۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۱۲۵۳۷۲
استاد حوزه علمیه:

انسجام اجتماعی در گرو احیای فرهنگ انفاق است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسوی شکوری با اشاره به کارکردهای فرهنگ انفاق و نیکوکاری در جامعه گفت: گسترش و تقویت فرهنگ احسان و انفاق، انسجام اجتماعی را به همراه دارد.
امام جمعه خوي
حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه و رییس حوزه های علمیه خوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، با اشاره به اهمیّت و فضیلت احسان از دیدگاه اسلام اظهار داشت: امیرمؤمنان(ع) می فرماید«اَفْضَلُ الاِیمانِ الاِحْسانُ؛ برترین ایمان نیکی کردن است.»

وی در ادامه به بیان معنای لغوی واژه «احسان» پرداخت و گفت: احسان در لغت به دو معنای انعام بر دیگران و احسان در عمل به این معنی که کسی عمل نیکویی را بیاموزد یا عمل نیکی را انجام دهد، به کار رفته است.

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی در ادامه افزود: در فرهنگ اسلامی، احسان و نیکوکاری از جایگاه ویژه ای برخوردار است به گونه ای که این واژه و مشتقاتی نظیر آن، در قرآن فراوان به کار رفته است و در منابع اسلامی نیز، حوزۀ بسیار گسترده ای از احادیث شیعه و سنی و مباحث تفسیری، فقهی، اخلاقی، عرفانی و کلامی به بررسی موضوع انفاق و نیکوکاری پرداخته است.

وی با اشاره به سیره اهل بیت(ع) درخصوص کمک به نیازمندان جامعه اذعان داشت: امیر مؤمنان(ع) که روز و شب، آشکار و پنهان به یتیمان و فقرا رسیدگی می کرد، حتی در آخرین لحظات عمر گرانمایه اش، درباره آنان سفارش می کند و در آخرین وصیت های خود به فرزندانش می فرماید «خدا را! خدا را! درباره یتیمان. نکند آنان گاهی سیر و گاهی گرسنه بمانند و حقوقشان ضایع شود.»

امام جمعه خوی در ادامه با تأکید بر این که «مِنْ اَفْضَلِ البِرِّ بِرُّ آلاَیْتامِ ؛ بهترین نیکی، نیکی کردن در حق یتیمان است» خاطر نشان کرد: یکی از جلوه های بارز احسان، نیکی به یتیمان و سرپرستی آنهاست چراکه تأمین نیازهای مادی آنان، نگرانی بزرگی را از دل آن ها برطرف می کند. پس بر اغنیاء فرض است چه از حیث عاطفی و چه مادی خلأ پدر و مادر را پر کرده و اجازه ندهند فقر و افسردگی خانواده یتیمان را متلاشی کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان آثار و نتایج احسان و نیکوکاری از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت: خداوند در آیۀ 195 سورۀ بقره می فرماید « وَأَنفِقُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ؛ و در راه خدا انفاق کنید و (با ترک این کار پسندیده ، یا هزینه کردن مال در راه نامشروع) خود را به هلاکت نیندازید و نیکی کنید که یقیناً خدا نیکوکاران را دوست دارد.»

رییس حوزه های علمیه خوی در ادامه با اشاره به برنامه‏های اسلام دربارۀ احسان و نیکوکاری در جامعه اذعان داشت: اسلام در راستای تحقق بخشیدن به هدف احسان در جامعه، قوانین حقوقی و اخلاقی از جمله خمس، زکات، انفاق، صدقه، انفال و ... وضع کرده است که اگر افراد جامعه در انجام این وظایف کوتاهی کنند، نه تنها به عواقب ناگوار آن دردنیا دچار می شوند، بلکه در آخرت نیز مورد مؤاخذه قرار می گیرند چراکه آیه فوق بیانگر این حقیقت است که ترک انفاق هلاکت جامعه را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان این که انفاق در راه خدا تجارتی سودمند است که ضرر در آن راه ندارد، خاطرنشان کرد: با اجرای قوانین حقوقی و اخلاقی اسلام و همچنین توجه به یتیمان و محرومان جامعه تکاثر و فقر خود به خودی خود ریشه کن می شود، به همین جهت می توان گفت مبارزه با فقر و تکاثر و از بین بردن فاصلۀ طبقاتی، از برنامه های اصولی اسلام است.

حجت الاسلام شکوری در پایان جشن نیکوکاری را از برکات انقلاب اسلامی ایران عنوان و از مردم مؤمن و خداجو درخواست کرد: با توجه به این که در آستانه عید نوروز قرار داریم، جا دارد مردم مومن و خداجو، با تقسیم شادی های خود با نیازمندان جامعه، شادی بخش دل های محرومین و مستضعفین باشند./938/ت301/س
ارسال نظرات