۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۱۲۸۴۱۷
اخلاق، گمشده عصر ارتباطات (15)؛

کتاب منیه المرید پربارترین منبع اخلاقی است

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه علمیه امام خمینی(ره) اهواز، گفت: اگر ما می خواهیم هزینه های دنیوی و اخروی خود را تأمین کنیم و در این راه به هیچ مانعی برخورد نکنیم باید سمت و سویمان را به اخلاق سوق دهیم.
حجت الاسلام فراغت 
معاونت تهذيب مدرسه علميه امام خميني اهواز


حجت الاسلام سید موسی فراغت، معاون تهذیب مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت و ضرورت درس اخلاق در جامعه به صورت عمومی و ویژه طلاب به صورت تخصصی، تصریح کرد: بخث اخلاق آنقدر مهم است که شامل همه بعثت نبوی است؛ چرا که پیامبر اکرم(ص) خود می گوید که «من برای اتمام مکارم اخلاقی مبعوث شدم» و این مقوله مهمی است که باید همه افراد جامعه به خصوص طلاب به آن توجه کنند زیرا اخلاق، سوق دادن منش و رفتار انسان‌ها به طرف فطرت و جبروت خداوند متعال است.

وی در ادامه افزود: اگر ما می خواهیم هزینه های دنیوی و اخروی خود را تأمین کنیم و در این راه به هیچ مانعی برخورد نکنیم باید سمت و سویمان را به اخلاق سوق دهیم.

کتاب منیه المرید پربارترین منبع اخلاقی است

معاون تهذیب حوزه علمیه امام خمینی(ره) اهواز با اشاره به کتاب هایی که در زمینه اخلاق و تهذیب نوشته شده است ابراز داشت: از پر بارترین کتابی که در زمینه اخلاق تألیف شده کتاب منیه المرید است که مؤلف آن شهید ثانی است، منبع گران بهایی در زمینه اخلاق است که طلاب می توانند با مراجعه به آن ها دریایی از اخلاق را مشاهده کنند.

حجت الاسلام فراغت به سابقه اخلاق در حوزه، پیش از انقلاب و پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: یکی از بارزترین کلاس‌های اخلاقی که قبل از انقلاب تشکیل می‌شد کلاس اخلاق امام خمینی(ره) بود که شهید استاد مطهری(ره) یکی از شاگردان امام بودند در خاطراتی که از این کلاس داشتند این بود که وقتی درس اخلاق تمام می شد طلاب حاضر در کلاس وقتی بیرون می آمدند از شدت تأثیر سخنان امام(ره) به هم برخورد می کردند.

وی ادامه داد: شهید مطهری در وصف کلاس اخلاق امام خمینی(ره) که قبل از انقلاب تشکیل می شد گفت که این کلاس در طول یک هفته از نظر معنوی ما را شارژ می کرد.

وی با اشاره به وضعیت کنونی دروس اخلاق در جامعه و حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: صدا و سیما، رسانه های گروهی، مؤسسات فرهنگی و مانند آن کار های شایانی در باب اخلاق انجام داده اند ولی در بعضی از موارد آموزه های اخلاق با مسائل سیاسی آمیخته می شوند و جامعه ما امروزه از این موضوعات اشباع شده است.

وی در پایان به اهم برنامه های اجرا شده در امر اخلاق و تهذیب در حوزه علمیه امام خمینی(ره) اهواز اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه های خوب و مفیدی همچون مشاوره خانواده از سوی مشاوران متخصص، نصب سخنان گران بها از علمای بزرگ در محوطه مدرسه علمیه، تشکیل کلاس اخلاق با حضور طلاب حوزه‌های علمیه اهواز به صورت منظم هر هفته دو بار و اردوهای سیاحتی زیارتی طلاب مجرد و متاهل از اهم برنامه هایی هستند که معاونت تهذیب این مدرسه انجام داده است./9458/ت302/ب

ارسال نظرات