۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۱۲۶۲۴۷
مدیر کل اوقاف و امورخیریه اردبیل:

جلب اعتماد عمومی اصل مهم در ترویج فرهنگ وقف است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان اردبیل گفت: جلب اعتماد عمومی و عمل به نیات واقفان را دو اصل مهم در ترویج فرهنگ وقف دانست.
حجت الاسلام وحدت مشهوري نظري، مديرکل اوقاف و امور خيريه استان اردبيل
حجت الاسلام وحدت مشهوری، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اردبیل، در حاشیه بازدید از موقوفات و بقاع متبرکه شهرستان خلخال در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گام های مؤثری در احیای موقوفات و عمل به نیات واقفان صورت گرفته اما کافی نبوده و نیست، جلب اعتماد عمومی و عمل به نیات واقفان دو اصل مهم در ترویج فرهنگ وقف است.

وی با بیان این که آثار عمل به نیات واقفان بایستی در سطوح مختلف اجتماعی محسوس باشد، گفت: اداره کل اوقاف ماموریت ویژه در عمل به نیات واقفان بر عهده دارد، بایستی تمامی موقوفات ولو پس از گذشت صد سال عملی شود، چراکه وقف به عنوان صدقه جاریه همواره به حساب واقف نوشته می شود.

حجت الاسلام مشهوری از تمامی محققان، پژوهشگران و تاریخ پژوهان استان اردبیل دعوت کرد تا با شناسایی و معرفی بقاع و امامزاده هایی که به علل مختلف، نام و نشانی از آنها بجای نمانده، هر چه بیشتر در تبیین تاریخ و صبغه فرهنگی و دینی اردبیل همت کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل به روز کردن مال الاجاره های موقوفات را از مهم‌ترین اولویت‌های کاری این اداره کل برشمرد و با اشاره به این که بقاع متبرکه و امامزاده ها از برکات مهم استان حسینی و ولایی اردبیل هستند، اظهار داشت: سالانه بالغ بر سه میلیون زائر و گردشگر از اماکن مذهبی استان بازدید می کنند.

وی بقاع متبرکه و امامزاده ها را ظرفیت بزرگ گردشگری مذهبی استان دانست و ادامه داد: در این راستا بازسازی و توسعه حریم امامزاده های استان در دستور کار قرار گرفته است، چنانکه تعدادی از امامزاده های شهر اردبیل به شکل مطلوبی توسعه و بازسازی شده است.

حجت الاسلام مشهوری با بیان اینکه بازسازی و توسعه فضای فرهنگی و معنوی بقاع متبرکه و امازادگان به صورت جدی پیگیری می شود، خاطر نشان کرد: سال گذشته در راستای بازسازی و رونق برنامه های فرهنگی، دینی و معنوی بقاع متبرکه و امامزاده‌های استان بیش از دو میلیارد و 650 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردیل در ادامه خواستار نهادینه شدن فرهنگ وقف و موقوفه داری در جامعه شد و افزود: وقف دارای ارزشی والا و جایگاهی مهم در تعالی جوامع اسلام است، غفلت از این سنت حسنه آثار زیان باری در عرصه های مختلف جامعه خواهد داشت.

وی با تاکید بر این که اردبیل باید به لحاظ انتساب به ولایت و حضرت ابا‌عبدالله ‌الحسین(ع) در وقف های جدید پیشگام باشد، تصریح کرد: در سال گذشته تنها چهار وقف جدید در استان صورت گرفت که انتظار می‌رود با حمایت نهادها سنت حسنه وقف را بیشتر ترویج داده و مردم را نسبت به این عمل ترغیب کنیم.

گفتنی است، بازدید از محل سپس از امامزاده سید دانیال(ع)، امامزاده ملک محمد، امامزاده سیدابراهیم خمس، امامزاده سیداحمد و سیدصفی الدین مشهور به امامزاده قاضیلر، امامزاده سیدمحمدصالح و موقوفه کره عرش قاضیلر از دیگر برنامه های مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در سفر به خلخال بوده است./935/ت302/س
ارسال نظرات