۰۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۱۲۳۹۲۳
رییس مجلس شورای اسلامی:

در امور سیاسی باید با محوریت رهبری حرکت کنیم

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای، واگرایی سیاسی در داخل کشور را یکی از مهم ترین خواسته ها و شگردهای دشمنان و بدخواهان نظام اسلامی دانست.
علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در گردهمایی ائمه جماعات مساجد استان قم که در سالن همایش های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، به تحلیل مسائل مختلف کشور پرداخت.

وی با بیان اینکه در خصوص مسائل کلان کشور باید به چندین نکته و مؤلفه توجه کرد، گفت: مساله نخست شرایط بین المللی نظام اسلامی است، هیچ زمانی وضع ما این گونه نبود، امروز آمریکایی ها به سمت ایران دندان تیز کرده اند و حرف های گنده تر از تحریم و غیر آن می زنند.

نماینده مردم قم در مجلس مسائل هسته ای را تنها بهانه ای برای غربی ها دانست و با بیان اینکه نوع دفاع ما از مردم مظلوم فلسطین بازی آنها را به هم زده است، تاکید کرد: آنها از این مساله حیران هستند البته ایران آن گونه که مقام معظم رهبری تاکید کردند شفاف در مورد دفاع از فلسطین موضع دارد.

لاریجانی مسائل منطقه ای که در یکسال اخیر اتفاق افتاد را عامل دیگر موضع گیری آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: آنها از ماشین پرتحرک امت اسلامی عقب افتاده اند و این حرکت پر شتاب نهضت های بالغی را ایجاد کرده است و آنها هرچه مانع ایجاد می کنند نمی توانند کاری بکنند آنها به خوبی می دانند که مبدا این انقلاب ها جمهوری اسلامی ایران است و از این رو با لابی به سمت تحریم ایران رفتند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حوادث منطقه ای دو قسمت منفی و مثبت دارد، افزود: قسمت مثبت حرکت نهضت های اسلامی این است که توان تفکر اسلامی را بالا برد. متاسفانه گاهی به دلیل بدسلیقگی، برخی ها در داخل کشور این مساله را درک نمی کنند و البته جمهوری اسلامی در این خصوص داهیانه عمل کرد.

وی اضافه کرد: قسمت منفی، کشورهای مرتجع منطقه هستند که دست به دست هم داده اند تا جلوی انقلاب ها را بگیرند، الان دنبال ستیز و اختلاف افکنی هستند تا اذهان را متفرق کنند گاهی نیز با برخی کشورها لابی می کنند و ما به این مساله آگاه هستیم.

وی ملتهب نشان دادن وضعیت کشور و به رخ کشاندن نوعی واگرایی در داخل کشور را شگرد استکبار دانست و گفت: اوباما وقتی نوساناتی در بازار طلا و ارز ما به وجود آمد حرف بی ادبانه ای زد.

نماینده کنونی مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از نظر درونی وضعیت اقتصادی ما نکات مهمی دارد و از برخی جهات پیشرفت های خوبی داشته و داریم، افزود: در برخی عرصه ها نیز ضعف داریم که باید شناخت، قبول کرد و در راستای رفع آن قدم برداشت.

با داشتن استراتژی اصولی می توانیم به خوبی مشکلات را حل کنیم

وی گفت: طرح مسکن مهر طرح درست و داهیانه ای است، توجه به نقاط محروم مساله بسیار ارزشمندی است و همچنین مساله توجه به عدالت از جمله نقاط مثبت است که نشان می دهد جهت گیری درست است.

رییس مجلس در عین حال با بیان اینکه ما نقاط ضعفی داریم، تورم و بیکاری را از این دست مشکلات دانست و گفت: گرانی مشکل کلان اقتصاد کشور است، در چند ماه اخیر این مشکل به شدت مردم را آزرده کرده و باید برای آن راه حل پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه از نظر فرهنگی نیز نقاط قوت و ضعفی داریم، تاکید کرد: فرهنگ اصیل روحانیت و تشیع به همان شکل ریشه ای آن باید ادامه یابد، بعضی از خرافه گرایی ها و عرفان های کاذب و دکان هایی که درست شده ضعف است و نباید وجود داشته باشد.

واگرایی سیاسی خواسته دشمنان نظام است

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: جریان بین المللی با تمام ابزار دنبال این هستند که فرهنگ دینی در کشور را تضعیف کنند، آنها با بهره گیری از امکانات رسانه ای می خواهند نوعی واگرایی های سیاسی ایجاد کنند.

وی افزود: برخی پدیده های اجتماعی از جمله اعتیاد و بدحجابی نیز در جامعه وجود دارد که بحرانی نیست، اما بالاخره مشکل است و باید برای آن راه حل پیدا کرد.

لاریجانی با بیان اینکه ما در حوزه سیاست مساله چالشی مهمی نداریم، ابراز داشت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری هوشمند هستند و علما و دانشمندان نیز وظیفه خود را به درستی انجام می دهند، اگر هم چالشی داشته ایم قابل حل بوده است، داستان فتنه و انحراف مساله ای نیست که در مقابل هیمنه انقلاب چیزی باشد.

وی تاکید کرد: مردم به رهنمودهای راهنمای خود توجه دارند و اینها عددی نیستند که بتوانند در مقابل آن باشند، اینها قدرت دندان گیری نیستند و قدرت ملت به مراتب قوی تر از این حرف ها است.

لاریجانی افزود: تمام زوری که استکبار می زند برای این است که نشان دهد نوعی واگرایی در داخل کشور است، ملت در 22 بهمن پاسخ قوی به آنها داد و امیدوارم شاهد حضور پررنگ مردم در 12 اسفند نیز باشیم.

وی با بیان اینکه تمام تلاش دشمنان این است که حضور مردم در انتخابات کمرنگ و سرد باشد، بیان داشت: آنها می خواهند اگر حضور مردم کمرنگ باشد این مساله را علم کنند و بگویند مبدا انقلاب های منطقه وضعیتش این گونه است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر این انتخابات پر فروغ و با حضور پرشور مردم باشد، حریف را پس زده ایم، این انتخابات علاوه بر اینکه برای نظام وجهه ساز است از نظر امنیتی نیز بسیار اثرگذار است.

نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنیم

وی با بیان اینکه ما باید قبول کنیم نقاط قوت و نقاط ضعفی داشته ایم و باید در صدد تقویت و رفع آن تلاش کنیم، اظهار داشت: حل این مشکلات راه حل علمی دارد، این گونه نیست که لا علاج باشد، تحریم ها را می توان به فرصت تبدیل کرد به شرطی که استراتژی درستی داشته باشیم و راه آن نیز توجه به تولیدات داخلی است.

لاریجانی واردات زیاد را سم مهلک برای کشور دانست و گفت: بارها رهبری در این باره تذکر داده اند، ما در مجلس قانون تصویب کرده ایم و باید بدانیم اگر به تولید داخل توجه کنیم مشکل بیکاری و تورم نیز حل می شود.

وی اضافه کرد: تا تولید داخل را افزایش ندهیم نمی توانیم اشتغال ایجاد کنیم و جلوی تحریم ها بایستیم، باید از نقدینگی زیاد جلوگیری کنیم، طرح هدفمند کردن یارانه ها طرح بسیار خوبی است منتهی باید به درستی اجرا شود، این طرح می بایست با شیب ملایم اجرا می شد اما متاسفانه این گونه عمل نشد و در نتیجه نقدینگی منجر به تورم گردید.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی معتقد است این طرح باید با گام های آهسته تر که فشار روی مردم نیاید اجرا شود، اصل آن درست است اما شیوه اجرا مورد بحث است. مسائل اقتصادی از اموری نیست که فرمان را از این طرف به آن طرف بچرخانیم، باید سیاست اصولی داشته باشیم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگی باید تمرکزمان روی مسائل دینی باشد، ابراز داشت: هر کجا مدرسه علمیه داشته ایم مسائل فرهنگی خوب بوده است، اگر این فکر و توجه به مساجد و مدارس علمیه افزایش یابد بسیار خوب خواهد بود، باید مساجد محور کار فرهنگی قرار گیرد و ما در مجلس برای توسعه مدارس علمیه و رونق مساجد مصوبات خوبی داشته ایم و اعتبارات خوبی را اختصاص داده ایم.

باید دعواهای خرد را کنار گذاشت

علی لاریجانی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه نباید دولتی شوند اما در ساخت و ساز دولت ها می توانند به حوزه کمک کنند، بیان داشت: مجلس اعتبارات خوبی را جهت احداث مدارس علمیه و همچین توسعه مساجد و فرهنگ قرآنی اختصاص داد، باید در هزینه های آب و برق و گاز مدارس علمیه و مساجد تخفیفاتی در نظر گرفته شود.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در خصوص مسائل سیاسی نیز از نظر دیپلماسی باید فعال باشیم، در حوزه داخل بیشتر همت خود را باید بگذاریم که همگرایی حول تفکرات رهبری شکل گیرید، دعواهای خرد را باید کنار گذاشت اگر این انجام شود دشمن با صفوف به هم پیوسته مواجه می شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید تلاش کنیم مسائل خرد را کنار بگذاریم تا انشعابات به وجود نیاید، اظهار داشت: باید راه ما روشن باشد، مسیر ما باید مسیری باشد که روحانیت و مرجعیت تبیین کرده اند، ما ضررهای بسیار از افکار روشنفکر مآبانه داشته ایم که راه خود را از روحانیت جدا کردند. برخی از روشنفکران مثل مرحوم شریعتی نیز کمکی به عمق فکر اسلامی جامعه و مردم نداشتند.

وی ادامه داد: آنچه می تواند کشور را از نظر سیاسی به پیش ببرد، حرکت با محوریت مقام معظم رهبری و همگرایی جریانات سیاسی است، از نظر فرهنگی نیز مسیر باید همان مسیری باشد که حوزه و مراجع ترسیم کرده اند، ما امور بدلی زیادی داشته ایم که به نتیجه نرسیده ایم و نباید دوباره این راه نادرست را تکرار کرد.

باید برای رفع عقب ماندگی های قم تلاش بیشتری صورت گیرد

لاریجانی در ادامه با اشاره به اینکه قم عقب ماندگی های بسیاری داشته است، گزارشی از وضعیت این استان و مشکلات مربوطه ارائه کرد و گفت: مساله تامین آب قم به سادگی قابل حل نبود، با دستور و عنایت مقام معظم رهبری این مشکل حل شد و اگر آب در تابستان پمپاژ نمی شد آب قطع می شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر برای اشتغال قم فکری نشود معضلاتی ایجاد می شود، خاطرنشان کرد: وجهه فرهنگی و دینی قم نباید سبب غفلت از توجه به صنعت شود، رونق سرمایه گذاری در عرصه صنعت می تواند به حل مشکلات کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه برای جبران عقب افتادگی های قم باید با شتاب حرکت کنیم، گفت: در گذشته توجهی به قم نشد، بعد از انقلاب اسلامی توجه شد اما این روند سرعت خوبی نداشت، الان خوب است و باید سعی و تلاش بیشتری بکنیم تا شاهد رفع مشکلات باشیم. /924/پ201/ج
ارسال نظرات