۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۱۱۸۹۹۲
خطیب نمازجمعه خوی:

حوزه و دانشگاه رسالت سنگینی در برابر بیداری اسلامی برعهده دارند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام شکوری با تأکید بر مسئولیت سنگین حوزه و دانشگاه در برابر بیداری اسلامی منطقه تصریح کرد: همکاری این دو مرکز علمی در مسائل کلان کشوری و راه اندازی مراکز علمی و پژوهشی مشترک می تواند نقش اساسی در جهت بخشیدن به بیداری اسلامی منطقه ایفا کند.
امام جمعه خوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه خوی ظهر امروز در جمع نمازگزاران جمعه با اشاره به روز پژوهش اظهار داشت: موضوع پژوهش دارای ابعاد گسترده ای است و از امیرمؤمنان(ع) روایت شده فرمود: «هیچ عملی مانند پژوهش نیست».

وی در ادامه ضرورت های پژوهش در جامعه کنونی را مورد بررسی و اشاره قرار داد و گفت: اکنون نظام اسلامی ما در جهت رشد و تعالی و پاسخگویی به نیازهای جوامع بشری بویژه نیازهای بیداری اسلامی در منطقه شدیداً نیازمند تحقیق و پژوهش در تمامی موضوعات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و فن آوری است تا بتواند رسالت سنگین و جهانی خویش را در قبال جوامع بشری به انجام برساند.

حمل و نقل پل ارتباطی جوامع بشری است

حجت الاسلام شکوری در ادامه با بیان این که حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی نقش پل ارتباطی جوامع بشری را دارد، خاطر نشان کرد: موضوع حمل و نقل از جمله موضوعات زیر بنایی جهان امروز است و در واقع شبیه پلی است که بازار تولید را به بازار مصرف و جوامع بشری را به یکدیگر ارتباط می‌دهد و همه به این پل ارتباطی نیاز دارند.

وی در ادامه به زیر ساخت های حمل و نقل اشاره و اظهار کرد: متخصصین در یک طبقه بندی کلی حمل و نقل را به سه بخش زیر ساخت ها، وسایل نقلیه و بهره برداری تقسیم می کنند که جاده ها، خطوط راه آهن، راه های هوایی و دریایی، خطوط لوله حمل مواد و تمامی پایانه ها از قبیل فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن، اتوبوس و بنادر کشتیرانی از جمله زیر ساخت های اساسی حمل و نقل به شمار می روند.

تأکید امام جمعه خوی بر مسئولیت های خطیر حوزه و دانشگاه در برابر بیداری اسلامی

رییس حوزه های علمیه خوی با تبریک روز وحدت حوزه و دانشگاه، همکاری این دو مرکز علمی کشور را در زمینه تبادل استاد و دانشجو، همکاری در مسائل کلان کشوری، راه اندازی مراکز علمی و پژوهشی مشترک ، همکاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر شوراهای اقماری و مراکز وابسته خوب و موفق ارزیابی کرد.
وی با تأکید بر مسئولیت سنگین حوزه و دانشگاه در برابر بیداری اسلامی منطقه تصریح کرد: بیداری اسلامی اخیر در منطقه و تشکیل شدن حکومت های مردمی در برخی از کشورهای اسلامی، مسئولیت ها و رسالت های سنگینی را متوجه حوزه و دانشگاه ساخته است.

اُبهت علمی علامه حلّی همچنان در حوزه های علمیه استمرار دارد

حجت الاسلام شکوری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به سالگرد رحلت علامه حلّی اذعان داشت: مورخین، دانشمندان رجال و تراجم از بیان عظمت علمی علامه حلی اظهار عجز نموده اند چراکه آن عالم فرزانه در طول عمر با برکت خویش 120 جلد کتاب و رساله در موضوعات فقه، اصول، تفسیر، رجال، حدیث، فلسفه، منطق و ادبیات عرب تدوین کرده و تحویل جوامع بشری داده است و می توان گفت پس از گذشت 7 قرن عظمت و اُبهت علمی علامه همچنان در حوزه های شیعی استمرار دارد.

وی مناظرات متعدد علمی با پیروان ادیان و مذاهب، تدریس علوم و معارف اسلامی، مدیریت حوزه های علمیه شیعه، صدور فتوا، نقد کتب و زعامت شیعیان عصر خویش را از جمله خدمات ماندگار علامه حلّی برشمرد.

امام جمعه خوی در ابتدای خطبه اول ضمن توصیه نمازگزاران به رعایت تقوا به فرمایش امیرمؤمنان(ع) اشاره کرد که خطاب به نمازگزاران جمعه فرمود: «خداوند برای شما دو عید عظیم و بزرگ یعنی روز جمعه و غدیر را جمع کرده تا نیکی را در حق شما تمام کند و راه رشد و پیشرفتتان را نشان بدهد و ان دو عید تکمیل کننده یکدیگر هستند.»/938/پ201/ص
ارسال نظرات