۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۱۲۷۲۸۷
استاد حوزه علمیه:

توبه از واجبات فوری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که فقها توبه را از واجبات فوری بر شمرده اند گفت: هر وقت شخص تصمیم به بازگشت گرفت با یک ذکر استغفرالله این امر محقق می شود و حتی ذکر هم مهم نیست مهم اراده بر بازگشت است.
حجت الاسلام سيدحسين حسيني قمي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی، مسؤول پیشین مرکز اسلامی سوئد تصور عموم مبنی بر ضرورت وجود شرایط و زمان و مکان خاص برای توبه را اشتباه خواند و اضافه کرد: فقها توبه را از واجبات فوری بر شمرده اند یعنی به تاخیر انداختن توبه حتی تا نزدیکترین شب جمعه هم درست نیست. هر وقت شخص تصمیم به بازگشت گرفت و واقعا خواست توبه کند با یک ذکر استغفرالله این امر محقق می شود و حتی گفته شده ذکر هم مهم نیست مهم اراده ای است که بازگشت صورت گرفته است. برای محقق شدن توبه ذکر خاصی گفته نشده و اصل همان پشیمانی و اراده بر بازگشت است.

وی در ادامه گفت: بعد از توبه آداب خاصی وجود دارد که از مجموع آیات و روایات بدست آمده است. اولین این آداب، غسل است که در آیه 222 سوره بقره بر آن تصریح شده است. در این آیه آمده است:«ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین» به قسمت «یحب المتطهرین» استدلال می شود که بعد از توبه بهتر است که غسل توبه انجام شود. در آیه 8 سوره تحریم هم سخن از توبه نصوح است، توبه نصوح توبه ای است که بعد از آن غسل کرده باشد. در این آیه آمده است توبه کند و غسل کند امید است که کفاره گناهانش قرار گیرد.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: شخصی خدمت امام معصوم رسید و عرض کرد: در همسایگی من شخصی است که در خانه اش مجلس عیش و طرب به پا می کند و زنان آوازه خوان در مجلس او می خوانند. من به قصد گناه نه ولی هنگامی که به حیاط می روم اندکی کار خود را با تعلل انجام می دهم تا صدای آنها را بیشتر بشنوم . آیا این کار من گناه است؟ امام در جواب فرمودند: تو را بخدا قسم این کار را ترک کن، چرا که خدا می فرماید: گوش برای آنچه می شنود باید جواب پس بدهد (سوره اسرا، آیه 36)؛ توبه کن سپس غسل کن و نماز توبه بخوان.

مدرس حوزه علمیه قم در تبیین چگونگی نماز توبه گفت: هر کس 4 رکعت نماز (دو نماز دو رکعتی به کیفیت نماز صبح) بخواند و بعد از هر حمد 50 سوره توحید بخواند صورتش را برنمی گرداند مگر اینکه خدا تمام گناهانش را می بخشد. کیفیت این نماز در مفاتیح الجنان نوشته شده است.

وی درباره دعای بعد از توبه گفت: در مفاتیح الجنان و در ادامه مبحث نماز پس از توبه دعایی هم آمده که مضمون آن طلب رحمت و آمرزش است . دعای دیگر برای توبه دعای 31 در صحیفه سجادیه است که در بخشی از این دعا آمده است: «خدایا من با تو قرار می گذارم که دیگر به گناه برنگردم و خدایا تو هم به من کمک کن، تو مرا از اینکه دوباره دنبال گناه بروم حفظ کن، خدایا من اگر بخواهم به این توبه وفادار بمانم به کمک تو احتیاج دارم ، تو کمکم کن تو قدرتمندی...»

این مبلغ فعال دینی ارتباط قلبی با خداوند و پشیمانی از گناه را زمینه توبه دانست و گفت: اقرار کردن به گناه و اظهار پشیمانی از آن نزد خدا برای تحقق توبه کافی است. غسل توبه باعث نشاط روح انسان و تلطیف رو ح و عدم بازگشت به گناه می شود.

وی در ادامه گفت: در هنگام دعا و درخواست قبول توبه داشتن رقت قلب و اشک چشم خوب است در حدیثی امام رضا می فرماید نزدیک ترین حالت به خدا در حالت سجده و داشتن اشک چشمی در این حالت است.

نویسنده کتاب اخلاق در قرآن با اشاره به کتاب المرقبات میرزا جواد آقای ملکی تبریزی گفت: در این کتاب میرزا جواد آقا در توصیه هایی به یکی ازشاگردانش بیان داشته است «یک انگشتر فیروزه و یا عقیق همیشه همراهت باشد و در هر شبانه روز یک سجده طولانی داشته باش».

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که گاهی آنقدر روزمرگی ها فکر انسان را مشغول می کند که خدا را فراموش می کند. افزود: در سجده بهتر است ذکر یونسیه «لا الله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» گفته شود.

وی در ادامه درباره توفیق توبه اظهار داشت: روی سخن من با کسانی است که خبر، عکس یا فیلمی از گناه دیگران در اختیار دارند و با استفاده از آنها باعث گناه دیگران می شوند، در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام آمده است: مرز ایمان و کفر این است که از خبری را بداند و آن را نگه دارد تا یک روز آن را افشا کند. در روایت است روزی پیامبر بعد از نماز صبح با عتاب به سوی مردم برگشت و فریاد زد: ای کسانی که به زبان ایمان آورده اید و با قلب ایمان نیاورده اید، دنبال عیوب مومنین نباشید، کسی که دنبال عیوب مومنین باشد خدا دنبال عیوبش می رود و کسی که خدا عیوبش را تعقیب کند رسوا می شود اگرچه در اندورن خانه اش باشد.

این پژوهشگر حوزه علمیه در پاسخ به این شبهه که توبه کنندگان افزون بر لذت گناه در دنیا و انجام توبه از نعمت بهشت نیز برخودار می شوند، در حالی که کسانی که گناهی انجام ندادند فقط از لذت بهشت برخودار می شوند گفت: در سخنانی که گفته شد علاوه بر محبت خدا به توابین، آنها را بین بیم و امید نیز قرار می دهد به اینکه چقدر احتمال دارد شخص گناهکار موفق به توبه شود و چقدر احتمال دارد که در هنگام گناه از بین نرود.

وی افرود: میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب المراقبات می گوید کسانی که در امر دین بی موالاتی می کنند یعنی به امید این که روزی توبه کنند مرتکب گناه می شوند باید بدانند که این وسوسه شیطان است و معلوم نیست بتوانند توبه کنند. برخی از گناهان نیز هستند که مجال توبه را از انسان می گیرند و این گناهان مشخص نیست و در بین گناهان دیگر پنهان است. /916/پ202/ع

ارسال نظرات