۰۸ دی ۱۳۹۰ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۱۲۰۰۴۲
آیت الله کعبی:

ترویج معارف مهدوی از عقاید انحرافی و خرافی جلوگیری می کند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تکیه بر حدس و گمان، تاثیرپذیری، تبعیت از امیال و هواهای نفسانی، تعصب های بیجا، شتاب زدگی و اظهار نظر و قضاوت زودهنگام راجع به افراد را از جمله عوامل لغزش برشمرد و ترویج معارف ناب مهدوی را در جلوگیری از عقاید انحرافی و خرافی بسیار مؤثر عنوان کرد.
آيت الله کعبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پنج شنبه شب در نشست بصیرت و جامعه مهدوی که از سوی مؤسسه آینده روشن برگزار شد، با تاکید بر اینکه معارف مهدوی نیاز به روشنگری دارد، ابراز داشت: اگر ما بتوانیم پایه های معارف مهدوی را بر اساس مسلمات و بدیهیات اندیشه دینی، معارف اهل بیت و پایه های هستی شناسانه و انسان شناسانه بنا کنیم، حرکت به سمت جامعه مهدوی در بعد تئوری و عملی شتاب می گیرد.

آیت الله کعبی با بیان اینکه ترویج معارف ناب مهدوی از عقاید انحرافی و خرافی جلوگیری می کند، انتظار فرج را از افضل اعمال دانست و تاکید کرد: در عصر غیبت شیعیان و ولایت مداران با ویژگی بصیرت و خرد ورزی از سوی ائمه(ع) ستوده شده اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه جایگاه عقل، معرفت و بصیرت در معارف مهدوی جایگاه ارزشمندی است و باید در این حوزه مطالعات نظری و رویکرد عملی داشته باشیم، تصریح کرد: معارف مهدوی پیش نیازهایی دارد و کسی که احاطه به فلسفه تاریخ و سنت های الهی حاکم بر جامعه و تاریخ نداشته باشد، نمی تواند مسائل و اخبار مهدویت را به خوبی تجزیه و تحلیل کند.

آیت الله کعبی با تاکید بر اینکه باید در حوزه معارف مهدویت با بصیرت ورود پیدا کنیم، این مساله را در جلوگیری از انحرفات بسیار مؤثر عنوان کرد و گفت: منشا و علت بروز فتنه ها در عصر غیبت نداشتن معرفت نسبت به اسلام ناب محمدی و معارف اهل بیت است.

وی یکی از راه های برون رفت از فتنه را به دست آوردن شناخت جامع از اسلام ناب دانست و ابراز داشت: از ابتدای انقلاب تاکنون منشا تمام فتنه ها وجود جریان های التقاطی و انحرافی بوده که می خواستند اسلام را به شکل دیگر بفهمند در حالی که تفسیر به رای از اسلام ارائه می دهند.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به فتنه 88 یکی از ریشه های فتنه را نداشتن بصیرت اعتقادی ذکر کرد و گفت: پشتوانه بصیرت سیاسی، بصیرت اعتقادی است و همواره باید سعی کنیم بصیرت اعتقادی و اخلاقی خود را ارتقا دهیم.

آیت الله کعبی شناخت ماهیت انقلاب اسلامی را امری مهم ارزیابی کرد و گفت: امام این نگاه را تبیین کردند که با ولایت فقیه می توان به جامعه مهدوی نزدیک شد، متقدمین کلامی نیز در کتب شان این نگاه را داشته اند.

عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه نگاهی که جدایی دین از سیاست را ترویج می کند به انحراف می انجامد، خاطرنشان کرد: یکی از الزمات نجات از فتنه در عصر غیبت شناخت ماهیت انقلاب اسلامی است و بدون این مهم نمی توانیم جامعه مهدوی را بشناسیم و به این سمت و سو حرکت کنیم.

وی داشتن معیارهای جامع برای شناخت حق از باطل را ملاک دیگر در راستای نجات از فتنه ها دانست و خاطرنشان کرد: نمی شود کسی ادعای ولایت بکند و با دشمنان دین و اسلام سر یک سفره بنشیند.

آیت الله کعبی اضافه کرد: اگر انسان مرزهای دوست و دشمنی را به هم بزند این موضوع باعث می شود که حق و باطل را نتوان به درستی تشخیص داد و در نتیجه انسان در فتنه سقوط می کند.

وی افزود: معیار دیگر در بصیرت افزایی شناخت جریان های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی فعال است و اگر کسی این جریان ها را نشناسد و ساده لوحی کند در فتنه ها دچار سقوط می شود.

این استاد حوزه علمیه قم تکیه بر حدس و گمان، تاثیرپذیری، تبعیت از امیال و هواهای نفسانی، تعصب های بیجا، شتاب زدگی و اظهار نظر و قضاوت زودهنگام راجع به افراد را از جمله عوامل لغزش برشمرد.

آیت الله کعبی عامل بعدی سقوط در فتنه را گذشته نگری دانست و ابراز داشت: بعضی ها با گذشته زندگی می کنند، در حالی که انسان بایستی همگام با تحول و مسائل انسان و عندالزوم گذشته را اصلاح کند.

وی اضافه کرد: بعضی ها در سال 90 افراد را بر اساس شخصیت شان در سال 60 ارزیابی می کنند که این نوع قضاوت کردن خود یکی از عوامل اشتباه و سقوط است.

استاد حوزه و دانشگاه مطلق گرایی، فرد گرایی و آمیختگی حق و باطل را از دیگر عوامل سقوط در فتنه عنوان و تصریح کرد: در فتنه مقداری از حق و باطل ممزوج می شود و همین مساله نیز تشخیص را برای افراد مشکل و دشوار می کند.

آیت الله کعبی با تاکید بر اینکه باید نگاه جامعی به مقوله فتنه داشته باشیم، قشری گرایی و تعلق به مظاهر دنیوی را از دیگر عوامل سقوط و لغرش در فتنه دانست و شناخت جامع معرفتی و ماهیت انقلاب و معارف اسلامی، بصیرت دینی پیدا کردن، شناخت سنت های حاکم، شناخت لغزش گاه های فکری و عملی و تقوا را از جمله عوامل نجات از فتنه ارزیابی کرد.

وی اضافه کرد: کسانی که تزشان اسلام منهای روحانیت است، حرکت شان فاقد حجت شرعی است، همچنین کسانی که از ولی فقیه پیروی نمی کنند حجت شرعی ندارند و در فتنه ها دچار سقوط می شوند.

آیت الله کعبی در بخش دیگری از این نشست پاسخگوی سؤالات حاضران بود و در پاسخ به سؤالی در خصوص انتخابات مجلس شورای سلامی تاکید کرد: پیامی که از حماسه نهم دی ماه می گیریم این است که انتظار این است که رای مردم با بصیرت و بر پایه آگاهی و معیار باشد.

وی با بیان اینکه مجلس در نظام مقدس اسلامی جایگاه و نقش بسیار تاثیرگذاری دارد، افزود: امیدوارم ما به سمت مجلسی اسلامی، عدالت گرا، پاکدست، خادم محرومان، بصیر، انقلابی و ارزش مدار و ایستاده در مقابل استکبار و شیاطین و دشمنان ملت برویم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: مجلس آینده باید بتواند برنامه ششم توسعه و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را اجرایی کند و چشم انداز بیست ساله نظام را در بخش های مختلف محقق و عملیاتی نماید.

عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: رای دادن مردم در انتخابات نباید بخشی، محلی، قومی، صنفی، گروهی و سلیقه ای و ذوقی باشد، بلکه باید برپایه شناخت باشد و مجلس نیز باید عصاره فضائل ملت ایران و از تراز 9دی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تدابیر رهبر معظم انقلاب را عامل مهم برون رفت کشور از فتنه دو سال قبل دانست و با ذکر نقل قولی از سید حسن نصرالله گفت: ایشان مدیریت عالی رهبری معظم انقلاب را در گذر از فتنه 88 ستودند و تدابیر داهیانه ایشان را ستایش کردند. /924/پ202/ج
ارسال نظرات