آینده را دارند دریافت کنند.

وی با بیان اینکه طرح هایی که از مصوبات سفرهای ریاست جمهوری هستند از اولویت برخوردارند، به اعتبارات فرهنگی استان اشاره کرد و گفت: فرمانداران باید با هماهنگی سایر دستگاه ها موافقت نامه های لازم را مبادله کنند و تاکنون 30 درصد اعتبارات تخصیص داده شده ابلاغ شده است.

وی با بررسی یکی از اختیارات استانی مبنی بر فروش اموال مازاد دستگاه ها که به افزایش اعتبارات منجر می شود، افزود: هر دستگاهی که اموال مازادی را در اختیار دارد باید به کمیسیون اموال مازاد در استان اطلاع داده تا مجوز لازم برای فروش مزایده ای آنان از طریق فراخوان های عمومی صادر شود.

حجازی با بیان اینکه مبلغ حاصل از فروش اموال هر دستگاهی به همان دستگاه ها و به صورت 95 درصد پروژه های عمرانی و 5 درصد هزینه های جاری اختصاص داده می شود، اذعان داشت: می توان پروژه های نیمه تمام و نیمه ساز که قابلیت فروش دارند را نیز به بخش خصوصی واگذار کرد.

وی در زمینه سهم تخصیص اعتبارات جاری و عمرانی استان‌ها، بیان کرد: بعضی از دستگاه‌‌ها از اعتبارات جاری، برخی از اعتبارات عمرانی و برخی دیگر از هر دوی این اعتبارات استفاده می‌کنند؛ اگر در کشور به استان‌ها این اختیار داده می‌شد که به اختیار خود نسبت و درصدی میان اعتبارات جاری و عمرانی تعریف کنند، بهتر بود؛ اما متاسفانه این درصد در مرکز مشخص و این موضوع کار را در استان‌ها سخت می‌کند.

وی اعتبار توسعه و بازسازی به استان را 166 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: سهم شهرستان‌ها متناسب با جمعیت آنها پرداخت می‌شود و در نظر داریم این اعتبار را بیشتر برای کارهای نیمه ‌تمام در مناطق نیازمند بازسازی و توسعه و پروژه‌های مسکن مهر مصرف کنیم.

استاندار خوزستان در مورد نحوه تخصیص اعتبارات فرهنگی، خاطر نشان کرد: باید به نسبت جمعیت شهرستان‌ها این اعتبارات را در شهرستان‌ها توزیع کرد تا عدالت میان شهرستان‌ها در بخش بودجه فرهنگی رعایت شود.

اختتامیه جشنواره شهر و رسانه در اهواز برگزار می شود

امیر آهن‌جان، معاون دبیر اجرایی دومین جشنواره شهر و رسانه از برگزاری اختتامیه این جشنواره در چهارم آبان ماه در تالار مهتاب اهواز خبر داد و گفت: این جشنواره با حضور شرکت کنندگان در جشنواره، فعالان مطبوعات، مدیران مسئولان و مسئولان استانی و کشوری برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره در پنج بخش برگزار می شود، افزود: 121نفر در بخشهای، خبر، عکس، مصاحبه، گزارش و مقاله شرکت کردند که در هر بخش سه نفر بر‌تر معرفی می شوند.

معاون دبیر اجرایی دومین جشنواره شهر و رسانه، در پایان سخنان خود، اظهار داشت: هیأت داوران از فعالان عرصه مطبوعات استان انتخاب شده اند که امیدواریم با استقبال چشمگیر مردم مواجه شود./9465/پ203/س
ارسال نظرات