۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۱۲۸۰۱۰

استراتژی‌های مقام معظم رهبری، تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حسن عباسی در برنامه کنکاش رادیو معارف گفت: برای اولین بار در نظام حقوق بین الملل، حکم ولایت فقیه مبنای تصمیم‌گیری قرار گرفت.
حسن عباسي


به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از خبر معارف، حسن عباسی در این برنامه ابعاد مختلف این استراتژی همه جانبه نگر را مورد تحلیل و بررسی قرار داد و گفت: این استراتژی در چهار حوزه اقتصادی، سیاسی، نظامی و اطلاعاتی از سال 1387 علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.

کارشناس مسائل استراتژیک گفت: علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در حوزه سیاست خارجی و دیپلماتیک، کشور ایران از ثبات خوبی در بین کشورهای جهان برخوردار است و تلاش‌های خانم کلینتون برای دور کردن برخی کشورها همچون روسیه، چین و هند از ایران ناکام مانده است.

عباسی در ناکارآمدی این استراتژی در حوزه اطلاعاتی گفت: شاهکارهای اطلاعاتی که از سوی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه صورت گرفت شاهدی بر این مدعاست. دستگیری سرکرده گروهک جند الشیطان، ناکامی گروهک پژاک، دستگیری چند جاسوس اسرائیلی و تسخیر پهپاد آمریکایی نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد در این حوزه استراتژی دایم پارادایم ناکارآمد بوده است.در حوزه نظامی نیز باوجود تهدیدهای دائمی آمریکا علیه ایران به همگان ثابت شده که ادعایی بیش نیست و در حال حاضر کشورمان جزء ۵ کشور امن جهان از لحاظ ضریب امنیتی است.

کارشناس برنامه کنکاش در ادامه افزود: این شکست‌ها باعث شد تا باراک اوباما به مقام معظم رهبری نامه بزند که این خود عقب نشینی فاحش از سوی غرب و آمریکاست. علاوه بر آن در نشست استانبول حکم ولایت فقیه در رابطه با این‌که جمهوری اسلامی بدنبال سلاح اتمی نیست و در دکترین دفاعی ایران سلاح اتمی جایگاهی ندارد در نظام حقوق بین الملل مبنای تشخیص حقوقی قرار گرفت.

حسن عباسی در توضیح این مطلب گفت: همواره در نظام حقوق بین الملل، مبنای تصمیم‌گیری‌ها، حق و حقوق کشورها در قانون اساسی و یا قوانین عمومی ترسیم شده و مجالس و پارلمان‌ها آن قانون را مبنا قرار دادند و نسبت به آن قوانین تصمیم‌ گرفته می‌شود. مثلاَ در زمینه پروتکل الحاقی می‌گفتند که باید مجلس ایران تصویب کند تا ما قبول کنیم. اما وقتی مقام معظم رهبری فرمودند که در دکترین دفاعی کشور سلاح اتمی هیچ جایگاهی ندارد، در اجلاس استانبول این نکته از سوی گروه ۵+۱ مورد توجه قرار گرفت و عملاَ معنایش این بود که حکم ولایت فقیه در طراز گذاره‌های قانونی در حقوق بین الملل مبنا قرار گرفته است.

رئیس مرکز تحلیل و بررسی‌های دکترینال امنیت مرز در بخش دیگری از برنامه به چگونگی مواجه مقام معظم رهبری با این استراتژی در حوزه اقتصادی پرداخت و گفت: مدیریت ویژه مقام معظم رهبری این بوده است که شعارهایی که در سه سال اخیر اعلام شده،‌ رویکرد و ماهیت اقتصادی داشته‌اند. در علوم استراتژیک به این نوع تصمیم‌سازی ترنت گذاری گفته می‌شود. ترنت گذاری‌ها در افق‌های چند ساله صورت می‌گیرد و شعارهای سالی که مقام معظم رهبری تعیین می‌کند اصطلاحاَ ترنت گذاری و نوعی آماج گذاری است که در جهت‌گیری کلی یک کشور را معین می‌‌کند.

حسن عباسی افزود: این که مقام معظم رهبری در سال اخیر دائما بر روی مقوله‌های اقتصادی، تلاش و تمرکز کشور را هدایت کردند ناظر بر این نکته است بوده که ما بایستی از جریان اقتصادی سلطه در جهان فاصله بگیریم و نوعی استقلال اقتصادی داشته باشیم.

از این‌رو که دشمن تلاش می‌کند ما را تحت فشار قرار بدهد و ما را در شرایطی ایزوله کند و بانک‌ها، صنایع، شخصیت‌های اقتصادی و صنعتی ما را تحریم کند و دانشمندان اتمی را ترور کند، رهبر معظم انقلاب در صدد هستند از این‌ تهدیدی که بوجود آمده فرصتی بیافرینند که این فرصت ایجاد یک نوع اعتماد به نفس ملی در عرصه‌های اقتصادی، ایجاد یک نوع رویکرد مردم به کالاهای داخلی، اعتماد به نفس در صنعت‌گر داخلی، بازتولید صنایع مورد نیاز مردم و از این جهت تهدیدی که صورت گرفته در حوزه اقتصادی و تحریم‌هایی شده در استراتژی دایم پارادایم که از قبل هم بوده ولی اخیراَ‌ شدت گرفته، با مدیریت مقام معظم رهبری نظام در پی تبدیل کردن تهدیدها به نوعی فرصت برای کشور است.

کارشناس برنامه کنکاش رادیو معارف در پایان خاطر نشان کرد: در سال‌ها و ده‌های آینده تمام این رقابت‌هایی که صورت گرفته و خنثی شده در تئوری بازی‌ها نمونه‌هایی است که در دانشگاه‌های جهان تدریس خواهد شد و این را باید به فال نیک گرفت که در وسط معرکه‌ای هستیم که در خنثی کردن توطئه زورمداران،‌رهبران ما قادر هستند استراتژی‌های بسیار پیچده را به این گونه خنثی کنند./927/د102/ن

ارسال نظرات