۰۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۱۲۰۰۲۲
محقق علوم سیاسی:

مطالعات انجام شده در زمینه فقه سیاسی رضایت بخش نیست

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پزوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: کلیات فقه سیاسی در فقه حضرت امام خمینی(ره) بیان شده است، اما مباحث نو باید به کمک مبانی اصولی حضرت امام(ره) استنباط شود.
فقه سياسي


دکتر محمد پزشکی، عضو هیات علمی پزوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: فقه سیاسی در تمدن اسلامی، جایگاهی همچون فلسفه سیاسی در تمدن غربی دارد و در واقع فقه سیاسی از سویی مبانی و منابع را بیان می‌کند و از طرف دیگر، درخت اندیشه را متکفل است.
 
وی با اشاره به اینکه فقه سیاسی در میان شیعیان از زمانی مطرح شدکه عالمان شیعی با بحث‌های سیاسی درگیر شدند، گفت: در زمان هایی که حکومت عملا با عالمان و فقیهان شیعه مناسبت پیدا کرده است همچون دوران آل بویه، حکومت صفویه، قیام مشروطه و نهضت اسلامی مردم ایران در انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، محققان عرصه فقه هم به فقه سیاسی توجه کرده‌اند.
 
پزشکی با اشاره به اینکه نظر اندیشمندان بزرگ غربی موید گرایش جهانی به دین است، گفت: محققان علوم اجتماعی قرن بعدی را عصر پساسکولاریسم نامیده‌اند. حال باید پرسید در عصری که استقبال به دین شده است، حوزویان تا چه اندازه مباحث فقه سیاسی را بیان کرده اند و تا چه اندازه مباحث سیاسی را مورد تامل قرار داده اند.

وی با اظهار تاسف از اینکه امروز در حوزه فقه سیاسی حتی در مسائل مربوط به دولت و کشور خود نیز با سوالات زیادی روبرو هستیم، گفت: این عدم رشد و توسعه علم، گاهی هم به شیوه تربیت طلاب برمی گردد که در نظام آموزشی به تحقیق و پژوهش اهمیت کافی داده نشده است.
 
وی اظهارداشت: هنوز لایه های مسن و متوسط حوزه علمیه اعتقاد راسخی به این نوع مجال ها و مباحث ندارند، در نهایت شاید به علوم مهمی همچون فقه سیاسی به عنوان درس جنبی نگاه شود.

این محقق علوم اسلامی اظهار داشت: امروز باید تبادل فکری بین حوزه و دانشگاه ایجاد شود و این دو قشر دانش‌پژوه با ارتباط با یکدیگر مشکلات علمی را حل کنند.
 
وی بیان داشت: امام خمینی(ره) تنها به سرشاخه های بحث فقه سیاسی اشاره کرده‌اند و در ادامه، گفتمان امام خمینی(ره) از طریق شاگردان بلافصل و شاگردان بعدی منتقل شده است.

این محقق علوم سیاسی تاکید کرد: کلیات فقه سیاسی در فقه امام بیان شده است، اما مباحث نو باید به کمک به مبانی اصولی ایشان استنباط شود. /909/ت303/ع

ارسال نظرات