۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۱۲۲۷۷۶

مبانی دینی انتخاب اصلح در مشهد تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ مبانی دینی انتخاب اصلح در نشست مجمع مطالبه مردمی مشهد تبیین شد.
حجت الاسلام محمد جواد نظافت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدرسه علمیه الحجة مشهد شب گذشته در دومین نشست انتخاباتی مجمع مطالبه در مسجد صنعتگران به تبیین مبانی انتخاب اصلح از منظر دین پرداخت و گفت: الفبای اولیه مسلمانی این است که بی توجه به مسلمانان و بی دغدغه نباشد و یکی از راه های این توجه، اهمیت دادن به انتخابات واحساس تکلیف کردن است.

وی افزود: اصلحیت یک امر نسبی است لذا به طور واقعی تحقق نمی یابد بلکه می بایست به آرمان ها و قله ها توجه داشته باشیم و افردی که به این قله ها نزدیک تر هستند؛ از جمله ویژگی های اصلح، افکار و روحیات اوست.

حجت الاسلام نظافت تصریح کرد: حضرت علی(ع) در نامه ای به فرمانداران، ضمن اینکه با بیان عبارت عبدالله در آغاز نامه، همه چیز را در قالب بندگی می بینند، می فرمایند «کسی که وارد صحنه می شود باید نقش خود را بندگی خدا ببیند.» یکی از جلوه های بندگی، ورود به عرصه انتخاب در زمینه های مختلف مثل ازدواج و عبادت و تحصیل و .... است، اگر کسی چنین دیدی داشته باشد عدالت را برای همه می خواهد نه فقط برای نزدیکان خود.

استاد حوزه علمیه مشهد، وام دار کسی نبودن و امادگی برای تحمل سختی ها را از لوازم اجرای عدالت عنوان و خاطرنشان کرد: تنفر انسان از ظلم مهم است؛ عده ای عدالتخواهی شان تنها زمانی است که به خودشان ظلم می شود. کسی که نماینده می شود، خود و خانواده اش برای اجرای عدالت دچار سختی می شوند وگرنه تا درکی از درد مردم نداشته باشند نمی توانند ان طور که باید خدمت کنند.

وی با بیان اینکه گاهی حتی لبخند به یک مسوول هم رشوه محسوب می شود، ابراز داشت: فرد اصلح که در حکومت دینی و در قالب قانون عمل می کند، از هر روشی برای تبلیغ استفاده نمی کند.
وی ادامه داد: به فرموده امام علی(ع) در نهج البلاغه، ما در روزگاری هستیم که مردم پیمان شکستن را زیرکی می دانند وجاهلان این افراد را قبول دارند. در حالی که کسانی که به خاطر خدا و برای ترویج ارزش ها وارد عرصه می شوند دینشان را فدای انتخاب شدن نمی کنند.

حجت الاسلام نظافت یاداور شد: از دیگر ویژگی های اصلح این است که از فساد و بی عدالتی رنج می برد و به دنبال اصلاح امر است اما نه به قیمت فاسد شدن خودش.

وی با اشاره به این سخن حضرت علی(ع) که اگر خیانت بد نبود، من از همه سیاستمدارتر بودم، افزود: اصلح، رقابت انتخاباتی را عرصه رقابت برای بهشتی شدن می داند. در عین حال ابله هم نیست که نفهمد خیانت چیست بلکه باید بداند فسق وفجور چیست و انجام ندهد.

مدیرمدرسه علمیه الحجة مشهد تصریح کرد: اگر کسی بنده خدا باشد، از بندگی غیرخدا آزاد بوده و تحت تأثیر حرف های مردم نیست،اصلح به رضایت خدا توجه دارد نه میل مردم. این یک مصیبت است که برخی کاندیداها وقتی نماینده می شوند به فکر این هستند که دوره بعد هم انتخاب شوند و این سبب می شود در کارکردشان در مجلس دچار انحراف و ملاحظه کاری شوند.

حجت الاسلام نظافت با اشاره به اهمیت ولایت مداری فرد اصلح، اظهار کرد: اصلح، رضایت مردم را در نظر دارد اما به شرطی که به حق لطمه نزند. همچنین عرصه انتخابات را یک میدان مبارزه می داند؛ مبارزه سبب می شود انسان نجات پیدا کند، وقتی انسان دغدغه دارد، خدا راهش را به او نشان می دهد.

وی گفت: اصلح کسی است که نمی خواهد به هر قیمتی پیروز شود و نسبت به بیت المال حساس است، برای امربه معروف و نهی از منکر برنامه دارد خصوصا بزرگ ترین منکر که اسراف است. هوای توده مردم را (به شرطی که خواسته هایشان به حق باشد) دارد.

حجت الاسلام نظافت حضور اجتماعی را از دیگر شاخصه های فرد اصلح برشمرد وافزود: فرد اصلح با حضور در اجتماع برای خودش عقبه درست می کند و از مردم مشورت می گیرد.

وی با تأکید براینکه اصلح بهانه دست دشمن نمی دهد و دشمن را امیدوار نمی کند، ادامه داد: اگر با رسانه های بیگانه مصاحبه انصاف را رعایت می کند و زبان به درد دل نمی گشاید؛ حضرت علی(ع) می فرماید هرکه درد دلش را به مومن بگوید به خدا شکایت کرده و هر که به دشمن بگوید از خدا شکایت کرده است.

وی با اشاره به این فرموده امام علی(ع) که با کشتی های نجات، موج های فتنه را بشکافید، حق، عدل و عقل را سه معیار مهم تصمیم گیری ها دانست و گفت: اصلح، به مسوولیت به عنوان یک امانت می نگرد، کسی امانت دار است که ظاهر و باطنش یکی باشد زیرا کسی که خود را در جایگاهی قرار دهد که لیاقتش را ندارد، ملعون است. همچنین اگر کسی طرح داشت و رأی نیاورد،باید آن را بدهد به کسانی که رأی اورده اند تا برای اصلاح امور مردم استفاده شود.

وی با بیان اینکه رأی ما امانت است وامانت را باید به اهلش سپرد، افزود: پنهان کاری تنها زمانی اشکال ندارد که برای مصالح مسلمین باشد و گرنه همه چیز یک کاندیدا باید شفاف وروشن باشد.

وی، غیرت و بصیرت و پرهیز از مواضع تهمت را از دیگر شاخصه های کاندیدای اصلح در نهج البلاغه برشمرد و گفت: مجلس، عصاره فضیلت های ملت است و نماینده ملت باید اهل معنویت و تقوی باشد./930/پ202/ص
ارسال نظرات