۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۱۲۳۵۰۶
محتوای تبلیغ (24)؛

شیوه‌های تبلیغ در قرآن

خبرگزاری رسا ـ کتاب «شیوه های تبلیغ در قرآن» از سری کتاب‌های «مهارت افزایی تبلیغی» در پنج فصل با هدف پیشبرد اهداف دینی و تجهیز مبلغان و ارتقای سطح مهارت های تبلیغی آنان منتشر شده است.
شيوه هاي تبليغ در قرآن


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب « شیوه های تبلیغ در قرآن » از سری کتاب های «مهارت افزایی تبلیغی»، ویژه مبلغان باهدف پیشبرد اهداف دینی و تجهیز مبلغان و ارتقای سطح مهارت های تبلیغی آنان از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، این کتاب در پنج فصل به کلیات، بایسته های تبلیغ در قرآن، اولویت های تبلیغ در قرآن، روش شناسی تبلیغ درقرآن و آسیب شناسی تبلیغ در قرآن پرداخته است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: «اصولا برای انجام هر کاری، روش خاصی وجود دارد و یکی از شرایط موفقیت در هر کاری، انتخاب روش و اسلوب صحیح است. در غیر این صورت، نتیجه مطلوب نخواهد داشت و حتی ممکن است نتیجه منفی داشته باشد. سرعت و پیشرفت دانش در دوره جدید تا حدود زیادی مرهون روش ها است.

موفقیت بالای بعضی اشخاص در حرفه خود در مقایسه با دیگر اشخاص همان حرفه نیز تا حدود زیادی به انتخاب روش صحیح مربوط می شود. برای مثال، به دلیل تفاوت روش کار، پزشکان، بعضی از آنان بسیار موفق تر از دیگران هستند یا در زمینه کتاب خوانی، بعضی اشخاص در مقایسه با دیگران، در زمان کوتاه‌تر، مطالب بیشتری از یک کتاب دریافت می کنند و این به دلیل در پیش گرفتن روش صحیح کتاب خوانی و آگاهی به فنون تند خوانی است.

تبلیغ نیز از این قاعده مستثنا نیست. تبلیغ به معنای آگاه ساختن مردم، معتقد ساختن و متمایل کردن آنان به یک پیام، اسلوب و روش صحیح لازم دارد. تبلیغ تنها با روش صحیح، موفقیت آمیز خواهد بود. مبلغان باید ابتدا با فنون صحیح ارتباط با مردم و روش های مؤثر اثرگذاری آشنا شوند. پس از آن به میان مردم بروند و به تبلیغ بپردازند. اگر روش نادرستی را برگزینند، در خوش بینانه ترین حالت، برای رسیدن به مقصود خود باید زحمت بیشتری بکشند و زمان بیش‌تری را صرف کنند. انتخاب روش نادرست در تبلیغ حتی ممکن است اثر منفی نیز داشته باشد.

بحث روش شناسی با بحث مخاطب شناسی مرتبط است، از این جهت که مبلغ برای انتخاب روش مناسب تبلیغی، نخست، باید مخاطب خود را به درستی بشناسد».

گفتنی است، روانشناسی و مهارت های رفتاری غیر مستقیم، شیوه های معاشرت مبلغ با کودکان و نوجوانان،‌ شیوه های تبلیغ در احادیث، روش ها و گرایش های تفسیری قرآن کریم، معرفی تفاسیر و سطح بندی آن، مهارت های برنامه ریزی، شیوه ها و فنون تبیین احادیث برای کودکان و نوجوانان، اصول و شیوه های استفاده از احادیث و معرفی منابع حدیثی و شیوه اردو داری، عنوان دیگر کتاب های این مجموعه ده جلدی است.

کتاب« شیوه های تبلیغ در قرآن »،‌ که از سوی«فرج الله هدایت نیا»گردآوری شده است، در شمارگان 5000 نسخه، به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در پاییز 1390 برای دومین بار، منتشر شده است./919/ن601/ع

ارسال نظرات