۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۱۱۸۷۹۵

نشست بازخوانی هویت فلسفه و عرفان برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مناظره بازخوانی هویت فلسفه و عرفان به همت موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام امشب در مشهد برگزار می‌شود.
حجت الاسلام واسطي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام تولایی، معاون فرهنگی موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام، در نشستی مطبوعاتی گفت: نخستین جلسه از سلسله نشست های نقد و نظر پیرامون فلسفه و عرفان با عنوان «بازخوانی هویت فلسفه و عرفان» امشب در مشهد برگزار می شود.

وی افزود: این مناظره میان حجت الاسلام حمید واسطی، معاون پژوهشی موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام و مدرس سطح عالی حوزه علمیه خراسان و آقای نصیری، مدیر مسوول نشریه سمات و از فعالان فرهنگی کشور شکل می گیرد.

حجت الاسلام تولایی اظهار کرد: فضای موجود در این عرصه، یک فضای تقابلی است میان قائلین به فلسفه و عرفان و مخالفان است لذا با توجه به توصیه های اکید امام خامنه ای نسبت به آموزش و ترویج فلسفه، شفاف سازی مسائل با مخالفان فلسفه وعرفان می تواند مسیر حرکت را هموارتر و عمومی تر کند.

وی ادامه داد: موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام سعی دارد اینگونه مناظرات را در فضایی صمیمی و با این دید که همه طیف های ولایی، سرباز فرهنگی یک جبهه هستند برگزار کند تا با پیگیری اشتراکات و حل و فصل برخی اختلافات‌، روی اشتراکات سرمایه گذاری شده و موارد اختلاف به دور از تشنج و با تمرکز بر محتوای علمی و به طور جدی پیگیری شود.

معاون فرهنگی موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام تصریح کرد: مطالعات آینده پژوهی این مرکز در سه محور «روش تفکر»، «علوم شناختی و معرفت نفس» و «معنویت عملی» که تعیین کننده روندهای جهانی هستند، در حال پیگیری است.

وی با تأکید براینکه که حوزه ها در هر سه محور دارای محتوای قابل توجهی هستند، خاطرنشان کرد: اگر تمام طیف های معرفتی در حوزه تلاش کنند در این عرصه تولید فکر و نقد مدل های موجود را داشته باشند مسیر مدیریت افکار در محورآینده به سمت حوزه قابل تغییر است.

حجت الاسلام تولایی ادامه داد: جریان اسلام گرایی ناب در این مسیر رو به آینده، نیازمند فعال سازی هر سه محور است و تجمع نیروهای ارزشی از کلیه طیف های فکری و فرهنگی در این مسیر، پدافند معرفتی کشور را تقویت کرده و تولید فکر از سوی آن ها روند تمدنی آینده را به نفع جبهه اسلام تغییر می دهد.

وی با اشاره به این‌که این نشست های نقد و نظر، به منظور دستیابی به شاخص های فلسفه وعرفان صحیح، در قالب 12 جلسه در طول دو تا سه سال آینده ادامه خواهد یافت، افزود: مناظره «بازخوانی هویت فلسفه و عرفان» با حضور اساتید و دانش پژوهانی از حوزه و دانشگاه های تهران و مشهد ساعت 18 امشب در محل سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی ـ تبلیغی شهید هاشمی نژاد واقع در میدان صاحب الزمان(عج) مشهد برگزار می شود./930/پ202/س
ارسال نظرات