۰۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۱۱۵۷۳۳
حدیث ولایت(28) / پژوهشگر اقتصاد اسلامی خبر داد:

پیشنهاد جایزه شهید صدر در حوزه اقتصاد اسلامی از سوی انجمن علمی اقتصاد حوزه

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر اقتصاد اسلامی گفت: در بخش آموزش حوزه به خصوص در سطح خارج دروس حوزوی باید تحول اساسی انجام شود تا اساتید متبحر درعلوم انسانی به صورت اجتهادی به پردازش علوم بپردازند.
مديريت تحول در حوزه


حجت الاسلام ناصر جهانیان، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تاکید بر مساله تحول در حوزه های علمیه با توجه به تاکیدات مستمر مقام معظم رهبری اذعان داشت: در بخش آموزش حوزه به خصوص در سطح خارج، باید در دروس حوزوی تحول اساسی انجام شود تا اساتید متبحر در علوم انسانی به صورت اجتهادی وارد شوند و به پردازش مباحث بپردازند.
 
این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: برخی اساتید که به علم اقتصاد تبحر دارند می توانند مباحث اسلامی شدن این علم را پیگیری کنند و مسائل مهم بانکداری، پیشرفت و توسعه، عدالت و دیگر مسائل را مطرح کرده و مبانی فقهی آن را بررسی کنند.

وی با اشاره به این که تحول در شیوه آموزش و پژوهش حوزه، مبانی دینی را پی‌ریزی می‌کند و این مباحث مایه خیر و برکت برای نظام اسلامی می‌شود، ادامه داد: اگر فقهای بزرگوار این کار را در سطح درس خارج انجام دهند می توان مباحثی را به این شکل برای دروس جنبی سطوح پایین‌تر هم مطرح کرد.

این محقق علوم اسلامی با تاکید بر مدیریت و برنامه‌ریزی برای تحول در بخش آموزش حوزه‌های علمیه گفت: معاونت آموزش حوزه باید با فقهای بزرگوار رایزنی کنند و علوم اسلامی را به کرسی های درس خارج بکشاند. همچنین برای تقویت پژوهش‌ها در حوزه اقتصاد اسلامی و دیگر علوم انسانی باید شاخه ای در معاونت پژوهشی طراحی شود تا پژوهش‌های مساله محور در حوزه اقتصاد اسلامی شکل گیرد.

این محقق علوم اسلامی گفت: مشکلات مردم، جوانان و نظام اسلامی که تبدیل به مساله شده است باید در معاونت پژوهشی سامان یابد، البته لازم نیست یک پژوهشگاه جدید تاسیس شود بلکه با پشتیبانی از مراکز فعلی و تمرکز بیشتر و مدد گرفتن از انجمن های علمی حوزه می‌توان به شکل‌گیری اقتصاد اسلامی سرعت بخشید.

وی با بیان اینکه حداقل 50 دکترا و کارشناس ارشد اقتصاد در حوزه علمیه داریم، گفت: از این تعداد شاید حدود ده نفر به کار پژوهشی مشغول هستند و بقیه در عرصه مدیریت یا آموزش مشغول شده‌اند که مساله‌ای آسیب‌زا است.

این محقق علوم اسلامی با بیان اینکه فعالیت‌های موجود برای اسلامی شدن اقتصاد راضی کننده نیست، گفت: نیروی انسانی کمی در اختیار داریم که هر کدام در نهایت یک پایانامه نوشته‌اند و بحث رها شده است، در  حالی که با ایجاد نظام‌های حمایتی، تشویقی و حمایت از نظریه پردازان به خصوص در بحث های اقتصادی می توان افراد علاقمند به علوم اسلامی را در راه اسلامی سازی علوم تشویق کرد.

وی با بیان اینکه ایجاد انجمن‌های علمی در حوزه یکی از راهکارهای تحول در حوزه‌های علمیه است، گفت: متاسفانه امروز انجمن های علمی حمایت نمی‌شود و بودجه خوبی ندارند.

این محقق علوم اسلامی با بیان اینکه همه کارهای صورت گرفته در انجمن علمی اقتصاد با حالت حداقل امکانات انجام می شود، گفت: اگر امکانات بیشتری برای انجمن های علمی در نظر گرفته شود انجمن علمی اقتصاد قصد دارد جایزه شهید صدر را در حوز اقتصاد اسلامی به راه بیندازد که بدون شک برای تشویق پژوهشگران خیلی موثر خواهد بود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات