معاون آموزش حوزه های علمیه تأکید کرد؛
آموزش عالی حوزه در مسیر تمدنسازی/ بازنگری در سرفصلهای تفسیری بر اساس «درختواره دانشی»
معاون آموزش حوزه های علمیه با اشاره به چارچوب «درختواره دانشی حوزه»، اعلام کرد که فرایند بازبینی و بهروزرسانی سرفصلهای تفسیری در سطوح ۲، ۳ و ۴ آغاز شده است.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون آموزش حوزههای علمیه، در هم اندیشی اساتید و مفسران تخصصی قرآن کریم که در دفتر مدیریت حوزههای علمیه برگزار شد، بر ضرورت یک بازنگری اساسی و ساختارمند در رشتههای مرتبط با قرآن کریم تأکید کرد.
معاون آموزش حوزه های علمیه با اشاره به چارچوب «درختواره دانشی حوزه»، اعلام کرد که فرایند بازبینی و بهروزرسانی سرفصلهای تفسیری در سطوح ۲، ۳ و ۴ آغاز شده است.
وی از اساتید خواست تا با مراجعه به جزئیات بارگذاری شده در کانال معاونت آموزش، با نگاهی دقیق و تطبیق سرفصلهای موجود با نیازهای روز، در تکمیل این فرآیند راهبردی مشارکت فعال داشته باشند.
توسعه کمی در کنار نیاز به تعمیق کیفی
حجتالاسلام والمسلمین مقیمی حاجی ضمن تشریح ظرفیتهای موجود در آموزش قرآنی، گفت: بیش از ۳۰۰ درس تفسیر و علوم قرآن به صورت آزاد یا در مراکز تخصصی فعال هستند. ۱۶ مرکز آموزش تخصصی قرآن (هفت مرکز در قم و نه مرکز در استانها) در حال خدمترسانی میباشند و طی سالهای اخیر، بیش از ۱۶ هزار طلبه در رشتههای قرآنی ثبتنام کردهاند که درصد قابل توجهی از آنها فارغالتحصیل شدهاند.با این حال، تأکید اصلی معاونت بر کیفیتسازی خروجیها بود.
وی اظهار داشت: برای تحقق اهداف تمدنسازی قرآنی، نیازمند مطالعات عمیقتر آموزشی و پژوهشی هستیم تا اطمینان یابیم خروجی رشتهها، بهویژه در سطوح تکمیلی (سطح ۳ و ۴)، به تربیت متخصصان کارآمد و توانمندی در عرصه تفسیر منتهی شود.
به گفته معاون آموزش حوزه های علمیه، اگرچه ظرفیتهای متعددی در طراحی رشتههای مختلف علوم قرآن در سطوح بالاتر تعریف شده است، اما فعالسازی کامل و بهرهبرداری از این پتانسیلها، مستلزم همت مضاعف مراکز آموزشی و اساتید است.
لزوم پیوند میان آموزش، پژوهش و جهان امروز
معاون آموزش حوزه تأکید کرد که مجموعه دروس باید به گونهای طراحی شوند که بتوانند پاسخگوی نیازهای متنوع جامعه اسلامی باشند و با آرمانهای تمدنسازی قرآنی همخوانی داشته باشند. ایشان با یادآوری رویکرد امام موسی صدر در پیوند دادن مباحث فلسفی به پیام توحیدی، مسیر حرکت را مهارت در برقراری ارتباط هنرمندانه با جهان ذهنی مخاطب دانست و از اساتید خواست تا با نگاهی راهبردی، نظریههای واسطی تولید کنند که شکاف میان گنجینههای غنی فقه و کلام و نیازهای فکری نسل امروز را پر کند.
در پایان، از اساتید و صاحبنظران خواسته شد تا با مشارکت مؤثر در این بازنگری، نقش خود را در تحقق اهداف کلان حوزه در زمینه تربیت مفسران تمدنساز ایفا نمایند.
این نشست، با محوریت همفکری و گفتوگو میان اساتید، با هدف همراستاسازی خروجیهای آموزشی حوزه با افق بلند «نقش تمدنی» آن برگزار گردید.
ارسال نظرات