۰۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۱۱۷۹۴۷

مسؤولان حزب الله لبنان تحریم های اقتصادی علیه سوریه را محکوم کردند

خبرگزاری رسا ـ شخصیت های برجسته حزب الله لبنان در موضع گیری های جداگانه، تحریم های اقتصادی اتحادیه عرب علیه سوریه را محکوم کردند.
اتحاديه عرب
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ محمد یزبک، رییس هیات شرعی و از اعضای شورای مرکزی حزب الله لبنان، شامگاه گذشته در مراسم سوگواری حسینی که در مجتمع سیدالشهدا(ع) در حومه جنوبی بیروت برگزار شد، موضع جدید اتحادیه عرب در اعمال تحریم های اقتصادی علیه سوریه، پس از آنکه چندی پیش عضویت این کشور در اتحادیه را به حالت تعلیق درآورده بود، محکوم کرد.

رییس هیات شرعی حزب الله لبنان با تاکید بر اینکه اتحادیه عرب سراسر وابستگی گشته است و زبان حالش چنین است که نزد اربابان شهادت دهید که من به پیمان خود وفا کردم و همانگونه که از پیش تصمیم گرفته شده بود، زمینه بین المللی کردن این مساله را فراهم آوردم، افزود: آیا دموکراسی و احترام به اراده ملت ها چنین است.

وی با ابراز اینکه لبنان از رخدادها و تحولات منطقه برکنار نیست، گفت: با این حال، همه چیز به دست لبنانی هاست و آنها می توانند با حفظ وحدت و برقراری گفت و گو و پاسداری از همبستگی ارتش، ملت و مقاومت از میهن خود پاسداری کنند و جلوی آسیب ها و ضربه های احتمالی علیه کشورشان را بگیرند.

حجت الاسلام یزبک همچنین با هشدار نسبت به ماجراجویی و حادثه انگیزی برخی از نیروهای عربی، خطاب به اعراب گفت: با هم متحد باشید و بدانید که هر کس با خدا باشد و همراه هم میهنانش و هم راستا با امت حرکت کند از یاری و همراهی خداوند برخوردار خواهد بود.

از سوی دیگر، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان نیز وظیفه اصلی اتحادیه عرب را حمایت از فلسطین دانست و دوری از این نقش اصلی را موجب از دست رفتن هویت عربی و شایستگی این اتحادیه برشمرد و تاکید کرد: اتحادیه عرب با ایجاد پوششی برای طرح رسوا شده آمریکا برای نابودی مقاومت در منطقه از رهگذر سوریه، دچار اشتباهی بزرگ شده است

وی با اشاره به جای خالی اتحادیه عرب در جریان آزادسازی فلسطین و بیت المقدس و تجاوزگری های روزانه و پیوسته صهیونیستی علیه این کشور و علیه لبنان، تصریح کرد: برخی از اعضای اتحادیه عرب با رژیم صهیونیستی رابطه دارند و برخی دیگر برای یک، دو یا سه سال است که دم از مخالفت با این رژیم نزده اند از ترس آنکه مبادا خشم آمریکا و دشمن صهیونیستی را برانگیزند و این امر مایه بدنامی این اتحادیه است.

محمد رعد، رییس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان نیز با اشاره به اینکه همزمان با پذیرش ضرورت اصلاحات از سوی نظام حاکم در سوریه، جنجال آفرینی خارجی و آشوب انگیزی مسلحانه از داخل این کشور آغاز شد، افزود: هم اکنون در سوریه گروهک های مسلحی وجود دارند که با شعار اصلاحات دست به کشتار مردم می زنند و در این میان، خون شهروندان و زنان و کودکان بی گناه ریخته می شود.

وی با ابراز اینکه دسیسه چینان عرب که با برخی از سازمان های اروپایی و دولت آمریکا و دشمن صهیونیستی به هم ساخته اند، نه خواستار اصلاحاتند و نه به دنبال دموکراسی در سوریه، گفت: آنها می خواهند از این کشور به دلیل حمایتش از مقاومت انتقام بگیرند؛ مقاومتی که رژیم صهیونیستی را آنگاه که امید داشتند مجاهدان را نابود کند و سلاحشان را از بین ببرد، سر جای خود نشاند.

در خبری دیگر، حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق، نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان با تاکید بر بی اثری قطعنامه های بین المللی در آینده سوریه، عامل سرنوشت ساز در تحولات و آینده سوریه را عاملی داخلی دانست نه خارجی و گفت: هجوم علیه سوریه برای واداشتن این کشور به تغییر موضع گیری، نقش و اهدافش است تا از این رهگذر جایگاه و نقش منطقه عوض شود؛ از این رو، دشمنان پس از ناکامی در لبنان و باور کردن وعده های سارکوزی و اوباما مبنی بر کوتاه بودن عمر نظام سوریه به سوی تحریم این کشور شتافتند.

چندی پیش نیز حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای در واکنش به تحریم های اقتصادی اتحادیه عرب علیه سوریه، تصویب این تحریم ها را اقدامی ظالمانه علیه دولت و ملت سوریه دانست و تاکید کرد که این اقدام مخالف با مبانی همکاری های مشترک کشورهای عربی و اصول اتحادیه عرب است.

حزب الله لبنان همچنین این تحریم ها را همسو با سیاست های آمریکایی و در راستای پیشبرد پروژه های آمریکایی در منطقه ارزیابی کرد و ابراز داشت: این حق ملت هاست که از تبدیل شدن اتحادیه عرب به ابزاری در دست دولت مردان آمریکایی بر حذر باشند.

یادآور می شود که اتحادیه عرب چندی پیش، پس از آنکه عضویت سوریه را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورده بود با تصویب تحریم های اقتصادی علیه این کشور گامی دیگر در همسویی با اعمال فشارهای بین المللی علیه دولت و ملت سوریه برداشت./981/ب901/گ
ارسال نظرات