۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۱۲۱۳۳۵
محتوای تبلیغ (19)؛

شیوه های تبلیغ در احادیث

خبرگزاری رسا ـ کتاب«شیوه های تبلیغ در احادیث» از سری کتاب‌های «مهارت افزایی تبلیغی» در چهار گفتار با هدف پیشبرد اهداف دینی و تجهیز مبلغان و ارتقای سطح مهارت های تبلیغی آنان منتشر شده است.
شيوه هاي تبليغ در احاديث


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «شیوه های تبلیغ در احادیث» از سری کتاب های«مهارت افزایی تبلیغی»، ویژه مبلغان باهدف پیشبرد اهداف دینی و تجهیز مبلغان و ارتقای سطح مهارت های تبلیغی آنان از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، این کتاب در چهار گفتار بایسته های تبلیغ در روایات، اولویت های تبلیغی در روایات، روانشناسی تبلیغ در روایات و آسیب شناسی تبلیغ در روایات، تدوین شده است و به باید ها و نباید های تبلیغ از دیدگاه روایات اهل بیت(علیهم السلام)‌ پرداخته است.

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:«تبلیغ و مباحث مربوط به آن برای یک عالم دینی، امری ضروری به شمار می آید؛‌زیرا به فرمان قرآن کریم،‌عالم دینی با هجرت از موطن خویش و با تحمل کردن رنج سفر به حوزه های علمیه می رود تا علم دین بیاموزد و در نهایت، به میان قوم خود بازگردد و آموخته های خود را به مردم می آموزد.

بنابراین،‌تبلیغ برای دانش آموختگان حوزه های علمیه، وظیفه ای قرآنی به شمار می رود. از سوی دیگر، شیوه ارتباط عالم دینی با مردم و چگونگی انتقال علوم الهی و شیوه ابلاغ پیام پیشوایان دینی که از گذشته نیز از ظرفیت های زیادی برخوردار بوده، امروزه به یک دانش مهم تبدیل شده است.

از ویژگی های عصر حاضر، سرعت انتقال اطلاعات و تغییر شیوه ارتباط و اطلاع رسانی است. در گذشته، یک عالم دینی برای آن که مبلغی موفق و توان‌مند باشد و شنوندگان زیادی داشته باشد، کافی بود که فن خطابه را بداند،‌ولی امروزه این اندازه از توان‌مندی کفایت نمی کند.

امروزه مبلغی موفق است و می تواند شنوندگان زیادی داشته باشد که نکات زیر را رعایت کند:
‌1- فنون نوین برقراری ارتباطات؛‌ 2- شیوه صحیح انتقال پیام و اثر گذاری بر مخاطبان؛‌ 3- شیوه استفاده از تکنولوژی و ابزارهای جدید و مؤثر آموزشی و تبلیغی؛‌ 4- جاذبه های رفتاری و گفتاری؛ 5- اولویت های تبلیغ؛‌ 6- آسیب های تبلیغ.

اموری از این قبیل به قدری اهمیت دارد که بی اعتنایی به هر یک، موجب هدر دادن زمان و امکانات خواهد شد. خوش‌بختانه پیشوایان معصوم(علیه السلام)‌به عنوان پیش‌گامان الگوهای تبلیغی،‌به بیانی زیبا به هر کدام از این امور تأکید کرده اند».

شایان ذکر است، کتاب«شیوه های تبلیغ در احادیث»، به صورت موجز و گویا، به بررسی باید ها و نباید های تبلیغ در روایات اهل بیت(ع) می پردازد.

گفتنی است، اصول و شیوه های استفاده از احادیث و معرفی منابع حدیثی، روانشناسی و مهارت های رفتاری در تبلیغ غیر مستقیم،‌ شیوه های معاشرت با کودکان و نوجوانان، روش ها و گرایش های تفسیری قرآن کریم، معرفی تفاسیر و سطح بندی آن، مهارت های برنامه ریزی، شیوه ها و فنون تبیین احادیث برای کودکان و نوجوانان، شیوه اردوداری و شیوه های تبلیغ در قرآن کریم، عنوان دیگر کتاب های این مجموعه ده جلدی است.

کتاب«شیوه های تبلیغ در احادیث»،‌ که از سوی«فرج الله هدایت نیا»گردآوری شده است، در شمارگان 5000 نسخه، به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در پاییز 1390 منتشر شده است./919/ن601/ع

ارسال نظرات