۰۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۱۱۹۵۷۳
محقق علوم اسلامی:

فقه سیاسی با ورود به عرصه تدریس رشد فزاینده می‌گیرد

خبرگزارس رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: بحث علمی از فقه سیاسی یک گونه دوراندیشی به همراه دارد و نشان می‌دهد که حوزه‌های علمیه به مسائل روز و آینده حساس هستند و شناخت کاملی از سوالات پیش رو دارند.
فقه سياسي


حجت‌الاسلام سید عبدالرضا دریاباری، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: سیاست از سوی برخی بد معنا شده و معادل فریب کاری عنوان شده است، اما امام خمینی(ره) معنای صحیحی از سیاست ارائه و نشان دادند دین اسلام با سیاست درهم‌تنیده است.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه فقه سنتی در مقابل فقه پویا قرار دارد، گفت: فقه پویا که مورد تاکید امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است پاسخگ‌وی دنیای امروز است.

وی گفت: بسیاری از مسائل در زمان پیامبر اکرم(ص) مطرح نبوده است اما این به معنای جواب نداشتن در اسلام نیست بلکه این وظیفه فقهای اسلامی است که با توجه به آموزه های دینی، پاسخی درخور ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه فقه پویایی که امام خمینی(ره) مطرح کردند به شرایط زمان و مکان و تغییر موضوعات توجه داشت: گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در مساله شطرنج، گرایش فقهی کارآمد خود را اثبات کردند.

این محقق علوم سیاسی بیان داشت: سیاست در فقه شیعی وجود دارد اما استخراج این مباحث نیازمند کار علمی و تلاش خستگی ناپذیر است تا این مباحث به صورت مدون و منقح درآید و رشته فقه سیاسی به صورت مستقل ایجاد گردد.

وی گفت: مقام معظم رهبری ضمن تاکید بر تحول حوزه های علمیه در شیوه درس و بحث و توجه به مسائل حکومت، خواستار ایجاد تخصص در زمینه فقه سیاسی شده‌اند تا به صورتی علمی به مسائل و مشکلات و سوالات حکومت پاسخ داده شود.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: درس‌‌های حوزه های علمیه باید از عمومیت فعلی خارج شود و در حوزه های متفاوت بحث و درس به صورت تخصصی و موشکافانه تر برقرار شود.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز مباحثی تحت عنوان فقه سیاسی در حوزه‌های علمیه وجود دارد و در مجامع آکادمیک و پژوهشگاه‌های حوزوی بحث و تحقیق می شود اما وارد شدن این مباحث در عرصه کرسی تدریس آثار بسیار ارزشمندتر و چشمگیرتری به همراه خواهد داشت.

وی گفت: افرادی که دارای جمود فکری هستند و نمی‌خواهند خود را با دنیای امروز تطبیق دهند، پیوسته سد راه طرح مباحث جدید شده اند اما مقام معظم رهبری تاکید دارند که باید جلوتر را نگاه کنیم و با نگاه به آینده، مباحث علمی را رهگیری کنیم.

این محقق علوم اسلامی گفت: اسلام دینی کامل است که تلاش‌های علمی محققان علوم اسلامی می‌تواند کارآمدی و جامعیت اسلام را بر همگان ثابت کند.

وی اظهار داشت: بحث علمی از فقه سیاسی یک گونه دوراندیشی به همراه دارد و نشان می‌دهد که حوزه های علمیه به مسائل روز و آینده حساس هستند و شناخت کاملی از سؤالات پیش رو دارند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات