۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۰۰:۳۷
کد خبر: ۱۱۶۶۹۱
تولیت حرمین امامین کاظمین(ع) تشریح کرد؛

بهبود بازسازی عتبات عالیات همزمان با خروج نیروهای آمریکایی

خبرگزاری رسا ـ تولیت حرمین امامین کاظمین(ع) در گفت و گو با خبرگزاری رسا اظهار داشت: همزمان با خروج نیروهای اشغالگر آمریکا، بحث بازسازی عتبات عالیات در عراق رشد بهتری پیدا می کند.
 فاضل علي عبدالانباري توليت حرمين كاظمين (ع)


اطلاع از وضعیت ساخت و ساز عتبات عالیات عراق همواره از دغدغه‌های جامعه شیعی داخل و خارج کشور بوده است، به عبارتی اکثر شیعیان داخلی و یا خارجی مشتاق این هستند که بهترین و مناسب ترین امکانات در اختیار زائران حرم ائمه مدفون در عراق قرار گیرد، لذا بعضا مشاهده می شود که نذوراتی را برای اجرای بهتر فرآیند ساخت و ساز عتبات عالیات اختصاص می دهند.

از جمله مشکلاتی که در مقوله ساخت و ساز عتبات عالیات وجود دارد، حضور نیروهای آمریکایی و دیگر کشورهای استعمارگر در عراق است، به بیان ساده تر حضور این نیروهای نظامی منجر به ایجاد تفرقه در میان امت اسلامی شده و این تفرقه و تضاد موجب افول امنیت در این کشور شده است؛ بدین جهت در نظر گرفتیم با فاضل انباری، تولیت حرمین امامین کاظمین(ع) به گفت و گو بپردازیم تا ضمن اطلاع از روند بازسازی عتبات عالیات از وضعیت فعلی امنیت در این کشور با خبر شویم.

رسا ـ دولت نوری مالکی چه کمکی به ساخت عتبات عالیات کرده است؟

از هنگامی که رژیم بعثی عراق سقوط کرده است، بحث بازسازی حرمین کاظمین با پیشرفت بسیاری همراه بوده است و مسؤولان و مقامات دولتی نظیر نوری مالکی پس از سقوط آن ها فرصت را غنیمت شمرده و به بازسازی عتبات پرداخته اند.

رسا ـ بازسازی عمرانی عتبات عالیات چگونه پیش می رود؟

بازسازی حرم شریف کاظمین پیشرفت بسیار خوبی داشته است و ما انشاءالله می توانیم با اجرای طرح صحن جدید (به وسعت هفت هزار متر مربع) و به واسطه ساخت آن به فضای زیارتی این حرم شریف بیافزاییم؛ این صحن نزدیک به 40 ایوان و اتاق دارد که می تواند در اختیار زائران قرار گیرد و آنان از این اتاق‌ها استفاده کنند، به عبارتی می توان بیان داشت این صحن از نظر خدمات اجتماعی و فرهنگی، به زائران حرمین شریفین کاظمین خدمت رسانی می کند.

صحن دیگری به نام حضرت علی(ع) در حال ساخت می باشد که به وسعت پنج هزار متر مربع می باشد و در طبقه پایین این صحن، بخش های مختلفی برای خدمات رسانی به زائران در نظر گرفته شده است؛ این صحن با وسعتی که دارد در راستای خدمت به زائر می باشد. صحن دیگری که در حال ساخت می باشد، صحن حضرت صاحب الزمان(عج) می باشد که وسعتی بالغ بر سه هزار و 500 متر مربع را به خود اختصاص داده است و خدمات دهی به زائران در این صحن در نظر گرفته شده است.

رسا ـ به نظر شما آیا اختلافات مذهبی ریشه در تلاش استعمارگران برای ایجاد اختلاف بین مسلمین ندارد؟

همه می دانند که فعالیت عمده استعمارگران حمله به تفکر مسلمانان است، خدا را سپاسگذاریم که عقاید ما(شیعیان) قوی تر است و ما نیز در برابر هجمه استعمارگران علیه اسلام ایستادگی و دفاع می کنیم، هرچه ایستادگی ما در برابر این حملات بیشتر باشد باعث می شود که وحدت مسلمانان با یکدیگر افزایش پیدا کند و این وحدت می تواند به جایگاه اسلام در کل جهان کمک نماید؛ البته باید توجه داشت که حفظ وحدت به خود مسلمانان باز می گردد و هرچه این وحدت تحکیم یابد برای اسلام بهتر است.

البته برای حفظ این عقیده باید سختی های بسیاری متحمل شویم و حملاتی که از سوی صفیانی ها، القاعده و بنی امیه صورت می گیرد، باید ایستادگی کامل از سوی شیعیان را به دنبال داشته باشد، به گونه ای که شیعیان برای مقابله با این حرکات تدارکاتی را مد نظر بگیرند و امید است شیعیان با ایمانی که دارند در برابر این حملات پاسخگو باشند و کارهایی را در جهت تخریب افکار و طرح‌های دشمنان انجام دهند.

ائمه اطهار(ع) نیز برای شیعیان توصیه های اخلاقی بسیاری را در برخورد با دیگر مسلمانان و اهل سنت داشته اند و با توجه به این که جایگاه اخلاق برای شیعیان بسیار اهمیت دارد، ما باید با کسی که با ما دشمنی کرده است با روی خوش برخورد کنیم؛ بنابراین ما به جهت این که در این جایگاه هستیم باید طبق اخلاق اسلامی عمل کنیم، زیرا اگر متخلق به اخلاق نبوی و علوی باشیم این افراد جذب ما خواهند شد.

رسا ـ آیا وضعیت امنیت عتبات عالیات، بعد از خروج بخشی از نیروهای آمریکایی بهتر شده است؟

ابتدا باید بیان کرد که ما با اشغال گری آمریکا به شدت مخالف هستیم و امید است همزمان با خروج نیروهای اشغالگر آمریکا بحث بازسازی عتبات عالیات در عراق رشد بهتری پیدا کند و ما بتوانیم توسعه و بازسازی حرم ائمه مدفون در عراق را بهتر اجرا کنیم و این بازسازی برای ما امری بسیار واجب است و انشاء الله پس از ترک عراق از سوی نیروهای اشغالگر ما بهتر بازسازی عتبات عالیات را انجام خواهیم داد.

رسا ـ همکاری آستان قدس رضوی و حرم شریف کاظمین چگونه است؟

آستان قدس رضوی تاکنون برای حضور ما در برخی از همایش‌ها دعوت داشته است و ما نیز از مدیران این مجموعه سپاسگذاریم؛ فعالیت های فرهنگی آستان قدس رضوی نشانگر این است که راه را برای همکاری با متولیان عتبات عالیات عراق گشوده اند؛ البته بهره گیری از تجارب و تخصص مهندسان آستان قدس رضوی و آستانه مقدسه قم برای پیشبرد اهداف عمرانی حرمین کاظمین (ع) یک امر ضروری است. امیدواریم با تحکیم و تقویت روابط دوجانبه گام بزرگی در توسعه و گسترش حرم مطهر امامان موسی بن جعفر و جوادالائمه علیهما السلام برداریم./968/گ403/ر

ارسال نظرات