۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۱۲۴۹۱۷
آیت الله صافی گلپایگانی:

هویت اسلامی با تعظیم مساجد حفظ می شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با تاکید بر اهمیت حفظ هویت اسلامی افزود: تعظیم مساجد موجب پیشرفت شعائر اسلامی و حفظ سنت های اسلامی می شود.
 آيت الله صافي گلپايگاني آيت الله صافي گلپايگاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید، پیش از ظهر امروز در جمع اعضای ستاد عالی هماهنگی و نظارت درکانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، حیات دینی و اجتماعی انسان را در ارتباط با مسجد دانست گفت: حفظ هویت اسلامی بسیار اهمیت دارد و اگر مسجد تعظیم شود همه شعائر اسلامی هم پیشرفت می کند.

ارتباط با مسجد موجب بصیرت می شود

وی با تبیین اینکه مسجد محل اجتماع مردم است، اظهار داشت: اجتماع دینی یعنی هر اجتماعی که برای یک جامعه دینی و متدین لازم است.

این مرجع تقلید به با تاکید بر اینکه باید کاری کنید که مردم نسبت به مسجد اقبال داشته باشند، گفت: کسانی که در مسجد رفت و آمد دارند از جهت معرفت و بصیرت دینی با دیگران بسیار متفاوت اند؛ باید کاری کرد که خانه اول مردم و مرکز رجوع مردم در هر شهری مساجد باشند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی همه خیرات و برکات را ریشه در مسجد دانست و تصریح کرد: انسان سازی در مسجد صورت می گیرد، کسی که مسجد نمی رود نمی شود گفت که انسان خود ساخته ای است.

جذب جوانها مجوز انجام هر کاری در مساجد نیست

وی هنر را در مساجد به عبادت و بندگی و استفاده از آیات و روایات و اخلاق حمیده عنوان کرد و گفت: اگر هنر در مساجد مفهومی غیر از این داشته باشد خطرناک است؛ متاسفانه گاهی دیده می شود که برخی کارهایی که به مسجد ارتباطی ندارد در آنجا به بهانه جذب جوانها انجام می شود. این لغرش ها برنامه مسجد نیست، برنامه مسجد اسلام است.

این استاد خارج فقه و اصول برنامه اصلی مساجد را بعد از عبادت و نماز، علم آموزی و مباحثه دانست و بیان داشت: در مسجد مدینه حلقه های دینی تشکیل می شد و مردم استفاده می کردند؛ معاویه به نماینده اش در مدینه گفته بود در مسجد مدینه هر حلقه ای که وسیع تر بود و مورد استقبال مردم و بزرگان بود آن حلقه حسین بن علی علیه السلام است.

این مرجع تقلید پیشرفت روز افزون در ساخت و ساز مساجد در جهان را نشانه اقبال مردم دنیا به دین اسلام و تشیع دانست و گفت: سنت های اسلامی و هویت اسلامی بسیار مهم است و مسلمانان باید به هویت خود اهتمام داشته باشند و به هیچ وجه عقب نشینی نکنند؛ تعظیم شعائر در مسجد صورت می گیرد و بالاترین آنها هم تعظیم مسجد است.

مسجد نماد مساوات اسلامی است

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی نماز جماعت را نماد مساوات اسلامی توصیف کرد و تصریح کرد: این موضوع به دنیا نشان داده شده است و آنها می بیند که در مساجد ما گاهی سرلشکر در صف سوم و سرباز در صف اول می ایستد.

اداره مردم همواره با خود مردم بوده است

وی با اشاره به اینکه مساجد همواره برای مردم و مستقل بوده است و به وسیله خودشان اداره می شود، افزود: امام جماعت عالم، قوی، شجاع و مستقل و با اعتماد به نفس موجب رونق مسجد می شود و توجه مردم نسبت به چنین مسجدی بیشتر است.

استاد درس خارج فقه و اصول با بیان آیه «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِینَ» گفت: اولین خانه ای که برای مردم است، مسجد است که همه باید با آن در ارتباط و آمد و شد باشند.

این مرجع تقلید در بیان عظمت مساجد گفت: در روایت داریم که کسانی که برای نماز جماعت به مسجد می روند هر قدمی که بر می دارند در نامه اعمالشان 70 هزار حسنه نوشته می شود و 70 هزار گناه برداشته می شود و 70 هزار درجه ارتقاء پیدا می کنند؛ وجود این ثواب ها حاکی از عظمت مسجد است.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی ادامه داد: از اول ظهور اسلام مسجد در اولویت بوده است، وقتی پیامبر وارد مدینه شد اولین کاری که کرد مسجد ساخت؛ جامعه اسلامی جامعه مسجدی است و مسلمانان هر کجا بروند حتی اگر تعدادشان کم باشد نماز جماعت برگزار می کنند و در مساجد اجتماع کرده و شعائر اسلامی را تعظیم می کنند./928/پ202/ج
ارسال نظرات