۰۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۱۱۹۴۲۸
رییس مجلس شورای اسلامی:

توصیه های مراجع به خاطر دلسوزی و از موضع خیرخواهی است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مراجع تقلید همواره از سر دلسوزی و خیرخواهی توصیه هایی به مسؤولان و دولت ها ارائه کرده اند، گفت: روحانیان و مراجع دردمندانه مسائل و مشکلات را بیان می کنند و توصیه هایشان به خاطر دلسوزی و هدف شان اصلاح اوضاع است.
علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در همایش قرآن پژوهی و طب که با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی در سالن همایش دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، با تجلیل از خدمات علمی حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: ایشان یکی از برجسته ترین رجال دینی و دین شناسان به نام هستند و تجلیل از ایشان حرکتی ارزنده و پسندیده است و اینکه این کار در محیط دانشگاهی صورت می گیرد نیز قابل ارزش و ستایش است.

وی با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری همایش، ابراز داشت: تجلیل از شخصیت حضرت آیت الله مکارم شیرازی روشی مطلوب و پسندیده است که کمتر در گذشته شاهد بوده ایم، در گذشته غالبا از افرادی که در قید حیات بودند تجلیل نمی شد لکن در سال های اخیر این مساله باب شد.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حضرت آیت الله مکارم شیرازی از شخصیت های برجسته ای هستند که هم از این جهت باید مقام ایشان را تکریم کنیم و هم سیر زندگی و حضورشان در عرصه های مختلف بیانگر توجه خاص آنان به مشکل اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان است.

لاریجانی افزود: امروز بسیاری از نخبگان و تحصیلکردگان با اندیشه های ایشان انس دارند و دغدغه ایشان این بوده است که آثاری را بنویسند که مشکلات مردم به ویژه نخبگان و تحصیل کردگان را مورد توجه قرار دهند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تفسیر نمونه، هم جامعیت لازم را دارد و هم بیان آن ساده است، ایشان همچون شهید مطهری این دغدغه را داشته اند که مطالب را با بیان ساده و روان بنویسند که قابل فهم باشد، تفسیر نمونه مؤید این نکته است.

وی گفت: در این تفسیر از نوعی نوآوری نیز استفاده شده و از مغلق گویی پرهیز شده است، یکی از خصوصیات ایشان این است که کار جمعی را دنبال می کنند، روحیه ای که کمتر یافت می شود و همه اینها ارزشمند است.

رییس مجلس شورای اسلامی به حضور این مرجع تقلید در عرصه های مختلف دفاع از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: برداشت ایشان در حوزه انقلاب این بوده که هر کجا وظیفه ای احساس کرده اند پای آن ایستادند.

وی اضافه کرد: ایشان در اینکه شیعه را به عنوان مذهب اصلی در کشور بنا نهادند نقش اساسی داشتند، این فکر از کمیسیون ایشان به مجلس خبرگان قانون اساسی آمد و صحبت های ایشان نیز ناظر به همین مساله بود و در تدوین قانون اساسی نیز نقش اساسی داشتند.

لاریجانی افزود: حضرت آیت الله مکارم شیرازی در تکوین مدیریت حوزه و شورای عالی نیز نقش محوری داشته اند، افزون بر این در مسائل سیاسی و اجتماعی یک نگاه اعتدالی و واقع بینانه داشتند و الان نیز این روش و منش ادامه دارد.

رییس مجلس گفت: ایشان مسائلی که احساس می کنند را نصیحت گونه بیان می کنند به همین دلیل سخن و بیانشان دلنشین و اثرگذار است، چندی پیش ایشان به جوانان پیامی دادند که با بیانی زیبا بود و احساس ایشان به انقلاب را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: این مزاج اعتدالی برای کشور امر مهمی است، همیشه در قدرت وهمیات می تواند رسوخ کند، داشتن نگاه واقع بینانه می تواند این پوسته را از بین ببرد و نگاه ایشان در این زمینه نافذ و راه گشا است.

لاریجانی با بیان اینکه تجلیل از ایشان تنها تجلیل از یک شخصیت علمی نیست، بلکه احترام و تکریم هویت جمعی خودمان است، ابرازداشت: ما هر تفسیر و تبیینی راجع به مفهوم جامعه داشته باشیم باید بدانیم تشخص جامعه به هویت جمعی آن است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید هویت جمعی برای جامعه قائل باشیم، فرهنگ را عنصر مهم اجتماع دانست و تاکید کرد: جامعه ای که بنای آن بر تفکر مارکسیسم باشد از هم می پاشد، در حوزه تمدن غرب بعد از رنسانس وقتی رویکردشان به کنار گذاشتن معارف دینی از حوزه اجتماع شد دچار خلل ها و کاستی هایی شدند و نوعی به هم ریختگی در حوزه های تمدنی غرب را شاهد هستیم.

وی بحران خانواده و اخلاق و هویت در غرب را جدی ذکر و با بیان اینکه آموزه های دینی سعادت بخش است، تاکید کرد: امروز غرب با بحران های اخلاقی مواجه شده است و آنها خودشان به این مساله اذعان می کنند و این مساله نیز محصول بسنده کردن به پیشرفت است.

لاریجانی تصریح کرد: وقتی هویت جامعه بر پایه آموزه های دینی استوار باشد تک بعدی نخواهد بود و علت زوال بسیاری از جوامع را باید در تمرکزشان بر یک ارزش و نسیان از سایر ارزش ها دانست.

وی با بیان اینکه هویت سعادت محور همه حوزه های اجتماعی را دربرمی گیرد، اظهار داشت: جوامعی که هویت شان بر مبنای آموزه های سعادت محور استوار است سعادتمند و جاودانه هستند.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: مساله آیین اسلام موضوعی است که با همه ابعاد جامعه سر و کار دارد، بنابراین اگر می بینیم گاهی دچار قرائت های مختلف می شویم، آنچه می تواند ما را به هم متصل کند این است که باید از یک معنا برخوردار باشد و این جا است که جایگاه مراجع روشن می شود.

وی گفت: مراجع تقلید قرائت صحیح از اسلام را بیان می کنند، عاملی که می تواند ما را به هم متصل و از تفرقه جلوگیری کند همین موضوع است که از امام نشأت گرفته و ما را به نظام مرجعیت اسلامی می رساند که می تواند از برداشت های مختلف ما را به یک قرائت صیحح برساند.

رییس مجلس با تاکید براینکه مرجعیت در تفکر دینی بخشی از پیدایش جمعی ما است، تصریح کرد: اگر ما امروز از یک شخصیت و مرجع بزرگ تجلیل می کنیم، در واقع تمرکز پیدا کردن ذهن ما روی یک نکته اساسی است که می تواند جامعه را هم بسته تر کند.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در دهه های اخیر غرب آن را دنبال می کرد تخریب مرجعیت بود، گاهی افرادی از درون حمله می کردند و مراجع و روحانیت را تخریب می کردند و گاه با بحث های مختلفی که از بیرون داشتند و تهمت هایی که می زدند این کار را انجام می دادند.

وی بیان داشت: گاهی گروهک ها در جامعه این کار را می کردند، در اوایل پیروزی انقلاب با این مساله روبرو بودیم که این گروهک ها به دنبال جداسازی روحانیت و مرجعیت از مردم بودند، اما تفکر استقلال و مردمی بودن حوزه این شگرد را خنثی کرد و نقشه بدخواهان نقش برآب شد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: روحانیان و مراجع دردمندانه مسائل و مشکلات را درک می کنند توصیه های شان به خاطر دلسوزی است، هدف شان صلاح امت است، مال و مقامی از کسی نمی خواهند و اگر توصیه هایی به دولتمردان در ادوار مختلف کردند به خاطر صلاح ملت و امت بود نه چیز دیگر.

وی با تاکید براینکه روحانیت و مرجعیت درد و مشکل مردم را می داند و با فکر اسلامی به مداوای آن می پردازد، گفت: این امر و خصوصیت استقلال حوزه و روحانیت همه شگردها را باطل و خنثی کرده و این خصوصیت در بین فرق اسلامی در شیعه بارز است. /924/پ202/ج
ارسال نظرات